نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، جایزه صلح نوبل امسال 2019 به آبی احمد علی نخست وزیر اتیوپی تعلق گرفت.

نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، به نقل از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، کمیته نروژی نوبل این جایزه را به پاس تلاش های نخست وزیر اتیوپی برای دستیابی به صلح و همکاری بین المللی و به ویژه به دلیل ابتکار قاطعانه و سرنوشت ساز وی برای حل مناقشه مرزی با کشور همسایه اریتره اعطا کرد.

این جایزه همچنین به منظور قدردانی از کلیه ذینفعانی است که برای صلح و آشتی در اتیوپی و مناطق شرقی و شمال شرقی آفریقا فعالیت می کنند.آبی احمد در آوریل 2018 که به سمت نخست وزیری اتیوپی برگزیده شد، شرح داد که آرزو دارد مذاکرات صلح را با اریتره از سر بگیرد.

او با همکاری نزدیک با ایسایاس آفورکی، رئیس جمهور اریتره ، به سرعت اصول توافق صلح را برای انتها دادن به بن بست طولانی نه صلح ، نهجنگ میان دو کشور تدوین کرد. این اصول در اعلامیه هایی که آبی نخست وزیر اتیوپی و آفورکی رئیس جمهوری اریتره در ژوئیه و سپتامبر گذشته امضا کردند، قید شده است. یک فرض مهم برای دستیابی به این موفقیت، تمایل بی قید و شرط آبی احمد برای پذیرش حکم داوری یک کمیسیون مرزی بین المللی در سال 2002 بود.

دستیابی به صلح، تنها از اقدامات یک حزب ناشی نمی شود. زمانی که نخست وزیر آبی دست خود را برای کمک به منظور رسیدن به صلح به سمت رئیس جمهوری اریتره دراز کرد، آفورکی دست وی را گرفت و کمک کرد تا رویه صلح میان این دو کشور به رسمیت شناخته شود. کمیته نروژی نوبل ابراز امیدواری کرد که این توافق نامه صلح به ایجاد تغییرات مثبت در کل جمعیت اتیوپی و اریتره کمک کند. در اتیوپی، حتی اگر کارهای زیادی باقی مانده است اما آبی احمد اصلاحات مهمی را آغاز کرده است که به بسکمک از شهروندان امید به زندگی بهتر و آینده ای روشن تر می بخشد.

وی 100 روز اول نخست وزیری خود را صرف برطرف کردن وضعیت اضطراری کشور، اعطای عفو به هزاران زندانی سیاسی، متوقف کردن سانسور رسانه ها، قانونی کردن گروه های غیرقانونی مخالف، عزل رهبران نظامی و غیرنظامی مشکوک به فساد و افزایش چشمگیر تأثیر نفوذ زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی اتیوپی کرد. وی همچنین متعهد شده است که با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، دموکراسی را تقویت کند.

جایزه صلح نوبل سال 2018 نیز به دنیس موکویگی و نادیا مراد به دلیل تلاش برای انتها دادن به استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزار جنگی تعلق گرفت.

از سال 1901 تا سال 2018 میلادی، 99 جایزه صلح نوبل اعطا شده است. تاکنون 24 سازمان برنده این جایزه شده اند و 2 جایزه صلح نوبل میان سه نفر تقسیم شده است؛ همچنین 17 زن برنده جایزه صلح نوبل شده اند و تنها یک نفر به نام له دوک تو (Le Duc Tho) از دریافت جایزه صلح نوبل امتناع کرده است. له دوک تو که در سال 1973 برنده جایزه صلح نوبل شد، با استناد به وضعیت جنگی ویتنام، خود را در موقعیتی برای دریافت این جایزه نمی دانست.

جایزه صلح نوبل هر ساله در شهر اسلو، در حضور پادشاه نروژ و در سالگرد مرگ نوبل در 10 دسامبر ارائه شده، و تنها جایزهٔ نوبلی است که در استکهلم داده نمی شود. بر خلاف دیگر جایزه ها، برنده جایزه صلح نوبل گاهی اوقات به یک سازمان (مانند کمیته بین المللی صلیب سرخ، تنها دریافت کننده سه جایزه) به جای یک فرد تعلق می گیرد.

کمیته نروژی نوبل هر ساله جایزه صلح نوبل را به شخصی که بیشترین یا بهترین کار را برای دوستی بین ملت ها، به وسیلهٔ لغو یا کاهش ارتش های دائمی و برگزاری و ترویج کنگره های صلح انجام داده، اهدا می کند.

جایزه صلح نوبل یکی از پنج جایزهٔ نوبل است که در آن برندهٔ جایزه یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی متفاوت در هر سال را دریافت می کند. همان طور که در وصیت نامه نوبل نوشته شده است، این جایزه می بایست توسط کمیته نروژی نوبل، اداره و توسط کمیته ای از پنج نفر به انتخاب مجلس نروژ اعطا شود.

منبع: خبرآنلاین

به "نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوبل صلح 2019 به نخست وزیر اتیوپی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید