ضربان قلب پایین

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ضربان قلب پایین می تواند نشانه یک مشکل اساسی در بدن باشد. مقاله زیر را بخوانید تا به علل، علائم و گزینه های درمانی آن پی ببرید.

ضربان قلب پایین

مترجم: فریبا نوید

منبع:راسخون

....................

ضربان قلب پایین می تواند نشانه یک مشکل اساسی در بدن باشد. مقاله زیر را بخوانید تا به علل، علائم و گزینه های درمانی آن پی ببرید.

ضربان قلب ما، سلامتی قلب ما را تعیین می کند. بسکمک از ما، هر زمانی که به درمانگاه مراجعه می کنیم ضربان قلبمان مورد بررسی قرار می گیرد. پزشک مچ دست ما را نگه می دارد و ساعتش را چک می کند، و به ما می گوید که حالمان خوب است. به این علت که ضربان قلب ما به او چنین می گوید. در اصطلاح پزشکی، نبض یک فرد، تپش قلب خون از یک ضربان قلب می باشد و برای بقیه ما، تعداد ضربان قلب در هر ثانیه که به علت امواج فشار تولید شده از طریق انقباض قلب که دیواره های سرخرگ را حرکت می دهد، می باشد. ضربان قلب را می توان از طریق احساس شریان کاروتید گردن، شریان رادیال مچ دست، شریان براکیال سمت داخلی آرنج، شریان تیبیال خلفی که در نزدیکی مفصل مچ پا واقع شده است و شریان پوپلییال که پشت زانو واقع شده است، بررسی کرد. ضربان قلب طبیعی یک فرد بالغ سالم در حال استراحت می تواند از 60 تا 100 ضربه در هر دقیقه متغیر باشد. بنابراین، آیا ضربان قلب کند موجب بیماری است؟ لزوماً خیر.

ضربان قلب

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در هر دقیقه می زند، که می توان آن را از طریق نبض احساس کرد. بنابراین اساساً ضربان نبضی که یک فرد احساس می کند در واقع ضربان قلب اوست. اگر ضربان قلب خیلی سریع نمی زند و آرام است، فرد ضربان قلب پایین را تجربه خواهد نمود، که سالم است، بنابراین عضله قلب برای انجام کارش بیش از حد نمی تپد. بنابراین هر وقت فردی از لحاظ جسمی یا روحی خود را به زحمت می اندازد، ضربان قلبش سریع تر می-زند، که بدان معنی است که شما از ضربان قلب بالاتری برخوردارید. از این رو، این طبیعی است که ضربان قلب در طول روز، بسته به سطح فعالیت، افزایش یا کاهش داشته باشد. اصطلاح پزشکی برای ضربان قلب پایین یعنی زیر 50 ضربه در دقیقه و ضربان قلب بالا یعنی بالاتر از 100 ضربه در دقیقه به ترتیب برادی کاردی و تاکی کاردی نامیده می شوند. مطالعه نمودار ضربان قلب درک بهتری از ضربان قلب طبیعی در هر سنی از فرد را ارائه می دهد.

ضربان نبض پایین یا ضربان قلب آهسته

علل

مواقعی وجود دارد که ضربان نبض پایین به نام شاخصی برای وجود یک مشکل اساسی به کار می رود. اگر ضربان قلب به دلائل خاصی به آرامی بزند، سطوح ناکافی از خون را پمپاژ خواهد نمود، و سلول ها را از اکسیژن محروم خواهد نمود. ضربان قلب ما از طریق سیگنال های الکتریکی کنترل می گردد که در محفظه بالای سمت راست قلب یا دهلیز راست جایی که گره سینوسی شروع می گردد، واقع شده است. زمان شروع به کار، سیگنال های الکتریکی به گره دهلیزی فرستاده می شوند، از جایی که مجدداً به شاخه هایی از سلول ها فرستاده شده اند و موجب منقبض شدن حفره های پایینی می-شوند. هر گونه وقفه در این سیگنال های الکتریکی یا در انتقال یا در سرعت می تواند موجب گردد قلب کندتر بزند، و ضربان قلب پایین باشد. هر گونه مسائل مربوط به قلب از جمله عفونت بافت قلب، می تواند منجر به ضربان قلب پایین گردد. شرایط خاصی مانند فشار خون بالا، عدم تعادل الکترولیت، و مسائل تیروئید هم از جمله این علل می-باشند. سن بالا، زمانی که بافت قلب شروع به خراب شدن می کند هم می تواند به ضربان قلب پایین منجر گردد. داروها هم ضربان قلب شما را کندتر خواهند کرد.

علائم

هنگامی که قلب کندتر می زند، خون را آهسته تر پمپاژ می کند و مقدار اکسیژن در سلول ها را کاهش می دهد. به همین دلیل، ممکن است فرد احساس کند دچار سرگیجه، خستگی، تجربه احساس خستگی، و افت فشار خون شده که ممکن است باعث احساس درد در قفسه سینه یا منجر به غش گردد. اگر علت کاهش ضربان قلب به علت وقفه های الکتریکی در قلب باشد، آنگاه ممکن است به درد شدید قفسه سینه یا مسائل تنفسی منجر گردد. ایست قلبی ممکن است در نتیجه ضربان قلب بسیار پایین و درمان نشده رخ دهد.

درمان

درمان ضربان قلب پایین به علت پشت این مسئله و دیگر علائم همراه با آن بستگی دارد. اگر ضربان قلب فردی در نتیجه بیماری های زمینه ای مانند کم کاری تیروئید یا مانند آن به پایین تر از حد نرمال کاهش یابد، پزشکان به درمان بیمار می پردازند تا ضربان قلب او را به حالت طبیعی آن برگردانند، به گونه ای که بافت های بدن مقدار خونی که برای عملکرد مناسب، مورد نیاز است را دریافت کنند. اگر ضربان قلب در نتیجه مشکل در سیستم الکتریکی قلب ایجاد شده باشد، دستگاه تنظیم ضربان قلب که در قلب واقع شده است به برطرف کردن مشکل می پردازد. اگر علت یک دارو باشد، پزشک ممکن است هم یک داروی جایگزین تجویز کند و هم دوز آن را تنظیم کند. اگر هنوز مشکل ادامه دارد، وی ممکن است یک دستگاه تنظیم ضربان قلب تجویز کند.

علاوه بر درمان پزشکی مناسب، بیماران می توانند برای بهبودی بهتر ضربان قلب کند یا برادی کاردی در منزل اقداماتی انجام دهند. با چند تغییر کوچک در شیوه زندگی مثل مصرف یک رژیم غذایی با چربی و نمک کمتر، ورزش منظم، و اجتناب از سیگار می توان به برگردان ضربان قلب به حالت طبیعی آن کمک کرد. اگر احساس می کنید که ضربان قلبتان کند است فوراً با پزشک خود تماس بگیرید زیرا او کسی است که می تواند تشخیص دهد آیا ضربان قلب پایین می تواند برای شما خطرناک باشد، و یا درمان مناسب شما را تجویز می کند.

منبع: راسخون

به "ضربان قلب پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربان قلب پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید