10 ماده افزودنی که طعم غذای شما را عالی می نمایند

به گزارش وبلاگ فرافایلی، هنر آشپزی مانند جادو است. ما مواد را به نسبت های مختلف مخلوط و نتیجه لذیذی را دریافت می کنیم. اما جالب ترین چیز این است که بعضی از چاشنی های رایج را می توان به روشی کاملا متفاوت استفاده کرد و در نتیجه یک بشقاب غذای خوشمزه آماده کرد. در این مقاله از خبرنگاران مگ، 10 مواد افزودنی به غذا که طعم آن را را عالی می نمایند و از شما یک آشپز حرفه ای مانند جیمی الیور یا گوردون می سازند را معرفی خواهیم کرد.

10 ماده افزودنی که طعم غذای شما را عالی می نمایند

1. کره

چربی ها یکی از عناصر اصلی مورد احتیاج برای پخت وپز هستند. آن ها به غذا طعم و مزه فوق العاده ای می بخشند. کره می تواند این منبع چربی باشد. طعم خامه ای این افزودنی مزه سس ها، سوپ ها و خورش ها را لذیذتر می نماید. افزودن یک تکه از آن در خاتمه پخت وپز، ظاهری مخملی به غذا می بخشد. کره یکی از ترکیبات اصلی در پخت کیک، شیرینی و کوکی های ترد است. بعلاوه برای درست کردن انواع سس ها، می توانید آن را با میزانی آرد تفت دهید و برای ایجاد قوام و بافت نرم به سس بیفزایید. به گفته کارشناسان، پخت وپز با کره اشکالی ندارد. فقط به خاطر داشته باشید که از روغن زیتون و کره به طور همزمان استفاده نکنید.

2. آبلیمو

بسیاری از آشپزها از آبلیمو در غذای خود استفاده نمی نمایند. نهایت استفاده ما از این آب لذیذ و ترش، ریختن میزانی از آن روی ماهی است. با این حال، این افزودنی به میزان نمک در پخت غذا اهمیت دارد. آبلیمو طعم یک غذای آشنا را به حس چشایی افراد منتقل می نماید. به علاوه، این ماده افزودنی باعث می گردد غذا کمتر چرب و سنگین گردد. آبلیمو تا حدی مسئول تجزیه پروتئین های موجود در گوشت و غذاهای دریایی است که در نتیجه، بافت این خوراکی ها را لطیف تر و طعمشان را خوشمزه تر می نماید. این نکته را یادآور می شویم که آبلیمو نباید در معرض حرارت بالا قرار بگیرد. بنابراین اجازه دهید دمای غذا یا نوشیدنی تان کاهش یابد، سپس این طعم دهنده را اضافه کنید.

3. پاپریکای دودی

این ادویه از فلفل قرمز خشک و دودی تهیه می گردد. شما می توانید آن را به همه چیز اضافه کنید: گوشت، سیب زمینی و حتی تخم مرغ. بیشترین مصرف این فلفل در گوشت قرمز، مرغ و غذاهای دریایی است؛ به خصوص زمانی که می خواهید این گوشت ها را کباب کنید یا در فر قرار دهید. می توانید پاپریکا را با سایر ادویه ها مانند پودر سیر، پودر پیاز، زیره و شکر قهوه ای ترکیب و از آن برای مرینیت کردن گوشت بهره ببرید. این ماده افزودنی یکی از برترین ادویه ها برای سس باربیکیو است. بعلاوه استفاده از آن در پوره گوجه، طعمی کم نظیر ارائه می دهد. به یاد داشته باشید که طعم پاپریکای دودی را هر شخصی نمی پسندد. بنابراین پیش از افزودن آن به غذا، ابتدا ذائقه و سلیقه افراد را جویا شوید.

4. روغن کنجد

روغن کنجد سرشار از مواد مغذی است. اما مهم تر از همه، این روغن به طعم غیر معمول خود نسبت به سایر روغن ها معروفیت دارد. افزودن این ماده به انواع سس ها، عطر و طعمی دلچسب به آن ها می بخشد. با ترکیب روغن کنجد همراه با سس سویا، زنجبیل، سیر و سرکه سفید یک سس متفاوت و خوش طعم بسازید. از این روغن در پخت برخی کوکی ها، کیک ها و شیرینی ها هم استفاده می گردد. یادآوری این نکته لازم است که روغن کنجد تحمل دمای بالا را ندارد. بنابراین آن را پس از اتمام پخت وپز به غذا اضافه کنید.

5. سیر

سیر یک خوراکی همه کاره است که می تواند به بهبود هضم غذا یاری کند. این گیاه یک ماده عالی برای ایجاد خلاقیت در عطر و طعم غذا است. آشپزها از این خوراکی افزودنی در اشکال مختلف از جمله حبه تازه، خرد شده، برش های نازک و پودر سیر استفاده می نمایند. البته به خاطر داشته باشید که در صورت افزودن میزان زیاد آن، طعم غذای شما تند می گردد. به علاوه که باید از پختن یا تفت دادن فراوان سیر اجتناب کنید؛ زیرا طعم تلخی می گیرد. در صورت تمایل به کاهش طعم تند، بهتر است آن را با روغن یا کره تفت دهید.

6. دارچین

دارچین را می توان نه تنها به غذاهای شیرین افزود، بلکه طعم لذیذی به گوشت و مرغ به وسیله این ادویه داد. به یاری دارچین می توانید بوی زهم گوشت قرمز و مرغ را از بین ببرید. شیرینی پزها و آشپزهای ماهر از این ادویه در پخت انواع کلوچه، شیرینی، کیک، دسر و برخی نان ها استفاده می نمایند. یکی دیگر از کاربردهای دارچین، تزئین است که می توانید ظاهر غذای خود را با پودر آن زیباتر کنید. جالب است بدانید که مصرف دارچین برای تهیه برخی از نوشیدنی های شیرین و گرم در کافه ها متداول است. اگر برای وعده صبحانه خود تدارک پنکیک یا بلغور جوی دوسر دیده اید، بهتر است کمی پودر دارچین را هم به آن بیفزایید. اما برای استفاده از این ادویه در غذا، چوب آن را به مواد اضافه کنید.

7. رازیانه

همه افراد طعم رازیانه را دوست ندارند. اما غذاهای خاصی هستند که با رازیانه طعم بسیار بهتری دارند، مثل غذاهای دریایی. بعلاوه رازیانه را می توانید به هر غذایی که حاوی گوجه است بیفزایید. استفاده از این ادویه به صورت دانه، برگ تازه یا پیاز آن متداول است. اگر به پیاز رازیانه دسترسی دارید، از آن در سالاد بهره ببرید. این پیاز طعمی شیرین تر و بافتی نرم تر نسبت به پیاز معمولی دارد. بسیاری از سرآشپزهای حرفه ای از این ماده به منظور معطر کردن خورش ها و سوپ ها استفاده می نمایند. افزودن رازیانه به برگر و ساندویچ هم طعم متفاوتی به آن ها می بخشد؛ بدین شکل که رازیانه سبز را پودر کنید و با میزانی کره یا روغن تفت دهید.

8. شکر قهوه ای

درست مانند دارچین، این ماده را می توان در انواع غذاها استفاده کرد، نه فقط در غذاهای شیرین. شکر قهوه ای شیرینی مناسبی را به سس ها و حتی بیکن اضافه می نماید. می توان از آن برای پخت گوشت در فر یا لعاب دادن به سبزیجات برشته بهره برد. حتی می توانید از این افزودنی در خورش ها، سوپ ها و پاستاها هم بهره ببرید؛ به شرطی که با مزه شیرین غذا مسئله ای نداشته باشید. ترکیب شکر قهوه ای با سس سویا، سرکه، خردل و کمی ادویه می تواند یک طعم عالی ایجاد کند. بعلاوه اگر این افزودنی را با سس سویا، سیر، زنجبیل و آب مرکبات ترکیب کنید، یک طعم دهنده فوق العاده برای گوشت ، مرغ و ماهی می سازید. استفاده از شکر قهوه ای در تهیه دسرها و پودینگ ها، یکی از رازهای سرآشپزهای حرفه ای است.

9. سرکه

سرکه حالتی اسیدی به غذا بخشیده و طعم ترشی به آن می دهد. رایج ترین مصرف سرکه در انواع سس های سالاد است. برای پخت برخی از آش ها و سوپ ها هم از این ماده افزودنی استفاده می گردد. یکی دیگر از کاربردهای سرکه، استفاده از آن برای پخت انواع گوشت قرمز است؛ زیرا اسید موجود در آن به تجزیه پروتئین های گوشت یاری می نماید و بافت آن را لطیف تر و مزه اش را خوش طعم تر می سازد. برخی از انواع محبوب سرکه عبارتند از سرکه بالزامیک، سرکه سیب و سرکه انگور. این نکته را یادآور می شویم که هر کدام از این سرکه ها، طعم به خصوصی دارند که باید پیش از استفاده آن ها را امتحان کنید.

10. موسیر

موسیر نوعی پیاز است که طعم ملایم تر و لطیف تری نسبت به پیاز دارد. بنابراین می توانید با خیال راحت آن را به صورت خام به ماست و سس اضافه کنید. از موسیر به عنوان یک پایه معطر در غذا استفاده می گردد. بدین منظور، آن را به صورت ریز خرد یا چرخ کنید و در ابتدای پخت وپز، با روغن یا کره تفت دهید. این کار روغن و طعم طبیعی موسیر را آزاد و بویی معطر ایجاد می نماید. از این ماده در انواع سوپ، سس، غذاهای سرخ کردنی و… می توانید بهره ببرید. بعلاوه برای پخت گوشت و مرغ، این گیاه را به آن ها اضافه کنید تا بدون اثرگذاری روی طعم غذا، بوی زهم این گوشت ها را بگیرد. موسیر نقش یک مکمل را در کنار غذاهای دریایی، مرغ، قارچ و سس های خامه ای ایفا می نماید.

سخن خاتمهی

مواد غذایی که در این مقاله نام برده شدند، همگی طعم های منحصربه فرد و کاربردهای متنوعی در آشپزی دارند. بسته به ذائقه خودتان و اطرافیانتان، می توانید از هر کدام در پخت و مرینیت کردن بهره ببرید و عطر و طعم غذاها را بهتر و خوشمزه تر کنید.

منبع: BRIGHT SIDE

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 ماده افزودنی که طعم غذای شما را عالی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده افزودنی که طعم غذای شما را عالی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید