چگونه نور روز بر مغز ما تاثیر می گذارد؟ یک مطالعه تازه پرده از این راز برمی دارد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، غییرات فصلی با تغییر اندازه نور روز درافتی از طریق ما، تأثیر قابل توجهی روی ما می گذارد و می تواند در مواردی حتی باعث اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود. اما اکنون، دانشمندان توانسته اند این اثرات را به صورت دقیق و تا سطح نورون های مغز بررسی کنند و توضیح دهند.

چگونه نور روز بر مغز ما تاثیر می گذارد؟ یک مطالعه تازه پرده از این راز برمی دارد

در یک مطالعه تازه روی موش ها، نورون های موجود در هسته سوپراکیاسماتیک (SCN) بررسی شد. نورون های این قسمت در واقع ردیاب زمان 24 ساعته مغز که در داخل هیپوتالاموس واقع شده است.

تعیین شد که این نورون ها با یکدیگر هماهنگ می شوند تا با طول های مختلف نور روز، هماهنگ شوند. با این کار هم ترکیب و هم بیان انتقال دهنده های عصبی کلیدی در پاسخ به مقدار نور هر روز تغییر می کند.

ما قبلاً می دانستیم که تغییرات در SCN می تواند بر روی عملکرد هسته paraventricular (PVN)، ناحیه ای در داخل هیپوتالاموس تأثیر بگذارد که به مدیریت استرس، متابولیسم، سیستم ایمنی، رشد بیولوژیکی و موارد دیگر کمک می کند.

ولی اکنون، محققان یک ارتباط مولکولی بین نور روز و رفتار ما را شرح داده اند.

هم در موش و هم در انسان، هسته سوپراکیاسماتیک بخشی از مکانیسم های زمان سنجی مغز است که مسئول ریتم های شبانه روزی فیزیکی، ذهنی و رفتاری است که از یک الگوی 24 ساعته پیروی می کنند. هسته سوپراکیاسماتیک از طریق سلول های حساس به نور ویژه در شبکیه کنترل می شود و اطلاعات مربوط به نور موجود و طول هر روز را منتقل می کند.

چیزی که تعیین نبود، اما اکنون اطلاعاتی در مورد آن به دست آورده ایم این است که چگونه گروه کوچکی از 20000 نورون در هسته سوپراکیاسماتیک در پاسخ به داده هایی که در طول روز می آیند واکنش نشان می دهند. این شناخت می تواند در درمان مسائل سلامتی مانند افسردگی و اختلال خلقی فصلی SAD و نوردرمانی، مفید باشد.

محققان توانستند تغییرات در انتقال دهنده های عصبی نورومدین S (NMS) و پلی پپتید وازواکتیو روده ای (VIP) را در موش ها شناسایی کنند که می تواند برای تغییر فعالیت شبکه در PVN دستکاری شود.

به عبارت دیگر، ما به توانایی مدیریت واکنش خود به نور روز کم و بیش نزدیک شده ایم.

دیوید دالسیس، یک عصب شناس از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، می گوید: تأثیرگذارترین یافته تازه در این مطالعه این است که ما کشف کردیم که چگونه به طور مصنوعی فعالیت نورون های خاص SCN را دستکاری کنیم و با موفقیت بیان دوپامین را در شبکه PVN هیپوتالاموس القا کنیم.ـ

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است - اگرچه شباهت های زیادی بین مغز موش و مغز انسان وجود دارد که موش ها را سوژه های آزمایشی مناسبی می کند، باید دید که آیا نورون های انسان دقیقاً به همان شیوه عمل می کنند یا خیر.

اما بر اساس تحقیقات قبلی، این یافته ها این پتانسیل را دارند که راه های تازهی برای درمان اختلالات عصبی با استفاده از نور درمانی به ما ارائه دهند. این تیم پیشنهاد می کند که مکانیسمی که آن ها کشف کرده اند ممکن است بر حافظه ما از مقدار انتظار نور روز با تغییر فصول نیز تأثیر بگذارد.

این تحقیق در Science Advances منتشر شده.

عکس اول پست تزئینی و متعلق به فیلم اینسومنیا با بازی پایچینو است که به خاطر تغییر نور شبانه روزی به شدت بدخواب شده بود. تغییری که بر خلق و قضاوتش تاثیر گذاشت!

منبع: یک پزشک

به "چگونه نور روز بر مغز ما تاثیر می گذارد؟ یک مطالعه تازه پرده از این راز برمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه نور روز بر مغز ما تاثیر می گذارد؟ یک مطالعه تازه پرده از این راز برمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید