علائم کم کاری تیروئید در بچه ها

به گزارش وبلاگ فرافایلی، کم کاری تیروئید می تواند در رشد قدی کودک و همچنین در رشد دندان ها تاثیر داشته باشد و منجر به بلوغ دیررس در بچه ها گردد. علاوه بر این بروز اختلالات شدید و فرایند رشد مغزی از آسیب های جدی این بیماری در بچه ها محسوب می گردد.

علائم کم کاری تیروئید در بچه ها

بیماری های تیروئید به طور معمول در بزرگسالان اتفاق می افتد ولیکن این به معنی این نیست که اطفال دچار بیماری تیروئید نمی شوند بلکه نوزادان، بچه ها، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همه در معرض بیماری های تیروئید هستند. کم کاری تیروئید در بچه ها از جمله بیماری های مهمی است که اگر سریع تشخیص داده نشود، صدمات جسمی جبران ناپذیری ایجاد می نماید.

دکتر محمدرضا خرسند، پزشک عمومی در این باره می گوید: کم کاری تیروئید به بیماری ای اطلاق می شود که غده تیروئید مقادیر کافی از هورمون های مهم و اختصاصی این غده را فراوری نکند.

دکتر خرسند اظهار داشت:بیماری کم کاری تیروئید در ابتدایی ترین دوران زندگی، یکی از عوامل ابتلای بچه ها به عقب ماندگی ذهنی می باشد. این مشکل با آنالیز و معاینه متخصص اطفال قابل پیشگیری و درمان می باشد.

این پزشک عمومی عنوان نمود: کم کاری تیروئید در بچه ها ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. اگر بیماری کم کاری تیروئید به صورت مادرزادی به نوزاد منتقل شود بر اثر کم بودن هورمون تیروئید در بدن مادر به وجود می آید.

وی ادامه داد: کاهش ترشح هورمون تیروکسین باعث می شود تا کم کاری تیروئید در فرد ایجاد شود. در واقع اگر هورمون تیروکسین کم ترشح شود سبب کم کاری تیروئید می شود، در نتیجه پس از تولد، کودک با این بیماری روبرو خواهد شد.

دکترخرسنددر مورد ارتباط کم کاری تیروئید با عقب ماندگی ذهنی کودک اظهار داشت: والدین برای پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی در بچه ها باید به متخصص اطفال مراجعه و در ابتدایی ترین دوران زندگی، میزان هورمون کودک را تحت مراقبت قرار دهند.

این پزشک عمومی افزود:در سال های اولیه تولد ترشح مناسب هورمون تیروکسین، حساس است، زیرا هورمون های مغز که به تیروئید وابسته است تشکیل می شوند و در واقع رشد مغزی کودک سریع است.

دکتر خرسند اعلام کرد: با توجه به تحقیقات اجرا شده توسط محققان کم کاری تیروئید در بچه ها دختر بیشتر از پسران مشاهده می شود و این آمار دو برابر تلقی شده است.

این پزشک عمومی علایم شایع کم کاری تیروئید بچه ها را اینگونه تشریح کرد: با شناخت کم کاری تیروئید در بچه ها می توانید از مسائل ناشی از آن جلوگیری نمایید. بعضی از علایم شایع کم کاری تیروئید بچه ها عبارتند از: ورم نواحی اطراف چشم، خواب آلودگی کودک، زردی طولانی مدت پوست در کودک، بزرگ و متورم شدن زبان، تورم صورت.

وی اظهار داشت: در صورت حاد شدن بیماری کم کاری تیروئید کودک در غذا خوردن دچار مسائلی می شود و رشد و نمود طبیعی او دچار خلل می شود و یبوست، کاهش نیروی عضلانی، خواب آلودگی بیش از حد نیز گریبان کودک را می گیرد. دکتر خرسند اظهار کرد توصیه می شود که معاینه تیروئید کودک به صورت مرتب باید انجام شود، زیرا کم کاری تیروئید در بدو تولد اکثرا بدون علامت بوده و تنها با تشخیص پزشک و انجام آزمایشات لازم است که تعیین می شود.

این پزشک عمومی توضیح داد: کم کاری تیروئید می تواند در رشد قدی کودک و همچنین در رشد دندان ها تاثیر داشته باشد و منجر به بلوغ دیررس در بچه ها شود. علاوه بر این بروز اختلالات شدید و فرایند رشد مغزی از آسیب های جدی این بیماری در بچه ها محسوب می شود.

توجه به علایم و نشانه های این بیماری در بچه ها امری لازم است که والدین باید به آن دقت کافی داشته باشند. وی در سرانجام گفت: بهتر است به کودک آموزش دهید تا در رابطه با شرایط سلامت خودش بیشتر بداند و اینکه بتواند علائم پایین بودن و یا بالا بودن هورمون تیروئید را تشخیص دهد، این کار می تواند باعث شود مدیریت بهتری در رابطه با درمان و مصرف دارو صورت پذیرد.

منبع: آفتاب یزد

منبع: فرادید

به "علائم کم کاری تیروئید در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم کم کاری تیروئید در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید