کهن ترین نقاشی دنیا با پنجاه هزار سال قدمت کجاست؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ایلنا/ بدنبال آخرین خبرهای بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که کهن ترین نقاشی دنیا با پنجاه هزار سال قدمت کجاست؟

کهن ترین نقاشی دنیا با پنجاه هزار سال قدمت کجاست؟

کهن ترین نقاشی دنیا با بیش از 50 هزار سال قدمت در حالی در اندونزی کشف شد که باستان شناسان معتقدند اولین باری است که از حد 50 هزار سال فراتر رفته ایم. این کشف می تواند درک ما را از تکامل شناختی انسان خردمند مورد بازبینی قرار دهد.

آدام بروم باستان شناس و یکی از محققان این مطالعه درباره این نقاشی این گونه می گوید: اگرچه از نظر ظاهری ساده است اما به وضوح روایت نماینده یک داستان است و شاهدی است برای قدیمی ترین داستان سرایی در دنیا قدمت این نقاشی حتی به پیش از غارنگاره های کشف شده فرانسوی در لاسکو و غار شووه باز می گردد.

رکورد قبلی متعلق به یک صحنه شکار بود که به وسیله همین تیم از محققان در سال 2019 و در غاری در اندونزی شناسایی شد که سن آن را در آن موقع نزدیک به 44 هزار سال قبل تخمین زده بودند. این غارنگاره در نزدیکی این منطقه در جزیره سولاوسی از بزرگترین جزایر اندونزی کشف شده بود.

ماکسیم اوبرت، باستان شناس از دانشگاه گریفیث استرالیا و نویسنده مشترک این مقاله گفت: اولین باری است که ما از حد 50 هزار سال فراتر رفته ایم. این واقعیت که اولین انسان ها توانسته اند چنین داستان پیچیده ای را به وسیله هنر بیان نمایند، می تواند درک ما را از تکامل شناختی انسان خردمند بازبینی کند.

برای یافتن قدمت نقاشی، محققان از روش نوی با استفاده از لیزر و نرم افزاری برای موشکافی دقیق از نمونه های سنگ استفاده کردند.

ماکسیم اوبرت شرح می دهد که این روش لیزری دقیق تر، آسان تر، سریع تر و مقرون به صرفه تر بوده و به نمونه های سنگ بسیار کوچک تری نسبت به روش قبلی احتیاج دارد.

این روش نه تنها به طور مستقیم تاریخ نقاشی را معین می نماید، بلکه در خصوص لایه های مختلف کانی هایی که در طول زمان بر روی نقاشی جمع شده اند، اطلاعات مناسبی می دهد. محققان با این روش پیروز شدند به نزدیک ترین لایه به نقاشی دسترسی پیدا نموده و حداقل سن آن را به طور دقیق معین نمایند.

تیم تحقیق ابتدا این تکنیک نو را روی نقاشی کشف شده قبلی در اندونزی آزمایش کرد. آنها تشخیص دادند که صحنه شکار کشف شده در سال 2019 حداقل 48 هزار سال یعنی 4000 سال بیشتر قدمت دارد.

این تیم سپس این روش لیزری را روی یک نقاشی بدون تاریخ امتحان کرد که برای اولین بار در غاری در جزیره سولاوسی در سال 2017 کشف شده بود. نتیجه آن که حداقل سن آن به 51200 سال قبل بازگشت.

این نقاشی که در شرایط نامناسبی قرار گرفته است، سه پیکره آدمی را در اطراف یک خوک وحشی نشان می دهد.

درک معنای این تصویر قرمز رنگ سخت است اما به وضوح انجام یک عمل و نه یک صحنه معماگونه را توصیف می نمایند. برای مثال نقاشی کشف شده در غار لاسکوی فرانسه با 21هزار سال قدمت در تصویری معماگونه مردی را با سر پرنده نشان می دهد که به یک شکارچی مجروح یا یک جادوگر آماده به شکار می ماند و در کنار یک گاومیش کوهان دار آمریکایی در حال افتادن دیده می گردد.

ماکسیم اوبرت پیش بینی می نماید که این اثر قرمز رنگ احتمالا به وسیله اولین گروه از انسان ها که در حدود 65 هزار سال قبل و پیش از رسیدن به استرالیا از آسیای جنوب شرقی عبور کردند، خلق شده باشد.

نخستین تصاویر خلق شده به وسیله دست انسان که تا به امروز شناخته شده، خطوط و نقش های ساده ای است که در آفریقای جنوبی کشف شده و قدمت آن به صد هزار سال قبل باز می گردد.

ماکسیم اوبرت فاصله بین این هنر اولیه و نقاشی های غار اندونزی با پنجاه هزار سال سن را یک شکاف بزرگ می داند.

پیش از این اکتشافات در اندونزی تصور میشد که اولین روایت ها مربوط به مجسمه چهل هزار ساله کشف شده درباره مردی با سر شیر و در آلمان باشد.

کریس استرینگر، انسان شناس در موزه تاریخ طبیعی لندن تاریخ تقریبی غارنگاره ها در اندونزی را خیره نماینده نامیده که بسیار قدیمی تر از یافته های منطقه ها دیگر از جمله در اروپا است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: این کشف می تواند این ایده را تقویت کند که هنر فیگوراتیو برای اولین بار 50 هزار سال پیش و در آفریقا خلق شده و با توسعه گونه های انسانی به منطقه ها دیگر پیشرفته است. اگر این گونه باشد، باید منتظر کشف آثار نوی از سایر منطقه ها به ویژه از آفریقا بود.

منبع: همگردی

به "کهن ترین نقاشی دنیا با پنجاه هزار سال قدمت کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن ترین نقاشی دنیا با پنجاه هزار سال قدمت کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید