بیا آسیاب خرابه و غمت را آب بده!

به گزارش وبلاگ فرافایلی، تماشای آب آدمی را سرزنده و امیدوار می نماید . از غم جهان سبک می نماید و پر از حال خوب می نماید. پس هر وقت دلگیر شدی بدان دلخوشی های هست مثل آب مثل رود، مثل آبشار ،مثل آبشار آسیاب خرابه!

بیا آسیاب خرابه و غمت را آب بده!

وبلاگ فرافایلی: پایکوبی دل انگیز قطرات پرنشاط آب بر رخساره صخره های خزه پوش. چه تماشاگهی و چه تصویر تحسین بر انگیزی. طبیعت ایران است دیگر . هر گوشه اش شاهکاری و هر دامن طبیعتش مامنی . اگر راهی جلفا هستی برای تماشای این صحنه باشکوهی که برایتان گفتم به آسیاب خرابه بروید. آبشار چهارفصلی که اهالی جلفا به آن می گویند خراب دییرمان .

تماشای آب آدمی را سرزنده و امیدوار می نماید . از غم جهان سبک می نماید و پر از حال خوب می نماید. پس هر وقت دلگیر شدی بدان دلخوشی های هست مثل آب مثل رود مثل آبشار مثل آبشار آسیاب خرابه !

جلفا شهر مرزی و زیبایی است که تماشای های بسیاری را در دل خود جای داده است. یکی از زیباترین آبشارهای ایران، یعنی آبشار آسیاب خرابه در همین شهر واقع شده و جزو یکی از فوق العاده ترین جاهای تماشای جلفا محسوب می گردد.

در میان مرز ایران و کشور آذربایجان و در دل دره ای سرسبز، آبشاری از میان صخره ها جاری است. آسیاب خرابه در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی و در 27 کیلومتری هادی شهر واقع شده است. این آبشار 10 متری حیات خود را مدیون چشمه هایی است که از دل کوه های کیامکی آذریایجان شرقی می جوشند. در این دره زیبا تا چشم کار می نماید خزه است و درختان انجیری که سایه پر مهر خود را نثار گردشگرانی می نمایند که برای گذراندن یک روز زیبا به اینجا آمده اند.

آبشار آسیاب خرابه از جریان های کوچک و بزرگی تشکیل شده که راه خود را پیدا نموده و آرام بر روی خزه ها به پایین می لغزند. این چشم انداز در هر فصلی زیبایی و شکوه خاص خود را دارد.

چرا آسیاب خرابه؟

شاید در بازدید از این آبشار برای تان این سوال مطرح گردد که چرا باید چنین آبشار زیبایی را آسیاب خرابه بنامند؟

ظاهرا در نزدیکی این آبشار آسیابی وجود داشته که چرخش با آب این آبشار می چرخیده ولی بعد از مدتی متروکه و خراب شده است. به همین علت مردم نام این آبشار را آسیاب خرابه گذاشته اند.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 15 متر است. آب این آبشار از چشمه ای تأمین می گردد که از کوه کیامکی، یکی از کوه های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد. آبشار بعد از سرازیر شدن از لابه لای گیاهان آبزی و خزه ها، به یک رشته جویبار که در ته دره جریان دارد می پیوندد و به سمت شمال جاری می گردد. علاوه بر این، در سمت راست دره آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می گردد که ریزش آن ها موسیقی زیبایی از طبیعت را به گوش می رساند.

در زمستان 1392 آبشار آسیاب خرابه به علت سردی هوا یخ زد و بر اثر این یخ زدگی و وزن بیش از حد انبوهی از یخ ها، صخره بزرگ و پوشیده از خزه آن ریزش کرد. بعلاوه در گوشه و کنار این آبشار تابلوهای خطر ریزش دیده می گردد؛ بنابراین در گشت و گذار و سرگرمی در این مکان باید مراقب این خطر بود.

چطور برویم؟

وسایل پیک نیک خود را آماده کنید سپس از سمت جنوب شهر جلفا وارد بزرگراه 12 (بازرگان-بیله سوار) شوید. بخشی از این جاده به موازت رود ارس است و بسیار زیباست. بعد از طی حدود 33 کیلومتر با تابلوی آسیاب خرابه روبرو می شوید. بعد از ورود به فرعی و طی هشت کیلومتر به پارکینگ می رسید. بعد از یک پیاده روی کوتاه مدت به یک دو راهی می رسید که سمت چپ شما را به روستای الوان و سمت راست به آبشار آسیاب خرابه می رساند.

اگر از تبریز راهی آبشار آسیاب خرابه می شوید، باید بدانید که فاصله این آبشار از تبریز 163 کیلومتر است و حدود دو ساعت و 20 دقیقه زمان احتیاج دارید تا خود را به این آبشار برسانید.

به جرات می توان گفت برترین فصل سفر به آبشار آسیاب خرابه بهار و تابستان است، اما اگر مشتاق تماشا یک آبشار یخ زده با پوششی از برف سفید هستید، حتما در زمستان سری به این آبشار بزنید. یا اگر تماشا منظره ها پاییزی و هزار رنگ شما را به وجد می آورد، پاییز آسیاب خرابه را نباید فراموش کنید. منظره ها اطراف این آبشار در هر فصلی، حرفی برای گفتن دارد.

چه ببریم؟

محوطه آبشار آسیاب خرابه بوفه و دکه اغذیه فروشی دارد، اما اگر در روزهایی که تعداد گردشگران کم است برای بازدید این آبشار می روید بهتر است مواد غذایی و خوراکی کافی با خود ببرید. زیرانداز و وسایل پیک نیک هم که جزو ملزومات اصلی این سفر هستند.

در محوطه 200 متر مربعی آبشار، امکانات متعددی در نظر گرفته شده گردشگران لحظاتی خوشی را سپری نمایند از جمله سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق، باربیکیو و محل درست کردن انواع کباب، بوفه و دکه اغذیه فروشی. علاوه بر این در ایام پیک سفر مانند نوروز یا آخر هفته های تابستان، دستفروش های زیادی در محوطه حضور دارند که خوراکی های مختلفی می فروشند.

اگر دنبال جایی می گشت برای اینکه بساط پیک نیک خود را پهن کنید، محیط اطراف آبشار برترین گزینه است. نفس کشیدن در هوای پاک و خنک آبشار، گوش دادن به صدای آبشار، قطرات آبی که در هوا پراکنده هستند، آب بازی زیر آبشار و گرفتن عکس های یادگاری همگی می توانند یک روز خاطره انگیز را برای شما به ارمغان آورند. روی تخته سنگ های اطراف اّبشار بنشینید و با نوشیدن یک لیوان چای خوش عطر و داغ لذتی وصف نشدنی را تجربه کنید.

منبع: توریسم آنلاین

به "بیا آسیاب خرابه و غمت را آب بده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیا آسیاب خرابه و غمت را آب بده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید