13 فایده باورنکردنی هندوانه در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ فرافایلی، مادر شدن یکی از زیباترین حس هایی است که هر خانم در دوران زندگی اش تجربه می نماید. اما همه چیز به این حس شیرین ختم نمی گردد. هوس خوردن خوراکی های خاص، تغییر خلق وخو، حالت تهوع و استفراغ و… از جمله مشکلاتی هستند که خانم ها در دوران بارداری تجربه می نمایند. معمولا اطرافیان به زنان باردار توصیه می نمایند به طور منظم میوه بخورند. در دوران بارداری برخی میوه ها را می توانید بخورید و برخی دیگر در لیست میوه های ممنوعه قرار می گیرند. هندوانه یکی از میوه های مفید در این دوران است که مصرف آن برای خانم های باردار نه تنها بی خطر است، بلکه فواید زیادی هم دارد. امروز می خواهیم درباره خواص کمتر شنیده شده هندوانه در دوران بارداری اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. تا سرانجام مقاله ما را همراهی کنید.

13 فایده باورنکردنی هندوانه در دوران بارداری

مواد مغذی هندوانه

خیلی از ما حتی نمی توانیم تابستان را بدون هندوانه های شیرین، سرخ و آبدار تصور کنیم. این میوه محبوب تشنگی و گرسنگی را به خوبی رفع می نماید. 92 درصد از هندوانه را آب تشکیل می دهد.

این میوه تابستانی منبع خوبی از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین A، منیزیم، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B6 محسوب می گردد. هندوانه همچنین فیبر زیادی دارد که باعث می گردد برای مدت زمان طولا نی تری سیر بمانید. حتی هسته های هندوانه قابل خوردن هستند.

فواید هندوانه در دوران بارداری

در ادامه به خواص شگفت انگیز هندوانه برای خانم های باردار اشاره می کنیم.

1. سوزش سرمعده را تسکین می دهد

هندوانه برای معده بسیار تسکین دهنده است. زنان باردار معمولا از مسائل گوارشی مختلف مثل سوزش سرمعده رنج می برند. هندوانه خواص خنک نماینده دارد که می تواند مسائل گوارشی را تسکین دهد و بهبود فوری را فراهم کند. بنابراین دفعه بعد که دچار سوزش سرمعده شدید، یکی دو قاچ هندوانه بخورید تا مشکلتان رفع گردد.

2. تورم دست و پا را کاهش می دهد

متورم شدن دست و پا مسئله ای است که بیشتر خانم ها در دوران بارداری تجربه می نمایند. هندوانه به دلیل اینکه مقدار زیادی آب دارد، مسدود شدگی رگ ها و عضلات را کاهش می دهد و از متورم شدن دست و پا (Edema) جلوگیری می نماید.

3. حالت تهوع صبحگاهی را تسکین می دهد

مصرف هندوانه در صبح یک روش عالی برای آغاز روز است. این میوه پرطرفدار حاوی مواد مغذی فراوان و خواص انرژی زا است و می تواند از بروز حالت تهوع صبحگاهی جلوگیری کند. زنان باردار می توانند روز خود را با یک لیوان آب هندوانه تازه و خنک آغاز نمایند.

4. از کم آبی بدن جلوگیری می نماید

دهیدراته یا کم آب شدن بدن مسئله ای است که افراد زیادی با آن دست وپنجه نرم می نمایند. این عارضه می تواند بدن را با مسائل زیادی همراه کند. توصیه می گردد همه خانم های باردار مقدار زیادی آب بنوشند تا دچار کم آبی نشوند .

کم آبی بدن می تواند منجر به انقباض زودرس و در نتیجه زایمان زودرس گردد. بیش از 90 درصد هندوانه را آب تشکیل داده است. بنابراین خوردن آن می تواند روشی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن باشد.

5. گرفتگی عضلانی را کاهش می دهد

بدن زنان باردار طی دوران بارداری دچار تغییرات مختلفی می گردد. وزن زیاد و تغییر هورمونی باعث بروز درد در عضلات و استخوان ها می گردد. خوردن هندوانه می تواند به بدن در مواجهه با این تغییرات و تسکین گرفتگی عضلانی یاری کند.

6. از بروز لکه های پوستی جلوگیری می نماید

بسیاری از خانم های باردار دچار لکه های پوستی می شوند. این مشکل پوستی می تواند حسابی شما را آزار دهد و عزت نفستان را پایین بیاورد. هندوانه میوه ای است که می تواند به بهبود حرکات روده و هضم آسان تر غذا یاری کند.

این موضوع روی بافت پوست اثر می گذارد. پاکسازی منظم بدن رنگدانه های پوست را به حداقل می رساند. پس هندوانه بخورید تا پوستتان درخشان و شفاف گردد و از شر لکه های پوستی رها شوید.

7. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

صحبت از میوه های مفید برای تقویت سیستم ایمنی که می گردد، ذهنمان ناخودآگاه به سمت پرتقال می رود. اما پرتقال تنها میوه مؤثر در این زمینه نیست و هندوانه هم اثرات شگفت انگیزی در این زمینه دارد. زمانی که باردار هستید، هر گونه مشکل در سلامتی اتان می تواند به طور مستقیم روی رشد جنین اثر بگذارد.

نگران نباشید. هندوانه در این زمینه به یاری شما می آید و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می نماید. این میوه خوشمزه و خوش رنگ حاوی لیکوپین است.

این آنتی اکسیدان به هندوانه رنگ قرمز می دهد و احتمال پره اکلامپسی را، که از عوارض دوران بارداری است، تا 50 درصد پایین می آورد. عارضه ذکر شده باعث بالا رفتن فشار خون و آسیب به اندام های مختلف بدن می گردد.

8. یبوست را درمان می نماید

یبوست یک مشکل گوارشی رایج است که افراد زیادی را درگیر خود نموده است و بسیاری از خانم ها در دوران بارداری گرفتار آن می شوند. هندوانه یک گزینه عالی برای بهبود حرکات روده است. این میوه فیبر زیادی دارد که به شکل گیری مدفوع یاری می نماید.

9. راش گرمایی را تسکین می دهد

هندوانه به دلیل اینکه خواص آبرسان و خنک نماینده دارد، یک ماده غذایی عالی برای این نوع راش ها محسوب می گردد. این میوه تابستانی از خشکی پوست جلوگیری می نماید و پوست را هیدراته نگه می دارد.

10 . عفونت دستگاه ادراری را درمان می نماید

بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری از عفونت دستگاه ادراری (UTI) شکایت می نمایند. این مشکل رایج برای زنان باردار آزاردهند ه تر است، چون آن ها در دوران بارداری نمی توانند برای درمان این عارضه از برخی دارو استفاده نمایند. اما جای نگرانی نیست، چون هندوانه در این زمینه یاری نماینده است.

این میوه آبدار به دلیل آب زیاد و خواص ضدباکتریایی خود می تواند در درمان عفونت های دستگاه ادراری مفید باشد. هندوانه در دوران بارداری به از بین بردن باکتری های دستگاه ادراری یاری می نماید .

11. بینایی را بهبود می بخشد

هندوانه حاوی بتاکاروتن بوده که نوعی آنتی اکسیدان است و در بدن به ویتامین آ تبدیل می گردد. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید که ممکن است منجر به آسیب به سلول ها شوند. ویتامین آ به تقویت بینایی هم یاری می نماید، چون در محافظت از لایه بیرونی چشم یا همان قرنیه مفید است.

12. به شکل گیری استخوان های جنین یاری می نماید

مصرف هندوانه در دوران بارداری در شکل گیری استخوان های جنین اثرگذار است. این میوه کلسیم و پتاسیم زیادی دارد که هر دو به طور مستقیم با رشد مناسب استخوان های نوزاد متولد نشده در ارتباط هستند.

13. سطح انرژی را افزایش می دهد

هندوانه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مختلف مثل پتاسیم، منیزیم و ویتامین هایی مثل A، ب 1 و ب 6 است. این مواد مغذی به طور طبیعی انرژی را افزایش می دهند. این ترکیبات روی بینایی، سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی جنین هم اثر می گذارند.

عوارض جانبی هندوانه در دوران بارداری

اگرچه مصرف هندوانه در دوران بارداری مفید است، اما ممکن است با مصرف آن دچار برخی عوارض جانبی شوید؛ به ویژه اگر در مصرف آن زیاده روی کنید.

مصرف زیاد هندوانه می تواند منجر به افزایش سطح قند خون گردد که این موضوع ابتلا به دیابت بارداری را به دنبال دارد. علاوه بر این مصرف هندوانه به عنوان دتاکس باعث می گردد مواد مغذی ضروری بدن هم از بین بروند.

دو نکته درباره هندوانه

به دونکته زیر توجه کنید.

  • هندوانه زود خراب می گردد. بنابراین از مصرف هندوانه ای که مدت زیادی از خرید آن می گذرد، خودداری کنید، چون این نوع هندوانه ممکن است منجر به مسائل گوارشی و حالت تهوع و استفراغ گردد.
  • اگر می خواهید هندوانه را در رژیم غذایی خود بگنجانید، حتما با پزشک مشورت کنید. او شرایط شما را بهتر می داند و می تواند به شما میزان مناسب مصرف هندوانه در دوران بارداری را بگوید.

روش هایی برای مصرف هندوانه در دوران بارداری

می توانید به جای اینکه خود هندوانه را بخورید، آن را با مواد مختلف ترکیب نموده و خوراکی های متنوعی را با آن درست کنید. در ادامه چند ایده جدید و خلاقانه را برای استفاده از هندوانه در اختیارتان قرار داده ایم.

1. لیموناد هندوانه

لیموناد هندوانه یک نوشیدنی خنک و لذیذ است. مزه ترش و شیرین این نوشیدنی برای افرادی که دوست دارند طعم های جدید را بچشند، بسیار لذت بخش است. در ادامه طرز تهیه لیموناد هندوانه را یاد داده ایم.

مواد لازم

  • هندوانه مکعبی خرد شده: چهار فنجان
  • آب لیموترش تازه: نصف فنجان
  • شکر: نصف فنجان
  • آب یخ: چهار فنجان
  • یخ: چند تکه

طرز تهیه

1.

هندوانه را در مخلوط کن بریزید و آن را چند پالس بزنید تا نرم و پوره مانند گردد. پوره هندوانه را از صافی ریز رد کنید و آب آن را کنار بگذارید.

2 .

یک قابلمه روی حرارت بگذارید و شکر و نصف فنجان آب را به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد تا زمانی که شکر حل گردد، روی حرارت بمانند. طی این مدت زمان مدام مواد را هم بزنید. بعد از 5 دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید مواد خنک شوند .

3.

در یک ظرف جدا، نصف فنجان آب لیمو را با سه و نیم فنجان آب ترکیب نموده و مخلوط شکر را به آن اضافه کنید.

4.

تکه های یخ را به لیوان اضافه نموده و سه اسکوپ از پوره هندوانه را روی آن بریزید. سپس لیموناد را به آن اضافه کنید. خوب آن را هم بزنید و نوش جان کنید.

2. سالسای هندوانه

سالسای هندوانه یک عصرانه رژیمی و لذیذ است که در روزهای گرم تابستان حسابی حالتان را جا می آورد. طرز تهیه سالسای هندوانه به توضیح زیر است.

مواد لازم

  • هندوانه ریز خرد شده: سه فنجان
  • خیار خرد شده: یک عدد
  • انبه خرد شده: یک عدد
  • پیاز کوچک ریز خرد شده: یک عدد
  • ریحان ریز خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • پوست رنده شده لیموترش: یک و نیم قاشق چای خوری
  • آب لیموترش: یک چهارم فنجان
  • شکر: یک قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

1.

یک کاسه عظیم بردارید و هندوانه، خیار، انبه، پیاز، برگ ریحان و پوست لیموترش رنده شده را به آن اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید.

2.

حالا آب لیموترش، شکر، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و دوباره به خوبی هم بزنید . سالسای هندوانه آماده است .

3. سالاد هندوانه با نعناع و پنیر فتا

از سالادهای تکراری خسته شده اید و دوست دارید طعم یک سالاد جدید و متفاوت را بچشید؟ اگر این طور است، حتما سالاد هندوانه با نعناع و پنیر فتا را امتحان کنید. نحوه تهیه این سالاد را در ادامه به شما یاد داده ایم.

مواد لازم

  • هندوانه خرد شده بدون هسته: یک و نیم فنجان
  • نعناع خرد شده تازه: یک چهارم فنجان
  • پنیر فتای خرد شده: یک سوم فنجان
  • پیاز قرمز ریز خرد شده: یک چهارم فنجان
  • آب لیموترش تازه: دو قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
  • زیتون خرد شده: شش عدد
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه

1.

در یک کاسه عظیم پیاز، زیتون، روغن زیتون و آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. سپس کاسه را به مدت 15 تا 20 دقیقه کنار بگذارید.

2.

هندوانه خرد شده، نعناع و پنیر فتا را اضافه کنید و مواد را خوبی هم بزنید. سالاد خوشمزه شما آماده است. به مقدار دلخواه به آن نمک و فلفل بزنید و نوش جان کنید.

کلام آخر

خوردن هندوانه در دوران بارداری برای بیشتر افراد بی خطر است، به شرطی که به میزان متعادل مصرف گردد. این میوه خواص متعددی دارد که از جمله آن ها می توانیم به تسکین سوزش سرمعده و درمان حالت تهوع و گرفتگی عضلانی اشاره کنیم.

در این مقاله علاوه بر معرفی خواص مصرف هندوانه در دوران بارداری، طرز تهیه چند خوراکی مختلف را هم با این میوه تابستانی آموزش دادیم.

منبع: style craze

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 فایده باورنکردنی هندوانه در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 فایده باورنکردنی هندوانه در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید