امیدهای میهمانان هسته ای وین

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرنگاران: دیپلمات پیشین ایران در انگلیس یادداشتی درباره مذاکرات وین در روزنامه امروز ایران نوشته است.

امیدهای میهمانان هسته ای وین

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سیدجلال ساداتیان در این یادداشت آورده است:

دور تازه مذاکرات هسته ای در حالی شروع شده است که مذاکره نمایندگان ایران و 1+5 کوشش می نمایند بر اساس چارچوب و خطوط قرمزی که در فرایند مذاکرات برای آنها ترسیم شده است به توافقنامه نهایی دست پیدا نمایند. توافقی که در صورت وقوع، به یک دهه چالش هسته ای ایران با قدرت های بزرگ دنیا سرانجام می دهد. در مورد مذاکرات جاری وین که به نوعی آخرین فرصت کشورهای طرف مذاکره برای حل و فصل مناقشه هسته ای ایران محسوب می گردد، بیان پاره ای نکات لازم است:

1- دولت یازدهم، مذاکرات هسته ای را بر مبنای الگوی برد- برد به جریان انداخت. به این ترتیب که کوشش کرد در ازای حفظ و ادامه برنامه های هسته ای مسالمت آمیز خود به برطرف نگرانی طرف های بین المللی بپردازد. در رویکرد برد- برد دو طرف باید به نوعی بده بستان نمایند که رضایت نسبی متقابل حاصل گردد و امتیازات رد و بدل شده، نامتوازن نباشد. طرفین در این نوع از مذاکرات باید از بخشی از خواسته های خود صرف نظر نمایند تا به حقوق مهم تر دست یابند. ایران و 1+5 بر اساس همین الگو سال گذشته به توافق ژنو رسیدند.

2- در مذاکراتی که از سال گذشته در دولت یازدهم شروع شد، گروه 1+5 با انتظارات و سطح توقع بالایی وارد مذاکره شد. آنها ابتدا مخالف حق غنی سازی اورانیوم توسط ایران بودند، اما بعد از مذاکرات فشرده ای که در فضای تازه ای با ایران شروع کردند حاضر به پذیرش این مطالبه مهم تهران شدند، حقی که به موجب آن طرف های غربی پذیرفتند ایران برای پیشبرد صنعتی که هزینه زیادی صرف نموده است به غنی سازی ادامه دهد. تأیید این حق از سوی مذاکره نمایندگان 1+5، مهم ترین امتیازی بود که پیش از این با مخالفت کشورهای مذاکره نماینده رو به رو شده بود اما در توافق سال گذشته ژنو مورد پذیرش نهاده شد.

در کنار این موضوع، ایران خواسته است تحریم های یکجانبه و چند جانبه ای که به بهانه مناقشه هسته ای اعمال شد برداشته گردد؛ مطالبه ای که هم اکنون تیم هسته ای برای دستیابی به آن پافشاری می نماید و تأکید دارد تا این خواسته حاصل نگردد هیچ موافقتنامه ای را امضا نخواهد کرد.

3- دو طرف بر مبنای الگوی توافق درباره همه چیز یا هیچ چیز پیش می فرایند و همین نکته مهم مانع از باقی گذاشتن نکات مبهم درباره موضوعات مورد اختلاف می گردد. نکاتی که در صورت توافق احتمالی میان ایران و 1+5 می تواند دستمایه انتقاد جریان ها و گروه های مخالف توافق قرار گیرد.

4- ایران تا به امروز به رغم همه فشارهای سیاسی و مالی که بر سر چالش هسته ای با قدرت های غربی تحمل نموده، اکنون در نقطه خوبی نهاده شده است؛ چنین صندلیی در سایه پیشرفت در برنامه های هسته ای و مقاومت در مقابل تحریم ها به دست آمده است و بر همین اساس با موضع برتر در مذاکرات وارد شده است. این در حالی است که طرف امریکایی در رأس کشورهای مذاکره نماینده بویژه در ماه های اخیر در شرایط نامناسبی نهاده شده است. رئیس جمهوری این کشور از یک سو تحت فشار جریان های تندرو کنگره است و از سوی دیگر به دلیل شرایط بحرانی منطقه تحت تأثیر جریان های تروریستی از جمله داعش، احتیاجمند توافق با ایرانی است که صندلی مناسبی در جغرافیای سیاسی منطقه احراز نموده است. از این رو باراک اوباما بیش از ایران خواستار توافق است و کوشش می نماید در فرصت باقی مانده دست ایران را بفشارد.

5- از مجموع حوادث و اتفاقاتی که در چند دور مذاکره اتفاق افتاده است، این گونه برداشت می گردد که در توافقنامه احتمالی، ایران می تواند چرخه غنی سازی خود را متناسب با احتیاجمندی های داخلی حفظ کند. هیأت ایرانی اصرار دارد که غنی سازی خود را در حد صنعتی پیش ببرد تا اگر بعد از 5 سال که تعهد روسیه مبنی بر تأمین سوخت مورد احتیاج نیروگاه بوشهر به سرانجام رسید کشورمان ذخایر کافی برای ادامه کار نیروگاه های خود داشته باشد.

6- مقام های ایرانی در مواجهه با قدرت های بزرگ برای حل و فصل موضوع هسته ای، رویکردی مبتنی بر عقلانیت در پیش گرفتند. عقلانیتی که این امکان را می دهد که در سایه عبور از یک بحران هم امید و آرامش بر زندگی مردم حاکم گردد و هم اصول و چارچوب های نظام تأمین گردد. نگاه دولت یازدهم بر این امر پایدار است که دلیلی ندارد برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای، بخش عمده ای از مردم تحت فشار قرار گیرند تا جایی که سرمایه اجتماعی و انسجام جمعی دچار تزلزل گردد. تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد به دلیل اتخاذ رویکرد اشتباه در مذاکراتی بود که می توانست به شکل دیگری انجام گردد و هزینه های زیادی به مردم تحمیل نگردد.

وبلاگ فرافایلی: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم

به "امیدهای میهمانان هسته ای وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدهای میهمانان هسته ای وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید