یاری نظامی آمریکا به آذربایجان؛ نفوذ به خزر با حربه زر و زور
به گزارش وبلاگ فرافایلی، یاری های قابل توجه نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان با هدف نفوذ در حوزه خزر و دیگر کشورهای منطقه انجام می گردد.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای وبلاگ فرافایلی، جاشوا کوچرا تحلیلگر آمریکایی در مقاله اخیر خود به آخرین وضعیت دریای خزر و کوشش کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا برای نفوذ در این منطقه اشاره نموده است.
در این مطلب آمده است: همزمان با افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا علیه، واشنگتن بدون تبلیغات و سر و صدا بیش از 100 میلیون دلار یاری نظامی به آذربایجان، همسایه ایران اختصاص دادند.
این یاری ها به طور خاص برای مقابله با تهدیدات تهران اختصاص داده شده است.
بر طبق گزارش پنتاگون برای کنگره؛ وزارت دفاع آمریکا مبلغ 58.6 میلیون دلار را اختصاص داده است و قرار بوددر سال اقتصادی 2018 مبلغ 42.9 میلیون دلار به سرویسهای مرزبانی و گمرک آذربایجان اختصاص داده گردد این گزارش توسط مرکز سیاست بین الملل در واشنگتن در چارچوب مانیتور یاریهای سری (امنیتی) منتشر شده است. (SAM).
برنامه های یاریهای اقتصادی آمریکا به آذربایجان، نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی پیدا نموده است و حتی بیشتر از یاری به دیگر کشورهای منطقه بوده است. در طی این دو سال یاری های نظامی به جمهوری آذربایجان بیشتر از یاری آمریکا به گرجستان بوده که وفادارترین و برجسته ترین شریک این کشور در منطقه بوده است.
نویسنده به نقل از منبع (SAM) می نویسد یاریهای نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان از سال 2000 آغاز شده است.
کریستینا آراویا رئیس مانیتورینگ یاریهای سری((SAM) در ادامه بیان نمود: به هر حال، پنتاگون تمام اطلاعات بودجه ای مربوط به برنامه سال 2019 را منتشر ننموده و این بدان معنا است که، ممکن است مبلغ واقعی یاری اختصاص داده شده به جمهوری آذربایجان فراتر از 42.9 میلیون دلار باشد.
این پول از صندوق آموزش و تجهیزات پنتاگون واریز می گردد، که کنترل ضعیفی روی آن انجام می گردد زیرا برنامه های بزرگ یاری های نظامی که توسط وزارت امور خارجه اجرا می گردد تحت کنترل شدید انجام می گردد.
در طول دو سال گذشته، آذربایجان سومین دریافت نماینده یاری در این برنامه بوده است، قبل از این کشور، لبنان و اردن هستند که یاری نظامی دریافت می نمایند.
هنوز معین نیست که آیا واقعاً یاری ارائه شده است یا خیر. اما حتی اگر یاریی هم ارائه نشده باشد، حداقل این واقعیت هست که وزارت دفاع به کنگره اطلاع می دهد که این برنامه دارای از اهمیت بالایی برخوردار است که در ردیف سومین کشور دریافت نماینده یاری در سال 2019 قرار گرفته است.
با این حال، هر دو طرف جزئیات همکاری را فاش نمی نمایند. در اظهارات رسمی سیاسی اخیر ارتش آمریکا در خصوص برنامه ارتش در منطقه، هیچ اشاره ای به جمهوری آذربایجان یا دریای خزر نشده بود. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز به درخواست آنها پاسخی نداده بود.
در پاسخ به سؤالات مکتوب برنامه های ارتش از طرف اوراسیانت، سفارت آمریکا در باکو اظهارات کوتاهی را بیان نمود و گفت: ایالات متحده در برنامه های تقویت ثبات و امنیت حاضر می شود که از جمله آن می توان از تامین امنیت مرزها و جلوگیری از گسترش مرزها یاد کرد و آن هم با درخواست و تقاضای کشور شریک انجام می گردد.
با گذشت سالها، جمهوری آذربایجان برای گسترش و ساخت نیروی دریایی و ساحلی خود در دریای خزر که سرشار از نفت و گاز است، یاری های مختلفی از ایالات متحده دریافت نموده است.
برنامه گارد خزر در سالهای اولیه جنگ با تروریسم به آماده سازی نیروهای ویژه دریایی آذربایجان یاری کرد. آمریکا همچنین قایق های گشتی را به آذربایجان و همچنین قزاقستان و ترکمنستان انتقال داد. اما بودجه برنامه جدید به مراتب بیشتر از آنچه که ایالات متحده قبل از آن هزینه نموده است، می باشد.
از دیدگاه آمریکایی ها، دریای خزر از اهمیت ویژه استراتژیک برخوردار است، زیرا ایران در سواحل آن واقع شده است و ایالات متحده برای مدت طولانی و به طور مستمر کار نموده است تا آذربایجان را در صندلی برتر نظامی با ایران در این منطقه قرار دهد.
در این راستا اخباری از ارتباطات دیپلماتیک جذابی از طرف امریکا (ویکی لیکد) منتشر شده بود که تقابل پرتنش بین دادگاه های ایران و آذربایجان در سال 2009 را توصیف می کرد و نشان می داد که آمریکا چه حضور عمیق و زنده ای در مشاوره با باکو دارد .
اگرچه در مدارک موجود در رابطه با یاری های جدید، صریحاً به ایران اشاره نشده اما عناصر متعددی وجود دارد که تأکید بر این تهدید دارد.
این واقعیت است که دریای خزر دریایی بسته است بدان معنا که تهدیدات بالقوه محدود می باشند.
این بودجه به عنوان بخشی از برنامه امنیتی برای مرزهای جنوبی است که شامل ایران و دیگر همسایگان آذربایجان می گردد.
دریافت نمایندگان این یاری ها در نقاط مرزی و گمرکی شهر آستارا در ساحل دریای خزر در آذربایجان معین شدند.
انتخاب بسته یاری های جدید آمریکا از این جهت قابل توجه است که اگرچه تنش های بین ایران و آمریکا از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2017 افزایش یافته اما روابط آذربایجان و ایران دوره ای از آرامش نسبی را تجربه می نماید.
امضای توافقنامه معین مرزهای حقوقی دریای خزر در سال گذشته عوامل تحریک نماینده را از بین برد.
در این رابطه همچنین آزاد غریب اف تحلیلگر آذربایجانی، در شماره اخیر اوراسیا دیلی مانیتور آورده است:عمده ترین مشکلاتی که عامل سوء ظن متقابل در روابط دو جانبه بود و در بیشتر تاریخ آذربایجان جاری بود، پس از استقلال رفع شده است.
ذوب شدن یخ سوء ظن در روابط متقابل بین 2 کشور، در روابط نظامی دو جانبه نیز منعکس شده است.
2 سال پیش، کشتی های جنگی ایران و آذربایجان برای اولین بار آغاز به تمرین های محبت آمیز در بنادر یکدیگر کردند.
این تمرین تا تابستان امسال ادامه یافت و در تاریخ 28 جولای امسال 2 کشتی جنگی کوچک ایرانی به منظور حضور در رقابت بین المللی دریایی محبت آمیز، به باکو رفتند.
دیوید تراختنبرگ معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، در گزارشی به کمیته امور خارجه کنگره آمریکا، آورده است: بسته جدید تأمین اقتصادی با هدف مقابله با تهدیدات فراملی و یاری به ثبات آذربایجان با یاری نیروهای امنیتی این کشور در جهت توسعه توانائی های کشور برای ثبات امنیت مرزها، شناسایی و جلوگیری از عملیات تروریستی، مقابله با گسترش سلاح های کشتار جمعی و پاسخگویی به بحران ها می باشد.
موضوعات کلیدی گزارش توسط مانیتور یاری های سری (امنیتی) به اوراسیانت ارسال شده است.
این پول برای وسایل نقلیه در نظر گرفته شده 15 قایق پرسرعت، 14 سیستم هدف یابی در زیر آب ، 25 خودرو جنگی و 34 وسیله نقلیه زمینی از آن جمله می باشند.
بسته یاری اقتصادی برای آذربایجان هم چنین شامل تجهیزات ارتباطی از جمله رادیو، رادارهای دریایی و فرستنده سیستم شناسایی اتوماتیک (سیستم ردیابی برای کشتیهای بزرگ) می باشد.
این بودجه همچنین برای آموزش افراد جهت کاوش در زیر آب نیز در نظر گرفته شده و به طور کلی به عنوان یک سلاح کشنده طبقه بندی نمی گردد.
قرار است آمریکا تجهیزاتی را برای 2 سال بهره برداری کند و پس از آن جمهوری آذربایجان مسئولیت کلی را بر عهده می گیرد.
یاری های نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان از نظر اسمی محدود به قانون 907 است، اما از سال 2001 این محدودیت به طور مرتب برداشته شده است.
تازه ترین قانون در ماه آوریل امضا شد و اجازه می دهد که این یاری ها تا زمانی که آذربایجان از کوشش های آمریکا برای مبارزه با تروریسم و تثبیت امنیت مرزهای جمهوری آذربایجان حمایت می نماید، ادامه یابد ولی نمی تواند از آن برای حمله به ارمنستان استفاده کند.
با این حال، امیل صنمیان تحلیلگر ارمنستانی در وبلاگ خود اظهار داشت که بعضی از مرزبانان درگیر با ارمنستان بودند.
صنمیان اولین کسی بود که بودجه آذربایجان را به صورت علنی منتشر کرد و اظهار داشت: از آن موقع که این کشور برای توسعه نظامی خود بودجه دریافت کرد، ایالات متحده یاری های نظامی خود را به ارمنستان کاهش داد.
صحبت های صنمیان باعث ایجاد بحث و گفت وگو در مطبوعات ارمنستان و آذربایجان شد.
راسیم موسابیکوف نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، معتقد است: تقویت و کنترل مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، منافع استراتژیک امریکا را تامین می نماید و شرکت های این کشور میلیاردها دلار در پروژه های نفت و گاز در دریای خزر سرمایه گذاری کردند و ارتش آمریکا به وسیله آذربایجان محموله های خود را به افغانستان انتقال می دهد.
موسابیکوف با بیان اینکه نکته مهم علاقه استراتژیک واشنگتن به جمهوری آذربایجان است، توضیح داد: برای آذربایجان آنچه مهم است یاری و منبع یاری و نه حجم و میزان آن مورد توجه است.
موسابیکوف همچنین گفت: نقض آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که اخیرا رخ داد، مربوط به این برنامه آمریکا است.
وی گفت: من معتقدم که برای لابی های ارمنستان در کنگره آمریکا یاری این کشور به ساختارهای مرزی آذربایجان، دلیلی برای لغو پروژه های 100 میلیونی واشنگتن است.
پاول فلگنهاور کارشناس نظامی روسیه در این باره گفت: یاری آمریکا به آذربایجان بیشتر در سازمان های اجرای قانون متمرکز است و لزوماً با هدف درگیری نظامی با ایران نیست.
وی اضافه کرد: جمهوری آذربایجان از توجه روزافزون ایالات متحده به ایران سود می برد.
فلگنهاور ادامه داد: روابط ایالات متحده و ایران رو به وخامت نهاده بنابراین جمهوری آذربایجان در مرکز توجه واشنگتن قرار گرفته و ارمنستان این توجه را از دست داد پس بعید است که ایروان به عنوان متحد تهران شناخته گردد.
انتهای پیغام/ح
منبع: خبرگزاری فارس