عملیات نجات غذاها

به گزارش وبلاگ فرافایلی، به اعتقاد خیلی ها آشپزی هنر است؛ هنری که اگر با ترفندهای آن آشنا باشید حتی اگر در لحظه های آخر پخت غذا متوجه شدید یک جای کار می لنگد، می توانید به سرعت آن مشکل را رفع کنید.

عملیات نجات غذاها

به هر حال هر آشپز هرچقدر حرفه ای و باتجربه باشد ممکن است یک غفلت و یک اشتباه در زمان پخت باعث گردد نتیجه کار خوب از آب درنیاید اما خرابکاری در آشپزی به معنی خراب شدن غذا و از بین رفتن زحمات نیست؛ بلکه با دانستن چند ترفند ساده می توانید غذا را در لحظه آخر نجات دهید و از مهلکه سربلند بیرون آیید.

غذای شور

اگر خورشت یا سوپتان نمکش زیادشده جای نگرانی نیست و کافیست یک سیب زمینی را پوست کنده از وسط دو نیم نموده و آن را درون خورشت یا سوپ بیندازید. سیب زمینی به میزان زیادی از نمک اضافی را به خود خواهد گرفت.

با یاری قند هم می توانید از میزان شوری خورشت و سوپ کم کنید؛ به طوری که یک حبه قند را با یاری قاشق غذاخوری درون قابلمه قرار دهید و زمانی که در حال حل شدن بود آن را بیرون آورده و قند دیگری درون ظرف بیندازید.

روش دیگری که پیشنهاد می گردد این است که مقداری غلات را درون یک توری قرارداده و آن را درون ظرف خورشت یا سوپ بگذارید.

توری در زمان جوشیدن درون قابلمه میزان زیادی نمک را به خود می گیرد اما اگر برنج تان شورشد زمان آبکش کردن اجازه دهید آب از روی آن به میزان زیادی گذر کند تا نمک اضافی برنج همراه آب از آن خارج گردد. اگر برنج تان بی نمک هم شد جای نگرانی نیست مقداری آب و نمک و روغن را با هم مخلوط نموده و روی برنج بریزید این کار یاری می نماید نمک به میزان کافی وارد برنج گردد و آن را از حالت بی نمکی درآورد.

جلوگیری از نفخ حبوبات

حبوبات با وجود خاصیت زیاد و طعم خوبش نفاخ است. برای همین معمولا توصیه می گردد چهار تا48 ساعت حبوبات خیس بخورد و هر دو ساعت آب حبوبات خیس خورده عوض گردد اما اگر این کار را فراموش کردید یکی از راه های ساده و البته جالب استفاده از خیار است.

حبوبات را با مقداری آب ولرم روی اجاق گاز گذاشته و سپس یک خیار را به دو نیم تقسیم کنید و اجازه بدهید خیار همراه حبوبات بجوشد تا زمانی که خیار به طور کامل پخته و کم رنگ گردد. در این زمان خیار را بیرون آورید.

همچنین می توانید حبوبات را مدت پنج دقیقه درون آب جوش جوشانده و یک ساعت درون آب جوش گذاشته و سپس آب آن را عوض کنید. این روش هم در از بین بردن نفخ حبوبات در مدت زمان کم یاری خواهد نمود، ضمن این که می توان مقداری آبلیمو یا سرکه به آب حبوبات در حال پخت افزود تا نفخ حبوبات گرفته گردد.

غذای سوخته

اگر به موقع به داد غذای سوخته برسید باز هم جای امیدواری وجود دارد که بتوان غذای سوخته را همچنان استفاده کرد.

اگر ته برنج سوخته و بوی سوختگی گرفته با قراردادن یک تکه نان روی آن بوی سوختگی بسیار کم می گردد.

اجازه دهید نان تا آخرین لحظه روی برنج بماند. همچنین می توانید یک پیاز را پوست کنده و لابه لای برنج قرار دهید.

با این کار پیاز به میزان زیادی بوی سوختگی را از برنج می گیرد. گذاشتن چند حبه قند در لابه لای برنج نیز در از بین بردن بوی سوختگی آن یاری خواهد نمود. کافیست یک بار این روش را امتحان کنید.

لعاب انداختن

ممکن است بارها پیش آمده باشد که با وجود گذ شتن زمان بسیار از پخت غذا آن طور که باید جا نمی افتد و لعاب نمی اندازد.

خورشت هر چقدر بیشتر روی شعله کم باقی بماند و آرام آرام پخته گردد جا افتاده تر خواهد شد. همچنین استفاده از گوشت گوسفندی درون خورشت و انداختن قلم گوسفند درون آن نیز در جاافتادن و لعاب انداختن خورشت یاری خواهد نمود.

برای خورشت هایی مانند قیمه نیز در کنار رب استفاده از گوجه رنده شده نیز یاری می نماید تا خورشت به خوبی جا بیفتد.

برای خورشت هایی مانند کرفس و قورمه سبزی نیز سبزی هایی مانند اسفناج یا برگ چغندر در جاانداختن خورشت تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت اما اینها زمانی جواب می دهد که شما فرصت کافی برای چنین کارهایی داشته باشید.

وقتی زمان ندارید، چه باید بکنید؟ جالب است بدانید پودر جوپرک با این که طعم و مزه خاصی ندارد می تواند در لعاب انداختن خورشت یاری کند.

کافیست در زمان طبخ به اندازه یک قاشق غذاخوری جوپرک به آن اضافه کنید و در کمتر از یک ساعت شاهد خورشتی جاافتاده خواهید بود.

برای آش و سوپ هم می توانید از این ترفند بهره ببرید. بعضی نیز برای این کار از آرد استفاده می نمایند. آردگندم یا آردسفید یا آردنشاسته ذرت (نه آرد ذرت) مناسب است.

می توانید آرد را زمانی که پیاز و گوشت را تفت می دهید هم به آن اضافه کنید اما باید بدانید زمانی که پودر جوپرک یا آرد اضافه می کنید باید آن را در فاصله زمانی کوتاه هم بزنید چون احتمال ته دریافت خورشت بالا خواهد رفت.

شفته شدن برنج

یکی از تلخ ترین صحنه های آشپزی روبرو شدن با برنج شفته است، به خصوص زمانی که مهمانی در خانه باشد. عجله یا یک اشتباه مانند زیاد ریختن آب درون برنج ممکن است باعث شفته شدن برنج گردد.

متاسفانه کار زیادی برای برنجی که شفته شده نمی توان انجام داد اما یکی از راه ها این است که برنج شفته شده را آبکش نموده و آب یخ روی آن بگیرید.

آب یخ یاری می نماید تا برنج خودش را بهتر بگیرد. همچنین شعله گاز را تا حدودی زیاد کنید که آب اضافه برنج به طور کامل گرفته گردد. استفاده از روغن و کره روی برنج شفته نیز یاری می نماید تا حدودی برنج خود را جمع نموده و از حالت شفته و وارفته خارج گردد. در قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید تمام آب هایی که امکان بخارشدن دارند، بخار شوند.

برنج شفته شده را به هیچ عنوان هم نزنید که باعث چسبندگی بیشتر آنها خواهد شد. همچنین موقع درست کردن برنج اگر متوجه شدید آب برنج زیادتر از حد معمول است می توانید با افزودن دو تا سه قاشق غذاخوری آبلیمو از شفته شدن زیاد برنج جلوگیری کنید.

غذای تند

همه نمی توانند غذای تند بخورند؛ برای همین اگر ناغافل غذایی تند شد چه باید کرد تا از میزان تندی آن کاسته گردد؟ برای این کار بهتر است ظرف غذا را از روی شعله گاز برداشته و درون آن یک عدد لیموترش تازه بریزید و هم بزنید. این کار یاری خواهد نمود میزان زیادی از تندی غذا گرفته گردد.

اگر فرصت بیشتری برای کم کردن تندی غذا دارید، می توانید با افزودن حبوبات، سبزیجات و همچنین گوشت از میزان تندی غذا کم کنید.

یکی از روش های دیگری که برای کم کردن تندی غذا توصیه می گردد افزودن مقداری شکر یا عسل است که قاعدتا طعم غذا را تا حدودی به سمت شیرینی خواهد برد.

آزاده باقری - روزنامه نگار / ضمیمه چادیواری روزنامه وبلاگ فرافایلی

منبع: جام جم آنلاین

به "عملیات نجات غذاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات نجات غذاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید