چرا کیفیت بنزین در همه شهرها یکسان نیست؟
به گزارش وبلاگ فرافایلی، مدتی است که کیفیت بنزین زیر ذره بین چند سازمان قرار گرفته و در مورد آن اظهار نظرهای متفاوتی ارائه می شود و این در حالی است که صدرنشین وزارت نفت کیفیت این فرآورده نفتی را مطلوب ارزیابی می کند و بر این باور است که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیری نمی گذارد.
به گزارش وبلاگ فرافایلی، چندی پیش شرکت پخش فرآورده های نفتی نسبت به اخباری که درباره کیفیت بنزین منتشر می شود، واکنش نشان داد و گفت که تنها مرجع صاحب صلاحیت در ارزیابی انطباق فرآورده توزیعی با استاندارد مورد نظر، سازمان ملی استاندارد و یا نهادهای مورد تایید آن است؛ چگونگی انجام نمونه گیری، روش آزمون و مابقی جزئیات مربوط به آزمایش نمونه های بنزین امری تخصصی است؛ بنابراین اظهار نظر سایر نهادها فاقد صلاحیت است.
سازمان ملی استاندارد نیز به تازگی در این باره گفت که در آزمایشات متعدد سازمان ملی استاندارد، نتایج عدم انطباق با استاندارد وجود نداشته است. در سال های گذشته این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود، اما آزمایش های اخیر نشان داده میزان گوگرد در بنزین استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تایید می کند.
وزیر نفت نیز به تازگی با تاکید بر این که شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیر نمی گذارد، گفت: صادرات بنزین در حال حاضر با کیفیت خوبی در حال انجام است. هر چند وقت یک بار عده ای حرف هایی می زنند و انگار نمی خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.
وی درباره این که آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و شهرهای بزرگ فرق دارد، زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، در اولویت است، زیرا بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.
به گفته وی هم اکنون 9 کلانشهر و شهرهای بزرگ از بنزین یورو 4 استفاده می کنند.
آخرین وضعیت تولید بنزین یورو در کشور
ایران در سال 1391 تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به 76 میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می شود. در پالایشگاه تبریز که به تازگی چند طرح آن با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می شود.
از سوی دیگر بهبود وضع هوا با دو موضوع بنزین و گازرسانی مرتبط است. آزاد شدن تردد خودروهای قدیمی نیمه سنگین که شب تا صبح در خیابان های کلانشهرها تردد می کنند و هیچ کدام دارای استاندارد نیستند، طبق تاکید زنگنه در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر فراوانی دارد. بر این اساس خودروهای نیمه سنگین فرسوده بسیار بد و غیرعادی گازوئیل مصرف می کنند، در حالی که مقدار آلودگی هوا از شب تا صبح باید کاهش یابد، اما با تردد این خودروها مردم هر صبح با بالاترین مقدار آلودگی هوا روبه رو می شوند.
اما از جمله اقدام های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، استفاده از گاز طبیعی در شهرها و در نیروگاه های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می شود آلودگی نیروگاه ها بر هوای شهرها تاثیر منفی نداشته باشد. برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تاثیر می گذارد.
بر این اساس اتصال این نیروگاه ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و سبب شده است که مقدار آلودگی هوای شهرها به طور محسوسی تغییر کند؛ به طوریکه وزیر نفت در این باره تصریح کرده اکنون من از اتاق کارم در ساعات ظهر و عصر می توانم کوه های تهران را ببینم، در حالی که تا دو یا سه سال پیش کوه های تهران به دلیل وجود غبار قابل مشاهده نبود.
در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به 115 میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین 111 و 112 میلیون لیتر ثبت شد، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از 11 میلیون لیتر تولید بنزین اضافه تر از میزان مصرف صورت می گیرد که همین مساله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا