فیلم گرن توریسمو چگونه واقعیت را با بازی های ویدیویی پیوند زد؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، گرن توریسمو (Gran Turismo)، جدیدترین اقتباس سینمایی از بازی های ویدیویی، شبیه ساز رانندگی مشهور شرکت سونی را به دنیای سینمایی آورده است اما تفاوت های ویژه ای با نمونه های مشابه دارد. سازندگان به جای استفاده از یک داستان خیالی، قصه واقعی زندگی جان ماردن برو را روایت می نمایند، گیمر جوانی که به وسیله بازی کردن، به یک راننده حرفه ای تبدیل شد. با اینکه در قصه باورنکردنی ماردن برو دخل وتصرف هم انجام شده است اما نتیجه نهایی را باید قابل قبول بدانیم، گرن توریسمو پیروز شده است تا از تلفیق واقعیت و بازی های ویدیویی به یک فیلم مجذوب کننده تبدیل گردد.

فیلم گرن توریسمو چگونه واقعیت را با بازی های ویدیویی پیوند زد؟

گرن توریسمو یکی از مشهورترین مجموعه بازی های اتومبیل رانی تاریخ است که نخستین قسمت آن سال 1997 به وسیله استودیوی ژاپنِ شرکت سونی فراوری و عرضه شد و بازار را تحت تاثیر قرار داد. بیش از 10 میلیون نسخه از این بازی به فروش رفت تا به پیروز ترین محصول سونی در آن دوران تبدیل گردد. گرن توریسمو در گذر زمان به کمال رسید و حالا از شبیه سازهای معتبر اتومبیل رانی در نظر گرفته می گردد که نزدیک ترین تجربه به واقعیت را ارائه می دهد و شاید تنها فورتزا موتوراسپورت بتواند آن را به چالش بکشد.

سونی از سال 2013 قصد ساخت فیلمی با موضوع گرن توریسمو را داشت و انتها توسعه جدی آن را از سال 2022 شروع کرد. با توجه به کیفیت پایین بیشتر فیلم های اقتباسی از بازی ها، کسی انتظار نداشت که گرن توریسمو اثر سینمایی درخشانی باشد اما با توجه به تکیه سازندگان به یک داستان واقعی و گرایش آن ها به واقع گرایی، فیلم راضی نماینده از آب در آمده است.

آموزشگاه جی تی واقعی است و برای هشت سال فعال بود

با اینکه آموزشگاه جی تی (یا همان آموزشگاه گرن توریسمو) در ظاهر ساختگی به نظر می رسد اما یک آموزشگاه واقعی است که سال 2006 با همکاری سونی و نیسان تاسیس شد. این ایده به وسیله دارن کاکس (از اعضای عالی رتبه شرکت نیسان) مطرح شد که رویای عجیبی داشت، او می خواست گیمرهایی که بازی های اتومبیل رانی را به صورت جدی دنبال می نمایند و استعداد دارند را به راننده واقعی تبدیل کند! سونی هم از ایده مذکور استقبال کرد تا این همکاری نامتعارف شروع گردد.

کاکس از کیفیت بالای بازی های ویدیویی در آن روزها و شبیه سازی درستی که از مسابقات رانندگی ارائه می دادند متحیر شده بود. او امیدوار بود که به وسیله بازی گرن توریسمو بتواند نسل جدیدی از رانندگان حرفه ای را آموزش دهد. آن ها برای اینکه اشخاص موردنظر خورد را پیدا نمایند، یک کمپین تبلیغاتی به راه انداختند. نتیجه نهایی به آموزشگاه جی تی ختم شد، جایی که بازیکنان گرن توریسمو تحت آموزش های واقعی قرار می گرفتند و از ماشین های مسابقه ای باکیفیت شرکت نیسان بهره می بردند.

با اینکه ایده آموزشگاه جی تی در فیلم وجود دارد اما تفاوت هایی هم در آن به چشم می خورد. برای مثال، این آموزشگاه به وسیله یک مدیر بازاریابی به نام دنی مور (با بازی اورلاندو بلوم) تاسیس می گردد که با الهام از دارن کاکس طراحی شده است اما سازندگان ترجیح داده اند تا نام متفاوتی برای او انتخاب نمایند. افزون بر این، فرایند به وجود آمدن آموزشگاه و جذب رانندگان، ساده سازی شده است و جزئیات زیادی از آن به مخاطب ارائه نمی گردد.

برای مثال، دنی مور تاریخچه و اطلاعات جان ماردن برو (با بازی آرچی مادکوه) را از یک ماشین بازی آرکید پیدا می نماید و متوجه می گردد که او رکوردهای تحسین برانگیزی از خود بر جا گذاشته است. سپس جان ماردن برو که ظاهرا از همه چیز بی خبر است، یک دعوت نامه غیرمنتظره دریافت می نماید و به یک مسابقه آنلاین دعوت می گردد تا دنی مور استعدادهای او را بسنجد و سپس وی را به آموزشگاه بیاورد.

در دنیای واقعی اما چنین نبود، بازیکنان در قدم اول باید از مراحل دیجیتالی گوناگون آموزشگاه جی تی عبور می کردند، آن ها باید عضو این پروژه می شدند و با نسخه دیجیتالی ماشین های نیسان آمار قابل قبولی از خود بر جا می گذاشتند تا بتوانند فرصت حضور در مسابقه فینال را پیدا نمایند. در این فینال، تنها یک راننده از هر کشور انتخاب می شد. سپس برندگان به یک کمپ تمرین منتقل می شدند و در چالش های مختلف و مسابقات واقعی شرکت می کردند تا افراد برتر به برنامه ویژه نیسان برای آموزش رانندگان حرفه ای منتقل شوند. سال 2018، پس از اینکه شرکت نیسان رویکرد و ساختارهایش را تغییر داد، آموزشگاه جی تی هم متاسفانه تعطیل شد.

جان ماردن برو نخستین برنده آموزشگاه جی تی نیست

در فیلم، ما با ماردن برو همراه می شویم که در اولین دوره آموزشگاه شرکت نموده است و در نهایت به یک راننده حرفه ای تبدیل می گردد. در واقعیت اما داستان این گونه پیش نرفته است، در نخستین دوره آموزشگاه که سال 2008 برگزار گردید، گیمر اسپانیایی، لوکاس اوردونز اولین کسی بود که از همه مراحل عبور کرد و فارغ التحصیل شد. سال 2009، کاکس آموزشگاه را برای مدتی کوتاه تعطیل کرد تا بازدهی آن را بسنجند و ببیند که این ایده نتیجه مثبتی هم داشته است یا خیر.

آموزشگاه یک سال بعد (2010) فعال شد و این بار گیمر فرانسوی، جردن تریسون بود که توانست در بخش اروپایی آموزشگاه به جایگاه اول برسد. جان ماردن برو که قهرمان فیلم است، در حقیقت سومین گیمری بود که توانست برنده مسابقات آموزشگاه گردد (2011). ماردن برو البته تفاوت هایی هم با دو برنده پیشین دارد، او جوان ترین راننده آموزشگاه به حساب می آمد (19 سال) و هیچ تجربه ای از رانندگی ماشین های واقعی نداشت.

یک تفاوت دیگر فیلم و داستان واقعی ماردن برو این است که او همه زندگی اش را فدای رانندگی ننموده بود و تصور نمی کرد که با آموزشگاه جی تی به جایی برسد. در فیلم خواهید دید که جان همواره آرزوی تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای را داشته است و برای رسیدن به اهدافش شبانه روز کوشش می نماید. ماردن برو واقعی اما تنها وارد آموزشگاه شد تا خودش را پیش از ورود به دانشگاه سرگرم کند و آن را چیزی فراتر از تفریح نمی دانست.

ماردن برو در مصاحبه اش با تلگراف در این رابطه می گوید: من ماشین ها را دوست داشتم، هرگاه که از تلویزیون مسابقه ای پخش می شد، آن را دیدن می کردم. البته نمی دانستم که مسابقات مختلفی داریم. هنگامی که بزرگ تر شدم، بازهم بخش هایی از این مسابقات را دیدن می کردم اما هرگز بیشتر از دو ساعت آن ها را دنبال ننموده ام. شاید رانندگی رویای اول و آخر این گیمر نباشد اما او نشان داد که استعداد کم نظیری در رانندگی دارد.

حادثه مرگبار فیلم گرن توریسمو هم در واقعیت اتفاق افتاده است

در یکی از لحظات شوکه نماینده کارنامه حرفه ای ماردن برو، او تصادف غیرمنتظره ای را تجربه کرد و باعث مرگ یکی از دیدنگران شد. پس از این حادثه، پسرک تصمیم گرفت تا رانندگی حرفه ای را کنار بگذارد (اما در نهایت قانع شد که این کار را نکند). ماردن برو شخصا از سونی درخواست کرد تا این اتفاق را در فیلم قرار دهند و آن ها پذیرفتند.

او در تبادل نظر با روزنامه ساندی تایمز در این رابطه می گوید: این زندگی من است، و این [حادثه] بخشی از داستان من است. فکر کردم خیانت به مخاطبان است که این بخش از فیلم حذف گردد. با وجود این، سازندگان این سانحه را اندکی تغییر داده اند تا با قصه هم خوانی داشته باشد.

(خطر اسپویل داستان) در فیلم، ماردن برو در یکی از نخستین مسابقات حرفه ای خود، کنترل ماشین را از دست می دهد و تصادف می نماید. این مسئله باعث می گردد تا تعدادی از رانندگان حرفه ای متحد شوند و خواهان ممنوعیت رانندگی برای گیمرهای آموزشگاه جی تی شوند. حالا آینده دنی مور و آموزشگاه به مسابقه بعدی در لو مان فرانسه بستگی دارد، جایی که گیمرها باید قدرت واقعی خود را نشان دهند. ماردن برو علی رغم تصادف اخیرش، در این مسابقات به جایگاه سوم می رسد تا آینده آموزشگاه را تضمین کند.

در واقعیت اما این حادثه در سال 2015 رخ داد، دو سال پس از اولین باری که ماردن برو در لو مان مسابقه داده بود و چهار سال پس از فارغ التحصیلی او از آموزشگاه جی تی. در آن دوران، ماردن برو در تعدادی از مشهورترین زمین های دنیا رقابت نموده بود و تجربه بالایی داشت. حادثه ای که رخ داد، بیشتر نتیجه بدشانسی بود و همان طور که بالاتر اشاره کردیم، به مرگ یک دیدنگر و مجروحیت چند نفر دیگر ختم شد. این حادثه اگرچه ماردن برو را با بحران روانی روبه رو کرد اما برای آموزشگاه جی تی مشکل ساز نبود.

اینکه سازندگان فیلم گرن توریسمو، این حادثه را تلطیف و تحریف نموده اند، سوال برانگیز است اما حداقل کارکرد داستانی دارد زیرا باعث می گردد تا قهرمان قصه برای مسابقه مهم بعدی اش مصمم تر گردد و شاهد تعلیق باشیم زیرا در صورت عدم پیروزیت او، آموزشگاه جی تی دچار مشکل خواهد شد. بعلاوه اتفاق خوبی است که سونی به ایده ها و درخواست های ماردن برو توجه داشته و آن ها را به کل نادیده نگرفته است. ناگفته نماند که ماردن برو در پشت صحنه فیلم نیز حضور داشته است و به عنوان بدل کار، در بعضی از سکانس های فیلم رانندگی می نماید.

یک نامه عاشقانه به اتومبیل رانی و بازی های ویدیویی

گرن توریسمو از این جهت فیلم مهمی است که برداشت مثبتی از بازی های ویدیویی ارائه می دهد. با اینکه صنعت بازی حالا از نظر گردش مالی و عایدی از صنعت سینما و موسیقی شرایط به شدت مناسب تری دارد اما هنوز هم آدم های متعددی را پیدا می کنید که نسبت به بازی ها بدبین هستند یا آن ها را جدی نمی گیرند. گرن توریسمو به ما یادآور می گردد که نه تنها بازی های ویدیویی را باید جدی گرفت بلکه گیمرهای حرفه ای آدم ها بااستعدادی هستند که می توان به آن ها یاری کرد تا بیشتر شکوفا شوند.

علاوه بر این، گرن توریسمو یک نامه عاشقانه به اتومبیل رانی است که با توجه به حضور نیل بلومکمپ در پشت دوربین، کمتر از این هم انتظار نمی رفت. نیل بلومکمپ فیلم ساز خلاقی است که اغلب با آثار علمی -تخیلی اش همانند منطقه 9 (2009) شناخته می گردد. او اینجا کوشش نموده است تا از امضاهای همیشگی اش فاصله بگیرد و تمرکز ویژه ای بر درام و واقع گرایی دارد.

ما گوشه هایی از زندگی پرفرازونشیب جان ماردن برو را دیدن می کنیم که از دنیای بازی های شبیه ساز به مسابقات واقعی اتومبیل رانی قدم می گذارد و به پیروزیت هم می رسد. این فیلم می توانست سطحی و بی کیفیت باشد اما بلومکمپ به جزئیات اهمیت ویژه ای داده است تا اثری درخور فراوری کند و یادآور گردد که بازی های ویدیویی همچنان می توانند در دنیای سینما حرف هایی برای گفتن داشته باشند.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "فیلم گرن توریسمو چگونه واقعیت را با بازی های ویدیویی پیوند زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم گرن توریسمو چگونه واقعیت را با بازی های ویدیویی پیوند زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید