تاندربولت 4 در برابر USB4؛ آنالیز تفاوت ها و تشابه ها

به گزارش وبلاگ فرافایلی، به نظر می رسد تاندربولت 4 و USB4 هر دو شبیه به هم هستند، اما واقعا چه تفاوت و چه تشابهی بین این دو پورت وجود دارد؟

تاندربولت 4 در برابر USB4؛ آنالیز تفاوت ها و تشابه ها

تاندربولت 4 و بعلاوه پورت USB4 هر دو با فاصله یک سال از یکدیگر عرضه شده اند. این دو تکنولوژی از چند جنبه شبیه به هم و از چند جنبه متفاوت از هم محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم این دو فناوری را به طور مفصل آنالیز کنیم.

هر دو پورت مذکور از جنبه اتصال سخت افزاری به وسیله پورت های یک بار مصرف به رابط های چند منظوره، تغییر چشمگیری را نشان می دهند که می توانند برای دستیابی به هر چیزی استفاده شوند. در ادامه به طور دقیق تر به تفاوت ها و تشابه های این دو فناوری های ارتباطی می پردازیم.

تاندر بولت 4 در برابر USB 4؛ معینات فنی

پروتکل های ارتباطی در هر دو فناوری در جدول زیر خلاصه شده تا به راحتی بتوان هر دو فناوری را با یکدیگر مقایسه کرد.

USB4تاندربولت 4
کانکتوربلهبله
حداقل پهنای باند کامپیوتر20 گیگابیت بر ثانیه40 گیگابیت بر ثانیه
حداکثر پهنای باند کامپیوتر40 گیگابیت بر ثانیه40 گیگابیت بر ثانیه
حداقل احتیاجهای خروجی ویدیویک صفحه نمایش 4Kدو صفحه نمایش 4K
حداقل الزامات انتقال داده
  • پورت USB 3.2 با 10 گیگابیت بر ثانیه
  • پورت PCIe با 32 گیگابیت بر ثانیه
  • پورت USB 3.2 با 10 گیگابیت بر ثانیه
پشتیبانی از حالت Wake from Sleepخیربله
حفاظت DMA مبتنی بر VT-d اینتلخیربله
شبکه تاندربولتخیربله
حداقل انتقال قدرت برق (حداکثر)7.5 وات (240 وات حداکثر)15 وات (240 وات)
کابل های جهانی 40 گیگابیت در ثانیه تا طول 2 مترخیربله

USB 4.0 چیست؟

پورت USB 4.0 که به اختصار به USB4 هم شناخته می گردد، در سال 2019 به وسیله انجمن توسعه دهندگان USB عرضه شد. USB4 در واقع یک معماری رابط و نه یک نوع اتصال را تعریف می نماید اما انجمن، بهره برداری از کانکتور USB-C را برای درگاه ها و کابل های USB-4 الزامی نموده است.

USB4 بر اساس پروتکل تاندربولت 3 توسعه پیدا نموده است؛ پروتکلی که شرکت اینتل از سال 2019 حق استفاده از آن را رایگان اعلام نموده است. در نتیجه، پورت USB4 حداکثر پهنا باند 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می نماید و گیمرها قطع به یقین از این مسئله ابراز رضایت می نمایند که USB4 به مقدار ای سریع است که از کارت های گرافیک خارجی پشتیبانی کند. شبیه به سایر نسخه های USB، درگاه USB4 هم با مدل های قبلی نظیر USB 3.2 و USB 2.0 سازگار است.

USB4 از حالت های جایگزین متعددی نظیر تاندربولت، DisplayPort و MHL در حالت Alt پشتیبانی می نماید اما حالت Alt HDMI را از پورت USB 3.0 حذف می نماید. گواهی USB4 برای لپتاپ ها و داک ها مستلزم این موضوع است تا همه پورت های USB-C پایین دست از DisplayPort 2.0 پشتیبانی نمایند. این پورت ها به این طریق می توانند ویدیوهای 8K و 16K را با فرکانس 60 هرتز به نمایش بکشند.

بعلاوه این پورت از DisplayPort و PCIe هم پشتیبانی می نماید. هر چند، مورد دوم انتخابی تلقی می گردد. این مسئله اجازه می دهد تا در زمان ارسال اطلاعات میکس، نرخ سرعت بیشتر گردد. حداقل خروجی انتقال قدرت، بعلاوه به 7.5 وات، از 4.5 وات در USB 3.0 می رسد اما حداکثر انتقال قدرت همچنان 240 وات باقی می ماند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که موجب شده تا USB4 بهتر از پیشینیان خود به نظر برسد، لوگوهای این فناوری است که اطلاعات بیشتری را به کاربر ارائه می دهند. شما در حال حاضر بهتر می توانید این نکته را آنالیز کنید کابل USB4 Type-C که در اختیار دارید چقدر سریع می تواند اطلاعات را منتقل نموده و حداکثر خروجی قدرتش چه اندازه است. این موارد به انضمام سایر پارامترها روی برگه معینات فنی محصول نوشته شده است.

تاندر بولت 4 چیست؟

تاندربولت 4 برای اولین بار در ژانویه 2020 در جریان رویداد CES معرفی گردید و سپس در ماه جولای 2020 به طور کامل عرضه شد. این فناوری از همان کانکتور USB-C به عنوان تاندربولت 3 و USB4 استفاده می نماید اما تفاوت های کلیدی بین تاندربولت و USB-C وجود دارد.

برخلاف USB4، پیشرفت هایی که در تاندربولت 4 وجود دارد نسبت به نسخه های قبل در نگاه اول معین نیست. برای مثال تاندربولت 4 از همان حداکثر پهنا باند تاندربولت 3 یعنی 40 گیگابیت بر ثانیه بهره می برد اما به وسیله لاین های PCIe نرخ انتقال اطلاعات از 16 به 32 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

تاندربولت 4 قادر است دو صفحه نمایش 4K با نرخ 60 هرتز را به طور همزمان یا یک صفحه نمایش 8K را با نرخ 60 هرتز روشن نگه دارد. تاندربولت 4 به لپتاپ ها و داک هایی احتیاج دارد که حداقل یک پورت برای شارژ با حداقل انتقال قدرت 15 وات داشته باشند.

این فناوری بعلاوه قابلیتی تحت عنوان Wake from Sleep است که اجازه می دهد یک کیبورد یا ماوس متصل شده بتواند کامپیوتر را از حالت خواب یا همان Sleep بیرون بیاورد. از طرفی دیگر، دارای حفاظت دسترسی مستقیم به حافظه یا به اختصار DMA است که با جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به حافظه سیستم، به محافظت کامپیوتر در برابر حملات فیزیکی DMA کمک می رساند.

این تکنولوژی پشتیبانی برای داک ها تا حداکثر چهار پورت تاندربولت 4، سه پورت پایین دست و یک پورت بالا دست را ارائه می دهد. بعلاوه تاندربولت 4 با کانکتورهای DisplayPort، PCIe و USB4 (و سایر نسخه های USB) سازگار است. از همه مهمتر، این فناوری با سایر نسخه های تاندربولت هم کاملا سازگار است.

آنالیز شباهت ها و تفاوت ها

حالا که به خوبی درباره هر تکنولوژی اطلاعات مختصر و مفیدی را متوجه شده اید، بهتر است بدون معطلی به شباهت ها و تفاوت های بین این دو بپردازیم.

شباهت ها

هر دو پروتکل از کانکتور USB Type-C برای انتقال اطلاعات، برق رسانی و اتصال دستگاه های جانبی بهره برداری می نمایند. هر دو فناوری شباهت های دیگری نظیر حداکثر پهنا باند یکسان، پشتیبانی از DisplayPort و توانایی برای برق رسانی به دستگاه ها دارند.

بعلاوه، USB4 مطابق با همان پروتکل تاندربولت 4 ساخته شده است و به همین علت می توان هر دو رابط را با یکدیگر سازگار دانست. این یعنی دستگاه هایی که از تاندربولت 4 پشتیبانی می نمایند، بعلاوه از USB4 هم پشتیبانی می نمایند و بالعکس. البته، دستگاه های تاندربولت 4 دارای قابلیت های اضافه تر هم بوده و نسبت به دستگاه های USB4 توانمندی های بیشتری دارند.

تفاوت ها

در بحث تفاوت ها، تاندربولت 4 یک نوع USB4 محسوب می گردد که قابلیت های اضافه تری دارد. با بهره برداری از تاندربولت 4 خیالتان راحت است که USB4 را در برترین حالت ممکن تجربه خواهید کرد. به زبان ساده تر، می توان دو صفحه نمایش 4K را به وسیله یک پورت مشاهده کرد یا از پهنا باند پایه و حداقل امکانات برق رسانی بهره برداری کرد.

تاندربولت 4 دارای حداقل نرخ انتقال اطلاعاتِ بیشتر از 32 گیگابیت بر ثانیه برخوردار است و چند ویژگی دیگری را هم پشتیبانی می نماید. از این قابلیت ها می توان به حالت Wake From Sleep، حفاظت DMA و یک پورت شارژ اجباری اشاره نمود.

با وجود این که کانکتورها هر دو شکل یکسان دارند، شما به طور معمول می توانید یک پورت USB را از یک تاندربولت با لوگوی کنار پورت تشخیص دهید. پورت های USB4 دقیقا همان سمبل USB و حتی عدد 20 یا 40 را دارند. کابل های تاندربولت 4 اغلب از یک شکل رعد و برق با یک عدد 4 در بخش زیرین خود برخوردار هستند. البته، شناسایی پورت های تاندربولت 4 روی کامپیوترها بدون مشاهده و رویتِ معینات فنی امکان پذیر نیست.

کابل های تاندربولت بعلاوه این قدرت را دارند تا به طور پسیو یا غیر فعال کار نمایند. به زبان ساده تر، این کابل ها بدون یک مدار الکتریکی داخلی فعالیت می نمایند؛ یعنی کابل های معمولی (بدون بوستر) می توانند حداکثر پهنا باند 40 گیگابیت بر ثانیه را حتی تا طول 2 متر حفظ نمایند، در حالی که USB4 در پشتیبانی از چنین قابلیتی در مقدار 2 متر و بیشتر ناتوان ظاهر می گردد. در چنین وضعیتی، نرخ انتقال اطلاعات در چنین کابل های بلندی به 20 گیگابیت بر ثانیه محدود می گردد.

لپتاپ ها و داک ها با USB4 معمولا مقرون به صرفه تر از سایر دستگاه های هم ترازِ مجهز به تاندربولت 4 محسوب می شوند. احتمالا به همین علت پروتکل USB4 در بین کاربرها گسترده تر است.

کدام بهتر است؟

بدون هیچ شک و شبهه ای می توان گفت تاندربولت 4 بهتر از USB4 تلقی می گردد اما شاید این فناوری برترین انتخاب و گزینه بر اساس شرایط شما به شمار نرود.

اگر در پی برترین عملکرد و در عین حال قدرت هستید، بدون هیچ شکی به سراغ محصولاتی بروید که به تاندربولت 4 مجهز شده اند. از طرفی دیگر، اگر شما از جنبه بودجه با مضیقه روبه رو هستید، شاید برترین انتخاب برای شما خرید دستگاه و لپتاپ هایی باشد که به USB4 مجهز شده اند.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "تاندربولت 4 در برابر USB4؛ آنالیز تفاوت ها و تشابه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاندربولت 4 در برابر USB4؛ آنالیز تفاوت ها و تشابه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید