علائم و راه های درمانی آلرژی نسبت به پیاز

به گزارش وبلاگ فرافایلی، نه تنها پیاز خام بلکه نوع پخته شده آن هم می تواند موجب بروز آلرژی یا حساسیت گردد. این مقاله فهرستی از علائم خفیف و شدید آلرژی نسبت به پیاز را فراهم ساخته است. بعلاوه اطلاعاتی در مورد چند درمان ساده ای که

علائم و راه های درمانی آلرژی نسبت به پیاز

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

نه تنها پیاز خام بلکه نوع پخته شده آن هم می تواند موجب بروز آلرژی یا حساسیت گردد. این مقاله فهرستی از علائم خفیف و شدید آلرژی نسبت به پیاز را فراهم ساخته است. بعلاوه اطلاعاتی در مورد چند درمان ساده ای که می تواند به کاهش این علائم یاری نمایند، در این مقاله آورده شده است.

آیا می دانستید؟

اگر چه تقریباً هر ماده غذایی می تواند موجب بروز آلرژی گردد، اما تنها هشت ماده غذایی (گندم، ماهی، صدف، شیر، بادام زمینی، آجیل درختی، سویا، و تخم مرغ) مسئول 90٪ تمام واکنش های آلرژیک غذایی در ایالات متحده می باشند. حدود 3٪ از جمعیت ایالات متحده نسبت به پیاز آلرژی دارند.

گفته می گردد فردی به یک ماده غذایی خاص آلرژی دارد در صورتی که هر زمان که آن ماده غذایی را مصرف کند، بدن او نسبت به آن واکنش نامطلوب نشان دهد. در مورد آلرژی نسبت به پیاز، سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به پروتئین موجود در پیاز واکنش غیر طبیعی نشان می دهد. سیستم ایمنی این فرد این پروتئین را به اسم یک ماده خطرناک در نظر گرفته و کوشش می نماید تا آن را از بین ببرد. و آنتی بادی هایی تحت اسم IgE را فراوری می نماید که در برابر پروتئین موجود در سبزیجات واکنش نشان می دهند. به منظور محافظت از بدن در برابر این شرایط عجیب و غریب، مقدار بیش از حد هیستامین در روده، حلق و پوست فراوری می گردد. از آنجا که بدن نسبت به مقدار بیش از حد هیستامین واکنش نشان می دهد، فرد آغاز به عطسه یا خارش پوست، گلو درد، و آمدن آب از چشم می نماید. این حالت به اسم یک واکنش آلرژیک توصیف می گردد. توجه داشته باشید که مصرف پیاز خام نسبت به انواع پخته آن، احتمال بیشتری می رود که منجر به ایجاد یک واکنش حساسیتی گردد. هر چند، آلرژی نسبت به پیاز به متداولی آلرژی به بادام زمینی یا سخت پوستان نمی باشد.

آلرژی و عدم تحمل

اگرچه علائم آلرژی و عدم تحمل پیاز تقریباً مشابه می باشند، اما علائم آلرژی معمولاً به سرعت و گاهی اوقات در حدود یک دقیقه پس از مصرف پیاز مشاهده می شوند. گاهی اوقات، واکنش می تواند شدید و هم تهدید نماینده حیات باشد. در صورت داشتن عدم تحمل نسبت به پیاز، واکنش نسبتاً خفیف و آهسته است. فرد ممکن است از ناراحتی معده، گرفتگی معده، نفخ، تورم در صورت، اسهال، و غیره رنج ببرد. علائم ممکن است فوراً مشاهده نشوند. حتی ممکن است یک روز پس از مصرف پیاز این علائم خود را نشان ندهند.

علائم متداول آلرژی نسبت به پیاز

✦ عطسه، آبریزش بینی

✦ درد سینوس

✦ گلودرد، سرفه

✦ مشکل در خوابیدن

✦ بثورات، پوست قرمز و خارش دار، تکه های خشک شده پوست

✦ خارش و آب آمدن از چشم

✦ سردرد

✦ التهاب پوست، تورم

✦ گرگرفتگی صورت

✦ نفخ، گاز بیش از حد، اسهال

✦ سوزش سر دل، بازگشت اسید به مری

علایم شدید

✦ سرگیجه

✦ تهوع و استفراغ

✦احساس سوزش در دهان

✦ کهیر پوستی

✦ تورم لبها و زبان

✦تاول دهان، زبان و لثه

✦ چشم های پف آلود

✦ تورم در گلو، اشکال در بلع

✦ مشکل تنفسی

✦تنگی قفسه سینه

✦ خس خس سینه

✦ طعم فلزی در دهان

✦ آنافیلاکسی (نادر): این عارضه نادری است (هنگامی که در مورد آلرژی نسبت به پیاز باشد) اما واکنش شدیدی دارد که به طور جدی تنفس و ضربان قلب فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. فرد نمی تواند به راحتی نفس بکشد. فشار خون او افت نموده و غش می نماید. این فرد ممکن است احساس سرگیجه داشته و قادر به توصیف آنچه برایش اتفاق می افتد، نباشد. این یک شرایط پزشکی جدی و خطرناک است.

درمان آلرژی نسبت به پیاز

✦ در اغلب موارد، آنتی هیستامین ها به تسکین علائم آلرژی در یک دوره کوتاه زمانی یاری می نمایند.

✦ آنتی هیستامین های بدون نسخه می توانند جهت خلاص شدن از شر علائم خفیف مصرف شوند.

✦ پزشکان معمولاً برای واکنش آلرژیک جدی و خطرناک استروئیدها را تجویز می نمایند. به دلیل آنکه مصرف استروئیدها همراه با عوارض جانبی جدی است، دوز یا مقدار و مدت زمان مصرف آنها بایستی دقیقاً مطابق دستورالعمل انجام گردد.

✦ افرادی که در آنها آلرژی نسبت به پیاز تشخیص داده شده است، بایستی همواره با خود آنتی هیستامین همراه داشته باشند. چنانچه احساس نمایند که غذایی که مصرف نموده اند موجب بروز آلرژی شده است، آنگاه بایستی بلافاصله دارو را مصرف نمایند.

✦ استفاده از پمادها و کورتیکواستروئیدها هنگامی که علائم محدود به واکنش های پوستی مانند جوش یا تاول باشند، مفید می باشد.

✦ ژل آلوئه ورا، هنگامی که به صورت موضعی استفاده گردد، به تسکین احساس سوزش در پوست یاری می نماید. این یکی از برترین داروهای خانگی برای جوش های پوستی است.

✦ این نوع آلرژی یا حساسیت ممکن است علائم آسم را تشدید سازد. فردی که پس از قرار گرفتن در معرض پیاز، دچار اشکال در تنفس شده است، می تواند از اسپری یا استنشاق نماینده آلبوترول استفاده کند. این دارو به کاهش علائم یاری می نماید.

✦ مواد غذایی مانند بادام می توانند اسید معده را خنثی و به کاهش علائمی مانند سوزش سر دل و بازگشت اسید معده یاری نمایند.

✦ اجتناب از مصرف پیاز برترین درمان خواهد بود، به این دلیل که به از بین بردن دلیل ریشه ای آلرژی یاری می نماید. کسانی که نسبت به پیاز حساسیت دارند باید به هنگام انتخاب غذای خود در رستوران ها و سوپر مارکت ها اقدامات احتیاطی را اتخاذ نمایند. این افراد بایستی برچسب یا توضیحات منوی غذا را به دقت بخوانند.

✦ آنافیلاکسی، یک شرایط پزشکی جدی است که احتیاج به توجه فوری پزشکی دارد. تزریق اپی نفرین باید فورا بر روی فرد مبتلا به شوک آنافیلاکتیک انجام گردد.

آزمایشاتی که به تشخیص آلرژی یاری می نمایند

آزمایشاتی که در ذیل آورده شده، می توانند جهت پی بردن به آلرژی و یا جهت تأیید تشخیص آلرژی نسبت به پیاز انجام شوند.

تست پچ یا آزمایش حساسیت (Patch test)

تست خراش پوستی

تست درون پوستی

آزمایش خون IgE

هم بچه ها و هم بزرگسالان ممکن است نسبت به پیاز آلرژی داشته باشند. آنها می توانند به سیر، پیاز، و دیگر اعضای خانواده سیر هم آلرژی داشته باشند. پیاز به طور گسترده ای برای پخت و پز استفاده می گردد؛ آن را به سوپ، سس، سالاد، ادویه کاری، پنیر، آب سبزیجات، آب گوشت، سس سالاد، و غذاهای مختلف گیاهی و غیر گیاهی اضافه می نمایند. افرادی که دارای چنین آلرژی می باشند همواره مواد تشکیل دهنده را مورد آنالیز قرار دهند.

درجه و شدت یک واکنش آلرژیک ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این مقدار به درجه حساسیت فرد به پیاز بستگی دارد. معمولاً، علائم هنگامی از بین می فرایند که آلرژن یا ماده حساسیت زا از بدن دفع گردد. اما در چند تن از افرادی که بسیار حساس می باشند، این علائم می تواند به مدت چند روز حتی پس از دفع پیاز از بدن، باقی بمانند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علائم و راه های درمانی آلرژی نسبت به پیاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و راه های درمانی آلرژی نسبت به پیاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید