قارچ ها حرف می زنند!

به گزارش وبلاگ فرافایلی، پروفسوری قارچ ها را با استفاده از الکترود ها تحریک نموده و فعالیت الکتریکی آن را ثبت نمود. او حدود 50 واژه قارچی مشابه گفتار انسان را کشف نموده است.

قارچ ها حرف می زنند!

به گزارش وبلاگ فرافایلی به نقل از تی آر تی ترکیه، قارچ ها ممکن است موجوداتی خاموش به نظر برسند، اما ممکن است به وسیله شیوه ای الکتریکی برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر یا قارچ ها در بخش های دور دست در قالب یک زبان قارچی استفاده نمایند و این بسیار شبیه به گفتار انسان است.

پروفسور اندرو آداماتزکی دانشمندی که در آزمایشگاه محاسباتی در دانشگاه غرب انگلستان کار می نماید تکانه های الکتریکی را که از ساختار های رشته ای به نام هیف یا ریسه عبور می نمایند ثبت نموده و الگو های الکتریکی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

این اولین بار نیست که پژوهشگران سیگنال های الکتریکی قارچ ها را آنالیز می نمایند و استدلال می نمایند که قارچ ها ممکن است اطلاعات را به وسیله ساختار های رشته ای به نام هیف به اشتراک بگذارند.

به گزارش گاردین پژوهش های پیشین نشان می دهند که قارچ ها از سیگنال ها برای به اشتراک گذاری اطلاعات در خصوص غذا و آسیب استفاده می نمایند. در آن پژوهش اشاره می گردد زمانی که قارچ های مخرب چوب با بلوک های چوبی در تماس برقرار می نمایند سرعت ایجاد تکانه ها افزایش می یابد.

با این وجود، پژوهش آداماتزکی برای طرح این سوال برجسته است: آیا فعالیت الکتریکی قارچ ها اصولا شباهتی به فعالیت انسان دارند؟

این پژوهشگر می گوید که پاسخ ممکن است مثبت باشد.

او با قرار دادن میکروالکترود ها در بستر های قارچ به وسیله رشته های هیف آزمایش خود را انجام داده است. آداماتزکی با اتصال دستگاه ها به چهار گونه مختلف قارچ انوکی، آبشش شکافته، شبح و قارچ کاترپیلار سیگنال ها را به رشته های باینری تبدیل کرد تا کلماتی را که بیان می کردند رمزگشایی کند.

او در مجموع حدود 50 کلمه را ثبت کرد. پیغام های الکتریکی با آن چه در سیستم عصبی مرکزی مشاهده می گردد مطابقت داشتند. در میان انواع قارچ ها قارچ آبشش شکافته شده که اغلب بر روی درختان با چوب سخت دیده می گردد پیچیده ترین جملات را بیان نموده بود.

آداماتزکی به نشریه نیوزویک گفته که قارچ ها ممکن است از این ارتباط الکتریکی برای برقراری ارتباط با حضور خود در یک شبکه شبیه به زوزه گرگ استفاده نمایند. با این وجود، این پژوهش احتمال بی معنا بودن یافته ها را از بین نمی برد. در پژوهش منتشر شده اشاره می گردد:شباهت می تواند تنها پدیدار شناختی باشد. اما پژوهشگر این تحقیق بر این باور است که به نظر نمی رسد این رویداد ها تصادفی باشند.

گاردین به نقل از آداماتزکی می نویسد: شباهت های زیادی در پردازش اطلاعات در بستر های زنده طبقات، خانواده ها و گونه های مختلف وجود دارند. بعضی از دانشمندان نسبت به پیشنهاد آداماتزکی مبنی بر اینکه زبانی قارچی وجود دارد ابراز تردید نموده و می گویند که این تعبیر شوق بیش از حد را نشان می دهد و با واقعیات انطباقی ندارد.

دن ببر قارچ شناس دانشگاه اکستر یکی از نویسندگان مطالعات قبلی در خصوص این پدیده به گاردین می گوید:مقاله نو الگو های ریتمیک سیگنال های الکتریکی را با فرکانس مشابه پالس های مواد مغذی که ما پیدا کردیم شناسایی می نماید. اگرچه جالب است، اما تفسیر زبان تا حدودی موضوعی برآمده از اشتیاق به نظر می رسد و به تحقیقات و آزمایش های بسیار بیش تری در خصوص فرضیه های مهم مورد احتیاج هستند.

با این وجود، آداماتزکی گمان می نماید که تحقیقات او برای یاری به مجموعه مطالعات نوظهور در خصوص زبان موجودات بدون سیستم عصبی و بی مهرگان به علت دیگری نیز قابل توجه هستند.

او می گوید: تصور اصلاح شده از زبان گیاهان به عنوان مسیری به سوی شیئ زدایی از گیاهان و شناخت ذهنیت و ارزش و منزلت ذاتی آن در نظر گرفته می گردد.

منبع: فرارو

به "قارچ ها حرف می زنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ ها حرف می زنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید