6 عبارت جادویی برای کسب احترام

به گزارش وبلاگ فرافایلی، مردم به کسی احترام می گذارند که برای خودش احترام قائل است. شما در تعاملات و گفتگوهای روزانه تان با آدم ها، از عبارات ساده ای بهره ببرید که احساس احترام نسبت به شما را در طرف مقابل ایجاد می نمایند.

6 عبارت جادویی برای کسب احترام

وبلاگ فرافایلی | مردم در زندگی بیشتر در پی چه چیزهایی هستند؟ پول، عشق، امنیت یا هدف؟ بله تمام این ها، اما کسانی که هوش احساسی (یا هیجانی) بالایی دارند به این درک رسیده اند که بدانند چیز دیگری هم وجود دارد که تقریباً همه عمیقاً خواستار آن هستند: احترام.

به گزارش وبلاگ فرافایلی ؛ مطالعات زیادی ثابت نموده است که رتبه احترام در لیست خواسته های افراد بالا است. علاوه بر این، روش هایی هست که در هوش احساسی ریشه دارند و شما می توانید از آن ها بهره ببرید تا دیگران با احترام با شما برخورد نمایند. این روش ها داری سه درک اساسی هستند:

1. مردم به کسانی احترام می گذارند که برای خودشان احترام قائلند.

2. احتمال بی احترامی کردن به کسی که با دیگران با احترام برخورد می نماید، کم است.

3. ما بیشتر به وسیله زبانی که از آن استفاده می کنیم احترام به خودمان و دیگران را نشان می دهیم.

در این مطلب 6 عبارت جادویی را معرفی می کنیم که افرادِ دارای هوش احساسی بالا از آنها استفاده می نمایند تا به دیگران بیاموزند با آن ها با احترام رفتار نمایند.

1. من می توانم به تو یاری کنم، به این شرط که ...

تقریباً هر تعاملی در زندگی پتانسیل مذاکره را دارد. در بسیاری از موارد، یک طرف مکالمه صرفاً تصمیم می گیرد با پیشنهاد طرف مقابل موافقت کند. با این حال، انسان هایی که هوش احساسی بالایی دارند درک می نمایند حتی وقتی مایل به انجام کاری هستند که از آنها درخواست شده، آنها هم در مقابل می توانند درخواستی داشته باشند. این درخواست می تواند کوچک یا بزرگ باشد:

- بله، می تونم با تو بیام، اما می تونیم سرِ راه دوست منم سوار کنیم؟

- البته، می تونیم اون کوپن رو بپذیریم، اما یکی از همین روز ها باید برای خدمات شما زمان بندی کنیم.

- خرسند میشم امروز بعدازظهر بهت یاری کنم، اما احتیاج دارم تو هم همین کار رو فردا برای من انجام بدی.

می پرسید چطور این قبیل درخواست ها اثربخش هستند یا از چه جهت سبب القای احترام می شوند؟ چون انسان هایی که هوش احساسی بالایی دارند به این درک رسیده اند که از بزرگواری و بی حوصلگی فرد مقابل، برای رسیدن به توافق نهایت استفاده را ببرند. ما به کسانی بیشتر احترام میگذاریم که خودشان مایلند با احترام با آن ها برخورد گردد.

2. متشکرم برای الف. دوست دارم بجایش ب را انجام دهم

واضح است که الف و ب دو متغیر هستند و شما می توانید بجای آن ها کاری را انجام دهید که طرف مقابل از شما خواسته یا پیشنهاد داده (الف) یا کاری که خودتان پیشنهاد می دهید (ب). اما این بخش را می توان به 3 قسمت تقسیم کرد:

- ادب. نامحسوس، اما مهم است. علت کلی وجود عبارات مودبانه، تنش زدایی و تبادل احترام است.

- تصدیق. مردم دوست دارند شنیده شوند. آن ها دوست دارند طرف مقابل حداقل درک کند آن ها چه چیزی می گویند یا چه کاری انجام می دهند. آن ها از شما می خواهند آنچه را که به وضوح بیان نموده اند تصدیق کنید.

- پیشنهاد. این قسمت کلیدی است؛ وقتی پیشنهاد خودتان را مطرح می کنید یعنی ایده ها، یاری ها و توانایی اثربخش بودن تان در هر مکالمه ای برای خودتان محترم است.

موضوع می تواند هر چیزی باشد، از پیشنهاد اینکه کجا شام صرف گردد و چه رنگ کفشی را باید خرید تا مذاکره بر سر چارچوب یک معامله مهم. انسان هایی که هوش احساسی بالایی دارند می دانند از احتیاج های احساسی باید بهره برد، مثلاً احتیاج درک شدن در کنار میل به همکاری و انعطاف پذیری.

3. من فقط یک دقیقه وقت دارم، اما ...

از این عبارت در موقعیت های زیادی می توان استفاده کرد. به طور خلاصه، با استفاده از این عبارت می توانید دو کار را انجام دهید:

- لحن و ساختار یک تعامل را مشخص کنید یا به عبارت دقیق تر، برای مکالمه وقت مشخص کنید.

- نشان دهید شما فردی هستید که در برنامه زمانی خود تقاضا های دیگری هم دارد که نشان می دهد این مکالمه زیاد نمی تواند طول بکشد و اینکه همین زمان کوتاه هم برای شما اهمیت دارد.

افراد دارای هوش احساسی بالا از این عبارت برای به دست گرفتن کنترل، کاهش اضطراب و القای احترام استفاده می نمایند. حتی اگر کسی نخواهد بنا به دلایلی این مصاحبه را انجام دهد، به واسطه این حقیقت که فرد مقابل زمان اندکش را با او سپری می نماید، یک تمایل طبیعی برای احساس سپاسگزاری یا شعف به وجود می آید.

4. مخالفم

یکی از بزرگ ترین تعاریف در جامعه ما حتی در مورد کسانی که علاقه خاصی به آن ها نداریم این است که درباره شان بگوییم: منظور واقعی اش را بیان می نماید و به چیزی که می گوید عمل می نماید. صداقت برای ما ارزشمند است. به همین علت است که انسان های دارای هوش احساسی، اهمیتِ صراحت داشتن هنگام مخالفت کردن را درک می نمایند. با این حال، مخالفت کردن بدون بدخلق شدن هم مهم است (مگراینکه بنا به دلایل استراتژیک به عمد بخواهید بدخلق باشید).

گاهی اوقات، مخالفت کردن درباره به زبان آوردنِ مخالفت است در حالی که می دانید گاهی اوقات هم می خواهید با چیز هایی که در هر صورت مخالف شان هستید، موافقت کنید. چرا باید این کار را انجام دهید؟ خب، شاید تصمیم گیری کار شما نیست یا می پذیرید که شاید حق با شما نباشد و یا شما تصمیم گیری را واگذار می کنید. انسان های دارای هوش احساسی درک می نمایند مخالفت کردن، بهره گیری از ادراک و ترغیب احترام است.

5. برنامه این است

این ارسطو بود که بیش از 2500 سال پیش دریافت طبیعت از خلاء بیزار است. افراد با هوش احساسی بالا می دانند این مفهوم در تعاملات انسانی هم کاربرد دارد. گفتنِ این که شما یک برنامه، ایده یا پیشنهاد دارید مانند این است که فرصت توپ زدن در تنیس (نه پس زدن سرو) را در اختیار دارید. حداقل، این فرصت را دارید که قانون مشخص کنید، احترام را القا کنید و به فرد مقابل اجازه دهید به پیشنهاد اولیه شما واکنش نشان دهد.

6. دوست دارم ازت بپرسم ...

فرقی نمی نماید این عبارت را چگونه کامل می کنید، اما به احتمال زیاد نشان میدهد شما با کسی ارتباط برقرار می کنید که نسبت به او احترام قائلید و در مقابل، برای خودتان احترام جلب می کنید.

- میتونم نظرت رو درباره ... بدونم (احترام به آگاهی طرف مقابل)

- می خواستم ازت بپرسم ملاقاتت چطور پیش رفت (احترام و کشش نسبت به تجربیات و توانایی داستان سرایی طرف مقابل)

- می خوام ازت طلب بخشش کنم (احترام به احساسات و حقوق طرف مقابل)

افراد با هوش احساسی در سطح پیشرفته، تشخیص می دهند حتی درخواست لطف های بزرگ بدون اینکه چیزی در مقابل بخواهید حاکی از احترام شما برای توانایی های فرد مقابل است (احترام به وسیله چرب زبانی).

اجازه بدهید به وقت شما احترام بگذارم و این مقاله را به خاتمه ببرم (این خودش جملۀ خوشایند و احترام برانگیزی برای به خاتمه بردن یک صحبت است). نکته مهمی که باید بیاد بیاورید این است که اگر می خواهید هوش احساسی تان را بالا ببرید و احترام به خودتان را در دیگران القا کنید، ساده ترین راه این است که به خودتان استفاده درست از زبان را آموزش دهید. هوش احساسی فقط درباره مهربان بودن با دیگران یا نشان دادن هم دردی نیست، بلکه درباره بهره بردن از احساسات است تا احتمال رسیدن شما به اهدافتان بیشتر گردد.

منبع: Inc

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "6 عبارت جادویی برای کسب احترام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 عبارت جادویی برای کسب احترام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید