زباله های خانگی و صنعتی در ساوجبلاغ ساماندهی می گردد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ساوجبلاغ عصر سه شنبه با حضور فرماندار این شهرستان و همچنین رییس محیط زیست ساوجبلاغ و شهرداران و اعضای این کارگروه در سالن جلسات فرمانداری ساوجبلاغ برگزار گشت.

زباله های خانگی و صنعتی در ساوجبلاغ ساماندهی می گردد

در این جلسه که موضوع آن بر ساماندهی پسماندهای سطح شهرستان قرار داشت، محمد جواد نیک کار رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با اشاره به ماده 7 قانون مدیریت پسماند مبنی بر اینکه مدیریت اجرایی کلیه پسماندها به غیر از صنعتی ویژه در حوزه شهری ح رائم آنها به عهده شهرداری ودر روستاها دهیاری و خارج از محدوده نیز به عهده بخشداری است از مورد بی توجهی قرار دریافت این امر در این شهرستان در طول سنوات گذشته انتقاد کردند.

نیک کار خواهان اقدام سریع و مدیریت متولیان امر مدیریت پسماندها در سطح شهرستان شده و همچنین با توجه به خطر بالای شیوه دفع فعلی این پسماندها بر چاره اندیشی سریع و مدیریت انها تأکید کرد.

وی همچنین اضافه نمود: باتوجه به پخش و رهاسازی نخاله های ساختمانی در حاشیه راه های ارتباطی بویژه آزاد راه کرج - قزوین و ورودی شهرها، موضوع مکان یابی محل نخاله های ساختمانی بصورت متمرکز توسط شهرداری ها لازم است.

نیک کار بالا بودن فراوری پسماند در سطح شهرستان و عدم مدیریت مناسب پسماند را خطری جدی برای سلامت، بهداشت و محیط زیست دانست و گفت: در صورت عدم به کارگیری مدیریت مناسب برای پسماندها دیری نخواهد گذشت که زباله ها، محیط زیست ما را تسخیر خواهند کرد که آغاز این معضل را می توان در انبوه زباله های رها شده در طبیعت زیبا و چشم اندازهای روستاهای هدف گردشگری همچون حاشیه رودخانه های برغان، کردان و وَرده که به زشت ترین منظرها تبدیل کرده است مشاهده کرد.

در ادامه جلسه فرماندار ساوجبلاغ نیز پس از انتقاد از بعضی شهرداران بدلیل بی توجهی به این امر مهم با عدم حضور خود در این جلسه گفت: برای حمایت از طرح مدیریت پسماندهای شهری همه دستگاه های اجرایی و سازمان ها مسئول هستند و در صورت عدم همکاری به طور جد برخورد می گردد و به وسیله مراجع قضایی وارد عمل خواهیم شد.

ابولقاسم پالیزگیر گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به محیط زیست و سلامتی جامعه وارد کند دفع غیر بهداشتی زباله ها است که با مدیریت صحیح می توان این چالش محیط زیستی را بر طرف کرد.

وی با بیان اینکه اگر جمع آوری پسماند های شهری خوب مدیریت نگردد به یک معضل زیست محیطی تبدیل می گردد گفت: جمع آوری و دفن زباله های خانگی و صنعتی این شهرستان باید بیش از این ساماندهی و مدیریت گردد.

در ادامه؛ دکتر مهدی سلیمان فلاح رئیس شبکه بهداشت و درمان ساوجبلاغ نیز با بیان این موضوع که بسیاری از زباله ها بعد از تجزیه به وسیله جذب زیستی وارد بدن موجودات زنده و به خصوص انسان ها شده و باعث افزایش انواع بیماری ها خواهند شد مدیریت پسماندها را یک ضرورت دانست.

مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان ساوجبلاغ

وی گفت: مدیریت پسماند از جمله اموری است که به طور مستقیم با سلامت و بهداشت آحاد جامعه سرو کار دارد که متأسفانه در سطح شهرستان بدلیل بی توجهی مسئولان و شهرداری ها مشکل ساز شده است.

وی اضافه نمود: در حال حاضر زباله های عفونی در بیمارستان و مراکز بهداشت دولتی جمع آوری و بی خطر و سپس امحاء می گردد اما متأسفانه در درمانگاه ها وبخش های خصوصی و مطب ها این امر میسر نشده است لذا تقاضا داریم با مدیریت و اهتمام ویژه به این مسئله از خطری که سلامت مردم را تهدید می نماید جلوگیری نمایند.

در خاتمه؛ برگزاری جلسه کارگروه مدیریت پسماند هر 45 روز یکبار با حضور اعضای کارگروه، مکان یابی محل تخلیه نخاله های ساختمانی در محل تهراندشت، انتقال پسماندهای روستاهای هیو، خور، شلمزار و عرب آباد به مرکز موقت بارگیری پسماند شهری شهرداری هشتگرد برای انتقال به مرکز دفع زباله حلقه دره کرج، مدیریت پسماندهای پزشکی بخش خصوصی شامل مطب ها و مراکز درمانی خصوصی به منظور بی خطر سازی، مدیریت و پاکسازی پسماندهای رها شده در حاشیه رودخانه برغان، اتخاذ تمهیدات بهداشت و محیط زیستی مراکز موقت بارگیری پسماندهای شهری توسط شهرداری ها، تهیه و ارائه برنامه عملیاتی مدیریت پسماند های عادی توسط شهرداری ها با تأکید بر کاهش فراوری پسماند، تفکیک زباله از مبدأ به وسیله رشد ارتقاء فرهنگ محیط زیستی آحاد مختلف جامعه تصویب شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زباله های خانگی و صنعتی در ساوجبلاغ ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله های خانگی و صنعتی در ساوجبلاغ ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید