هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس ترین خودروساز چین به ایران می آید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، گروه بهمن برندی را به نام بی ام کارز راه اندازی نموده است که هونگچی H5 یکی از محصولات آن خواهد بود.

هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس ترین خودروساز چین به ایران می آید

به گزارش دیجیاتو، دور نو واردات خودرو بیشتر از آنکه باعث بازگشت شرایط گذشته به بازار گردد، سبب شده است تا برند های چینی مسیر هموارتری را برای رسیدن به بازار ایران طی نمایند. شرکت هایی که تا پیش از این به مونتاژ خودرو های چینی با حداقل داخلی سازی مشغول بودند، اکنون رویه واردات را برای سهولت کار خود برگزیده اند. هونگچی H5 نیز یکی از همین خودرو های وارداتی چینی است. بااین حال، برخلاف بیشتر برند های چینی که در ایران حضور دارند، هونگچی H5 نام و نشان معتبرتری دارد و حتی ممکن است موردتوجه تیم های تشریفات نیز قرار بگیرد!

گروه بهمن برای تسلط بهتر بر بحث واردات خودرو و تفکیک فعالیت هایش، برندی را به نام بی ام کارز راه اندازی نموده است. این برند به واردات خودرو های گوناگون از برند های مختلف بستیون، هونگچی، سانگ یانگ، ام جی و هاوال اختصاص یافته. سه محصول نخستین که به وسیله بی ام کارز به ایران می آیند شامل هونگچی H5، بستیون T77 و سانگ یانگ تورس هستند. در این بین هونگچی H5 قرار است نقش یک سدان لوکس و بزرگ را ایفا نماید؛ خودرویی که مشابه آن در بازار ایران بسیار کمیاب است.

از لیموزین مائو تا خودرو شخصی شما!

علاقه مندان به حوزه خودرو، برند هونگچی را تا حدودی می شناسند. خودرو های این برند در جریان برنامه گرندتور و از سوی سه مجری مشهور آن به بینندگان معرفی گردیدند. هونگچی به معنای پرچم قرمز، برای سال ها تنها خودروساز چین بود که وسایل نقلیه شخصی فراوری می کرد. تنها سران حزب کمونیست اجازه سوار شدن به این خودرو را داشتند که این خودرو ها نیز لیموزین ها و سدان های برند هونگچی بودند.

پس از تغییر سیاست های دولت چین و اعطای آزادی های مالی، هونگچی نیز به برندی تبدیل شد که برای عموم خودرو می ساخت. نخستین محصولات عمومی این برند، نسخه های کپی شده از محصولات تویوتا بود. بااین حال، سرمایه گذاری های اجرا شده در این شرکت باعث شد تا هونگچی به نامی شناخته شده در صنعت خودرو چین تبدیل گردد. این شرکت اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه های فاو شناخته می گردد و در کنار نام هایی همچون جتا، هایما و بستیون قرار می گیرد.

نسل اول هونگچی اچ 5

هونگچی درحال حاضر چند سری اصلی را در سبد محصولاتش دارد. سری نخست سدان های این شرکت هستند که با پیشوند H تعیین می شوند؛ همچون هونگچی H5 یا هونگچی H7. سری دوم نیز کراس اوور ها هستند که پیشوند HS را یدک می کشند؛ همچون هونگچی HS3. درنهایت سری سوم محصولات این شرکت یعنی ون ها و مینی ون ها پیشوند HQ دارند؛ همچون هونگچی HQ9. تا به امروز فعلاً یک سدان از این خودروساز در جریان واردات به ایران قرار گرفته است. بااین حال، ممکن است طی سالیان بعد، محصولات بیشتری را از پرچم سرخ چینی در بازار ایران ببینیم.

هونگچی H5، سدان بزرگ و لوکس

هونگچی H5 به عنوان یکی از سدان های این برند، در سال 2017 میلادی معرفی گردید. این خودرو کوچک تر از هونگچی H7 است، اما همچنان یک سدان بزرگ محسوب می گردد. نسل اول این خودرو به عنوان یکی از گزینه های عرضه به بازار ایران در سال 1400 معرفی گردید. در آن موقع قرار بود شرکتی به نام مانیان خودرو، این خودرو را به بازار ایران عرضه کند که البته هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نداد.

نسل دوم این سدان چینی در سال 2022 میلادی معرفی گردید. خودرویی که با این نام به ایران می آید نیز از همین مدل است. ظاهر نسل دوم هونگچی H5 کاملاً شبیه به مدل پرچمدار هونگچی H9 طراحی شده. هر دوی این خودرو ها شباهت غیرقابل انکاری به محصولات مرسدس بنز و میباخ دارند. هونگچی H5 براساس پلتفرم مزدا 6 پیشرفته و از نظر ساختار فنی با خودرو هایی همچون بستیون B70 و هونگچی HS5 مشترک است.

جدول ابعاد و مقدار هونگچی H5

در بخش تعیینات فنی، هونگچی H5 با سه ترکیب قابل عرضه است. ترکیب نخست شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه است. ترکیب دوم را موتور دولیتری توربوشارژر به همراه گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تشکیل می دهند. درنهایت به ترکیب سوم می رسیم که حاصل جمع ترکیب دوم به همراه یک موتور 50 کیلوواتی الکتریکی است.

انتظار داریم تا از بین سه ترکیب ارائه شده، گروه بهمن ترکیب نخست را برای واردات به ایران انتخاب کند. علت این پیش بینی به مشابهت فنی هونگچی H5 با بستیون T77، دیگر خودرو وارداتی این برند مربوط می گردد. هر دو خودرو از یک مدل پیشرانه بهره می برند، بنابراین مشابهت فنی آن ها باعث خواهد شد تا هزینه های نگهداری هر دو خودرو برای شرکت واردنماینده کاهش یابد. بااین حال، مطابق رویه ای که هم اکنون بهمن موتور درخصوص فیدلیتی و دیگنیتی تحت قالب تیپ پرایم و پرستیژ در نظر گرفته است، امکان دارد در آینده نسخه های قوی تر هونگچی H5 نیز به بازار ایران عرضه شوند. در ادامه تعیینات فنی دو ترکیب درون سوز این خودرو را ذکر نموده ایم:

جدول تعیینات فنی هونگچی H5

سایر تعیینات فنی هونگچی H5 در تمامی تیپ های آن مشابه هستند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. ترمز های خودرو در چهار چرخ نیز از نوع دیسکی هستند. ترمز پارک خودرو نیز از نوع الکترونیکی است. بااین حال، تیپ های پایه هونگچی H5 از رینگ های 17 اینچی بهره می برند، درحالی که تیپ های بالاتر رینگ های 18 اینچی دارند. بعلاوه انتقال قدرت در تمامی تیپ های این خودرو تنها به صورت دیفرانسیل جلو انجام می گردد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

هونگچی H5 همچون بسیاری از خودرو های معتبر چینی، در تست تصادف مؤسسه CNCAP شرکت نموده که حاصل آن کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بوده است. نسخه های پایه این خودرو با چهار کیسه هوا به دست مشتریان می رسند، اما با خرید نسخه های فول آپشن، شش کیسه هوا دریافت خواهید کرد. بعلاوه در تیپ های فول این خودرو که به موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز هستند، دستیار رانندگی خودران سطح 2 نیز در اختیار کاربر قرار گرفته است.

کابین هونگچی H5

با این حال، بعضی آپشن های هونگچی H5 در تمامی تیپ های این خودرو مشترک هستند. این آپشن ها عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه ای به همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

قیمت و رقبا

قیمت هونگچی H5 در چین بین 159.800 الی 215.800 یوان متغیر است. اگر این ارقام را به دلار تبدیل کنیم، محدوده 22210 الی 30000 دلار به عنوان نرخ این خودرو به دست می آید؛ بنابراین در حالت ایده آل، قیمت این خودرو فراتر از یک میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود. باید توجه داشت که محصولات هونگچی در رده سدان های لوکس چینی قرار می گیرند و نباید توقع مقرون به صرفه بودن را از آن ها داشت؛ بنابراین واردات و عرضه هونگچی H5 با هدف پرکردن جای خالی خودرو هایی همچون هیوندای آزرا یا کیا کادنزا انجام می گردد.

درحال حاضر هنوز هیچ کدام از رقبای هونگچی H5 وارد بازار نشده اند، اما تا میانه سال 1403 شرایط تغییر خواهد نمود. دو رقیب جدی برای هونگچی H5 در راه هستند. رقیب نخست دانگ فنگ شاین مکس است که مدتی پیش به عنوان محصول وارداتی ایران خودرو رونمایی شد. رقیب دیگر این خودرو نیز چری آریزو 8 است که تحت برند فونیکس به بازار ایران عرضه می گردد.

هر دو رقیب هونگچی H5 نسبت به این خودرو ابعاد کوچک تری دارند، اما از نظر تعیینات فنی و بعلاوه سطح امکانات رفاهی، مشابهت هایی بین آن ها وجود دارد. برنده این رقابت، خودرویی خواهد بود که با قیمت کمتر و در تیراژ بالاتر به دست مشتریان برسد. از هم اکنون می توان رقابت هونگچی H5 و آریزو 8 را جدی دانست؛ چرا که ایران خودرو تا به امروز سابقه درخشانی در عرضه خودرو های وارداتی خود نداشته است.

منبع: فرارو

به "هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس ترین خودروساز چین به ایران می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس ترین خودروساز چین به ایران می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید