معرفی تعدادی از عجیب ترین مومیایی های دنیا

به گزارش وبلاگ فرافایلی، وقتی نام مومیایی می آید، بدون شک مصر و اسرار این سرزمین به ذهن همگان خطور می نماید. دلیل آن هم این است که همیشه در مصر مردگان را مومیایی می کردند. فلسفه مومیایی اموات نیز خود یک بحث پیچیده و مفصل است که در مطلب عجیب ترین مومیایی های جهان به طور خلاصه کمی به آن می پردازیم. شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم در جاهایی دیگر خارج از مصر هم از این مومیایی ها بسیار کشف شده است. باستان شناسان با یافتن چندین مورد و نمونه از این مومیایی ها در مکان هایی غیر از مصر و با کاوشها و تحقیقاتی که همگی دال بر این مطلب هستند، ثابت نموده اند مومیایی کردن مردگان تنها در مصر و خاص این قوم و سرزمین نبوده است. این علم و روش حفظ و دفن اموات، خاص کشور عجایب نبوده و به اماکن و سرزمین های دیگر نیز سرایت کرد. اینک با مطلب شگفت انگیزترین مومیایی های جهان همراه باشید تا ببینیم در چه جا و سرزمین های دیگری از این روش استفاده می شده است.

معرفی تعدادی از عجیب ترین مومیایی های دنیا

تاریخچه و فلسفه مومیایی کردن اجساد

مومیایی کردن را به عملی می گویند که در آن جسد شخصی که فوت نموده را با فرآیند و موادی مخصوص خشک می نمایند تا در مرور زمان جسد متلاشی نگردد و از بین نرود. این عمل در قرون گذشته و در کشور مصر، برای فرعونها و افرادی از بزرگان مصر انجام می شد. مصریان باستان اعتقادات و باورهای جالب توجه و خاص خود را داشتند. طبق اعتقاد آنها، روح برای سفر به زندگی دوباره به کالبد و جسم خود نیازمند است. هرشب به جسم خود سر می زند تا بتواند به زندگی جاودان برسد. حال، اگر این جسد از بین برود، شخص نمی تواند به زندگی در دنیای دیگر برسد. با این اعتقاد جسم بزرگان و فراعنه را مومیایی می کردند تا به راحتی به زندگی جاویدان در دنیای دیگر برسند.

چند نمونه از جالب ترین های دنیای مومیایی

با وجود گذشت چندین قرن از مومیایی کردن، بعضی اجساد هنوز قابل تشخیص و قابل شناسایی هستند که این امر با گذر اینهمه وقت و سال، بسیار شگفت انگیز است. پیچاندن نوارهای پارچه ای به دور اجساد از جالب ترین بخشهای مومیایی کردن هست. بعدها در دیگر نقاط دنیا هم از این رسم و آداب برای حفظ مردگان استفاده کردند که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم که در نوع خود عجیب و باورنکردنی هستند. بعضی از این کالبدها به اندازه ای سالم مانده اند که باورتان نمی گردد چندین صد سال از مرگ آنها می گذرد.

این مومیایی 700 ساله است

در کشور چین، کارگران در حال ساخت جاده بودند که با جسد مومیایی شده یک زن 700 ساله برخورد کردند که در کمال تعجب تمام اجزا و اعضایش سالم باقی مانده بودند. با تخمین محققین، این مورد از شگفت انگیزترین مومیایی های دنیا مربوط به دوران حکمرانی امپراطوری با نام میانگ دیناستی می شد که با گذر 700 سال از دفن این جسد، می توان به خوبی اعضای آن را تشخیص داد. این کشف در سال 2011 صورت گرفت و به همراه کالبد این فرد، اشیایی چون کفش، لباس و تابوت این فرد هم دیده شدند.

بدن هایی که در باتلاق یافت شدند

در این یافته ها، خبری از باندهای مومیایی نیست. در ایرلند شمالی چند قرن پیش اجساد را در باتلاق رها می کردند. احتمالا نمی دانستند که طبق استانداردهای باستان شناسی کالبد مردگان در باتلاق کاملا سالم و بدون متلاشی شدن می مانند. در باتلاق به علت فراوانی زغال سنگ و همچنین نبود اکسیژن، باکتری از بین می رود و بخاطر نبود باکتری بدن ها نیز متلاشی نمی شوند. البته ناگفته نماند که در این صورت، DNA نیز از بین می رود و از این بابت، تشخیص شخصیت و شناسایی آن هم ممکن نبوده و فقط بر طبق حدسیات، محتویات معده یا نوع پوشش می توان معین کرد که کالبد به چه طبقه ای از جامعه تعلق دارد.

مومیایی های متعلق به مصر

این مورد از عجیب ترین مومیایی های دنیا فقط خاص بلند پایگان و افراد سرشناس نبوده، بلکه در کشفیات باستان شناسان به نمونه های مومیایی شده از پرندگان یا گربه ها هم برخورد نموده اند که هر کدام در نوع خود برای محققان جالب توجه بودند. در مصر باستان طریقه مومیایی کردن اجساد با مومیایی های یافت شده دیگر نقاط دیگر دنیا متفاوت هست. در مصر باستان، تمام خون داخل رگها، بخش های داخلی و همینطور مغز اجساد تخلیه می شدند. در حالیکه در مومیایی های دیگر نقاط چنین چیزی نیست.

مومیایی های کشف شده در چین

چین هم روش خاص و مخصوصی برای مومیایی اجساد داشت. در سال 2006 با کشف یک مومیایی چینی که با پوشش کامل، قدی 6 فوتی، موهایی بافته شده، گونه هایی برآمده، لباس های دو تکه و حتی وجود پاپوشهای سالم دیده شد، شگفتی های بیشتر گشتند. علاوه بر این مومیایی، مومیایی سه زن به همراه یک نوزاد در کنار رودخانه ای با نام چرچن کشف شد. این یافته ها، نشانه هایی از سفرهای عجیب اقوام سلت ها را برای باستان شناسان بازگو می نمایند.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از عجیب ترین مومیایی های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از عجیب ترین مومیایی های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید