روش های پزشکی و خانگی درمان سینه پهلو

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سینه پهلو را با نام های دیگری از قبیل ذات الریه یا پنومونی نیز می شناسیم. این بیماری، یک اختلال التهابی ریه ها، ناشی از عفونت جهت های عبور هواست. ذات الریه یک شرایط جدی پزشکی محسوب می گردد و روش های خانگی به تنهایی نمی توانند برای درمان آن کافی باشند، اما یاری کننده هستند. در ادامه با روش های درمانی سینه پهلو آشنا می شوید.

روش های پزشکی و خانگی درمان سینه پهلو

درمان پزشکی سینه پهلو

درمان پزشکی پنومونی، شامل درمان عفونت و جلوگیری از عوارض آن است. افرادی که به سینه پهلو عمومی (عفونتی که خارج از بیمارستان ایجاد شده است) مبتلا هستند، معمولا می توانند در خانه و با دارو درمان شوند. اگرچه، بیشتر علائم در عرض چند روز یا چند هفته کاهش می یابند، احساس خستگی می تواند برای مدت یک ماه یا بیشتر همراه فرد باشد.

درمان های خاص به نوع و شدت ذات الریه، سن بیمار و سلامت کلی او بستگی دارد. راهکارهای درمان ذات الریه عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها: این دارو ها برای درمان ذات الریه باکتریایی تجویز می شوند. تشخیص اینکه چه نوع باکتری موجب بیماری شده است و چه نوع آنتی بیوتیکی برای درمان مناسب است، احتمالا زمان بر خواهد بود. اگر در صورت مصرف یک آنتی بیوتیک، علائم بیماری بهبود نیابند، پزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک دیگر تجویز کند.

داروی ضد سرفه: داروی برای کاهش میزان سرفه تجویز می گردد تا فرد بتواند بهتر استراحت کند. از آنجایی که سرفه یاری می نماید مایع درون ریه خارج بگردد، خوب نیست که کاملا آن را از بین ببرید. به علاوه، باید بدانید که مطالعات بسیار کمی روی تاثیرات مثبت دارو های ضد سرفه که احتیاج به نسخه ندارند، اجرا شده است و دانشمندان مطمئن نیستند که این دارو ها سرفه ناشی از پنومونی را بهبود می بخشند. بنابراین اگر از این قبیل دارو ها مصرف می کنید، از کمترین دوز آن استفاده نمایید تا فقظ به شما یاری کند استراحت کنید.

دارو های تب بر/ مسکن: بیمار می تواند از این دارو ها به میزان مورد احتیاج، برای کاهش تب و ناراحتی استفاده کند. این دارو ها شامل آسپرین، ایبوپروفن (آدویل، موترین و سایرین) و استامینوفن هستند.

راهکارهای خانگی برای یاری به درمان سینه پهلواگرچه سینه پهلو را باید یک مورد جدی پزشکی در نظر گرفته و سریعا به پزشک مراجعه کرد، اما همراه با درمان دارویی بعضی از داروهای خانگی نیز می تواند در بهبود علائم موثر باشند.

1. درمان سرفه ناشی از سینه پهلوهمانطور که گفتیم، سرفه اگرچه ایجاد ناراحتی می نماید، اما برای فرایند بهبود و درمان، لازم است و متوقف کردن آن به طور کامل توصیه نمی گردد. البته می توان از شدت سرفه کاست و چند راه ساده برای این منظور وجود دارد.

نعناع فلفلی، اکالیپتوس و دم نوش شنبلیلهبسیاری از دمنوش های گرم طبیعی، می توانند به تسکین خارش و درد گلو یاری نمایند، اما گیاهانی مانند نعناع فلفلی و اکالیپتوس، تاثیر بیشتری در این مورد دارد. یک مطالعه مبتنی بر شواهد، که در زمینه دارو های مکمل و جایگزین اجرا شده است نشان می دهد که گیاهان از جمله نعناع فلفلی و اکالیپتوس، تاثیر چشمگیری در کاهش گلو درد ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی دارد. این گیاهان ممکن است به از بین بردن مخاط؛ کاهش درد و التهاب ناشی از ذات الریه نیز یاری نمایند.

آنالیز جداگانه ای که در مجله انجمن علوم کشاورزی عربستان به چاپ رسیده است، نشان می دهد که دانه های شنبلیه نیز می توانند به کاهش شدت سرفه یاری نمایند.

قرقره کردن آب نمکمخاطی که در گلو و سینه وجود دارد، می تواند سرفه و سوزش را افزایش دهد. قرقره کردن با آب گرم، می تواند خلط و میکروب های موجود در گلو را از بین ببرد، که این خود میزانی تسکین دهنده است.

2. درمان تنگی نفس ناشی از ذات الریهیکی از علائم سینه پهلو، تنگی نفس (نفس های سطحی و سریع) است. برای یاری به درمان آن در کنار استفاده از دارو، می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

کافئیننوشیدن میزان کمی کافئین، مانند یک فنجان قهوه، چای سبز یا سیاه، ممکن است به کاهش علائم سینه پهلو یاری کند. کافئین می تواند در باز کردن راه های ریه تاثیر گذار باشد، که در نتیجه فرد احساس راحتی بیشتری در حین تنفس خواهد داشت.

هوای گرم و مرطوبهوای گرم و مرطوب نیز می تواند در کاهش سختی تنفس و جلوگیری از خشکی گلو یاری نماینده باشد. در این خصوص تنفس در هوای بخارآلود حمام یا نفس کشیدن روی یک ظرف حاوی چای گرم می تواند، مفید باشد.

استراحتاستراحت کردن برای بازتولید و بهبود سلامت سلول ها در بدن حیاتی است، اما می تواند به طور خاص تر، به بهبود تنگی نفس یاری کند. فشار فیزیکی، در طول مدت بیماری پنومونی باید به حداقل برسد.

3. درمان درد سینه ناشی از سینه پهلودرد سینه هم یکی دیگر از پیامدهایی است که فرد مبتلا به سینه پهلو به آن دچار می گردد. دمنوش زردچوبه و زنجبیل می تواند درد سینه ناشی از پنومونی را کمتر کند. درد سینه ممکن است به علت سرفه های مداوم ایجاد گردد و این درد می تواند با نوشیدن یک دمنوش گرم که از زردچوبه و زنجبیل تهیه شده است، بهبود یابد. هر دو این گیاهان، دارای خواص ضد التهابی هستند. هر روز به میزان یک بند انگشت از هر یک از دو گیاه را برش دهید و در چند فنجان آب دم کنید. این میزان برای مصرف در طول روز کافی خواهد بود.

4. درمان تب ناشی از سینه پهلوتب بالا یکی دیگر از خطرات سینه پهلو است و پایین نگه داشتن دمای بدن یک امر حیاتی در طول مدت ابتلا به این بیماری محسوب می گردد. شما می توانید در خانه تب را به روش های زیر کنترل کنید:

مرطوب کردنهنگامی که فردی تب دارد، استفاده از مایعات و الکترولیت ها برای جلوگیری از کمبود آب، بسیار لازم است. نوشیدن نوشیدنی های سرد و یا خوردن بستنی یخی نیز می تواند به مرطوب نگه داشتن بدن و خنک کردن آن یاری کند.

دمنوش شنبلیلههمانطور که ذکر شد، یک مطالعه منتشر شده در نشریه انجمن علوم کشاورزی عربستان نشان می دهد، نوشیدن دمنوشی که از دانه های شنبلیله تهیه شده است، بدن را به تعریق تشویق می نماید. عرق کردن دمای بدن کاهش می دهد.

مسکن های بدون نسخهبعضی از دارو های بدون نسخه مانند ایبوپروفرن، می توانند در کاهش علائم پنومونی، از جمله تب و درد یاری نمایند. مهم است که این دارو ها همراه با غذا و به میزان توصیه شده در بروشور مصرف شوند.

دوش آب ولرمقرار دادن بدن در معرض آب ولرم، می تواند به کاهش دمای آن یاری کند. اگر دوش گرفتن برای شما سخت است، می توانید یک حوله یا پارچه را با آب ولرم خیس کنید و بعد از آنکه آب اضافی ان را گرفتید، روی بدن قرار دهید. هنگامی که حوله یا پارچه گرم شد دو مرتبه آن را خیس کنید و روی بدن قرار دهید.

5. درمان لرز ناشی از سینه پهلولرز نیز اغلب یکی از علائم ثانویه ناشی از تب است. زمانی که تب به سرانجام می رسد، بدن ممکن است آغاز به لرزیدن کند. نوشیدن مایعات گرم می تواند به گرم کردن بدن و جلوگیری از لرز یاری کند. آب گرم، دمنوش های گرم، چای، سوپ و ... همزمان با آبرسانی به بدن، آن را گرم نگاه دارند.

علاوه بر موارد فوق، بعضی ترکیبات اضافی دیگر نیز برای یاری به بدن در مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها وجود دارد. از مهمترین این ترکیبات می توان اشاره نمود به:

* سیر

* عسل

* فلفل هندی

* روغن درخت چای

* گیاه سرخارگل (اکیناسه)

سخن آخردقت کنید که ذات الریه می تواند حیات بیمار را به خطر بیندازد، بنابراین آن را دست کم نگیرید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. در کنار داروها و درمان هایی که پزشک تجویز می نماید، می توان از راهکارهای خانگی نیز برای تسریع در فرایند بهبودی یاری گرفت.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "روش های پزشکی و خانگی درمان سینه پهلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های پزشکی و خانگی درمان سینه پهلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید