چه قدر می توانیم روی ایمنی اکتسابی واکسیناسیون حساب باز کنیم؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس آی سی یوی کرونای بیمارستان امام رضا گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا جهش هایش دارد، نمی توانیم روی ایمنی اکتسابی بر اثر واکسیناسیون حساب ویژه ای باز کنیم.

چه قدر می توانیم روی ایمنی اکتسابی واکسیناسیون حساب باز کنیم؟

علیرضا صداقت در گفت وگو با وبلاگ فرافایلی و ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: رعایت پروتکل های اجتماعی تا زمان درازی واجب است و اینکه بعضی فکر می کنند به دنبال واکسیناسیون دیگر می توانند محافظت های ماسک را کنار بگذارند و به راحتی در مهمانی ها شرکت کنند، علمی نیست و پایه و اساس درستی ندارد، حتی این نگرانی وجود دارد که به دنبال واکسناسیون، برداشت های غلط ذهنی از مبنای واکسیناسیون شکل گیرد که دوباره همه برگردیم سرجای اول مان و پروتکل ها رعایت نشود.

وی در خصوص واکسن روسی گفت: برای انجام واکسناسیون کرونا یکسری شرکت های متعددی در دنیا وجود دارد که از چند ماه گذشته مراحل تحقیق و توسعه و تولید واکسن را آغاز کردند. یکی از این شرکت ها، شرکت روسی است که واکسن اسپوتنیک را تولید کرد. واکسن ها انواعی دارند. واکسنی که در کشور ما استفاده می شود، واکسن اسپوتنیک ساخت کشور روسیه از نوع وکتور ویروسی است؛ یعنی یک قسمتی از آنتی ژن ویروس را همراه می کند با یک قسمتی از یک ویروس حامل به نام ادنو ویروس و باعث ایمنی زایی علیه آن قسمت آنتی ژنی می شود. این واکسن در مطالعات معتبر حدود 92 درصد تاثیر داشته و از ابتلا به نوع شدید بیماری به طور صددرصد جلوگیری کرده است.

صداقت اضافه نمود: واکسن خریداری شده، یکی از واکسن های معتبری در دنیا است که مراحل تحقیق را گذرانده. خبر خوش این است که این واکسن از واکسن های دیگر از لحاظ مراحل تولید جلوتر است در حال حاضر در مرحله تولید انبوه است. یک آزمایش خوب در این رابطه در آرژانتین چاپ شده که نتایج بسیار درخشانی داشته است.

رئیس آی سی یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد ادامه داد: ذهنیتی وجود دارد مبنی بر اینکه واکسنی که در دسترس است، واکسن خوبی است یا نه؟. بر اساس اطلاعات و شرایط بین المللی می توانیم راجع به واکسن نظر بدهیم. مطالعات اجرا شده روی این واکسن در سطح دنیا در اینترنت قابل بررسی است و تا این لحظه نتایج خوبی داشته، حتی نتایجش از بعضی از واکسن های دیگر هم جلوتر است

وی بیان نمود: قطعا یک واکسن نمی تواند در همان ابتدا یک کشور 80 میلیونی را پوشش بدهد. در مراحل اول گروه های در معرض خطر همچون درمانگران در بخش آ ی سی یو و اورژانس ها تحت پوشش قرار می گیرند و بعدا به ترتیب گروه های پرخطر تا به سطح عام جامعه برسد. ولی برای این میزان ما نیاز به تعداد واکسن های متعدد از شرکت های سازنده متعددی داریم و در آینده هم واکسن های ایرانی اجازه استفاده انسانی پیدا می کنند و آن را به فال نیک خواهیم گرفت. امیدارم با رعایت پروتکل های اجتماعی، واکسناسیون حتما انجام گیرد تا زمانی که 80درصد مردم به ایمنی برسند و بتوانیم پروتکل ها را کاهش دهیم.

صداقت در رابطه با اینکه لزوم اجرای واکسناسیون در تمام دنیا وجود دارد، گفت: برای رسیدن به سطح ایمنی اثربخش اجتماعی حدود 70 تا 80 درصد آنتی بادی در سطح جامعه باید تولید شود. تنها راه رسیدن به ایمنی اکتسابی، واکسینه شدن است.

رئیس آی سی یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد بیان نمود: حدود یک سال از پیدایش یا ظهور ویروس نوپدید می گذرد و همانطور که شاهد بودیم و هستیم، موج های فراوانی در تمام دنیا ایجاد شده است. یکی از مواردی که ذهن همه ما را مشغول کرده این بوده که ما چطور می توانیم جلوی بیمارشدن مان را بگیریم.

وی ادامه داد: مباحث و تاکیدهای درمانی طبق روال هر کشوری بر اساس پروتکل های خود هر کشور انجام می شود، ولی در خصوص پیشگیری ما به یک پویش همگانی و عزم ملی نیاز داریم یکی از مهمترین کارهایی که برای پیشگیری می توان کرد، آموزش در سطح همگانی ست به شرط اینکه آموزش گیرنده هم پای کار بیاید و بسته های آموزشی در اختیار مردم قرار بگیرد.

صداقت در خصوص موج اول کرونا ذکر کرد: همانطور که شاهد بودیم، در موج اول با استقبال خوب عمومی روبرو شدیم و باعث کاهش ابتلاء مردم به بیماری شد و ما از موج اول به سلامت خارج شدیم.

وی در خصوص موج دوم گفت: در خصوص موج دوم، بلافاصله بعد اینکه ما خوشحالی پیروزی را داشتیم غافلگیر شدیم، همه جا باز شد و علی رغم اینکه ما توانسته بودیم 13 فروردین بدون جمعیتی داشته باشیم، ناگهان در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت مردم در خیابان ها بودند و پروتکل ها فراموش و باعث شد که موج دوم برای کشورمان پیش بیاید. در حالی که در هیچ جای دنیا موج دوم وجود نداشت ما گرفتار موج دوم شدیم.

رئیس آی سی یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد در خصوص موج سوم مطرح نمود: بعد از اینکه مردم دوباره پروتکل ها را رعایت کردند، از موج دوم خارج شدیم و موج سوم مان هم حدود یک ماه پیش به سرانجام رسید.

وی اضافه نمود: در هر نوبت افزایش کرونا و وقتی که کرونا کاهش پیدا می کند یک کاهشی در رعایت پروتکل ها اتفاق می افتد؛ مثلا ما در اواخر پیک، اگر سطح رعایت پروتکل ها حدود 80 درصد بوده الان به 50 درصد یا حتی کمتر هم افت کرده و این مجددا می تواند زمینه ساز موج بعدی شود.

صداقت بیان نمود: عوامل زیادی مانند خسته شدن مردم، شرایط اجتماعی و ... بر روی این قضیه تاثیرگذار است، اما چیزی که باید بدانیم این است که ما نهایتا باید به سمت ایمنی اجتماعی برویم. یکی از مواردی که می تواند باعث ایمنی اجتماعی شود، بحث واکسیناسیون است.

وی در رابطه با اصطلاح ایمنی گله ای مطرح نمود: هرچه ابتلا در سطح جامعه بیشتر شود ما به اصطلاح با ایمنی گله ای روبه رو هستیم؛ یعنی هرچه تعداد افرادی که مبتلا به این پاندمی می شوند بیشتر شود، سطح آنتی بادی و مقاومت به آن ویروس افزایش پیدا می کند و از طرفی هم خطر جهش های ویروس وجود دارد. اگر واکسیناسیون در حدی انجام شود که ایمنی اجتماعی حدود 70 تا 80 درصد به سطح جامعه برسد، می توانیم مراقبت ها را کاهش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چه قدر می توانیم روی ایمنی اکتسابی واکسیناسیون حساب باز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه قدر می توانیم روی ایمنی اکتسابی واکسیناسیون حساب باز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید