طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره، ساده، اصیل و خوشمزه

به گزارش وبلاگ فرافایلی، شیرینی نخودچی در کنار شیرینی کشمشی و قطاب همواره برترین گزینه برای پذیرایی در روزهای عید بوده است. کسی را نمی توان یافت که در مقابل این شیرینی خوشمزه و خوش عطر مقاومت کند پس برای درست کردن آن همین الان دست به کار شوید. تنها کافی است برای تهیه این شیرینی ساده، اصیل و خوشمزه طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره را در ادامه بخوانید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره، ساده، اصیل و خوشمزه
  • آرد نخودچی دو فنجان
  • کره یک چهارم فنجان
  • پودر قند الک شده سه چهارم فنجان
  • روغن زیتون یک چهارم فنجان
  • هل دو قاشق چای خوری
  • پسته خام خلال شده یک قاشق غذاخوری
  • گلاب یک دوم قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره

1. مواد شیرینی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره تمامی مواد را از قبل آماده کنید تا به دمای محیط برسند. در اقدام بعدی فر را با دمای 148 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم گردد. حال در یک کاسه مناسب کره نرم شده، روغن، پودر قند الک شده، پودر هل، گلاب و میزان کمی نمک بریزید و با هم زن برقی یا دستی آن را مخلوط کنید تا هیچ توده ای باقی نماند. برای پذیرایی در روزهای عید می توانید شیرینی نعلی با پیمانه را هم درست کنید.

2. آرد نخودچی را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره باید در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم، آرد نخودچی را برای چند دقیقه تفت دهید. بعد از تفت دادن باید رنگ آرد به قهوه ای تغییر پیدا کند و بوی زهم آن گرفته گردد. در ادامه آرد تفت داده شده را به همراه شکر الک و به مخلوط اضافه کنید. حال آن را خوب ورز دهید تا خمیر شیرینی تان آماده گردد. دقت داشته باشید که آرد تفت داده شده و شکر را در کاسه ای دیگر الک سپس به مخلوط اضافه کنید. پیشنهاد ما برای روزهای عیدتان درست کردن شیرینی بهشتی با و بدون فر است.

3. خمیر را ورز دهید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید روی سطح کار کمی خمیر را ورز بدهید سپس آن را صاف و پهن کنید. فقط دقت داشته باشید که آن را زیاد صاف نکنید که نازک می گردد. در ابتدای ورز دادن و صاف کردن خمیر شنماینده به نظر می رسد اما ماندن در دمای محیط و گرمای دستان تان، آن را از این حالت خارج می نماید. در ادامه خلال پسته ها را در خمیر نخودچی فرو کنید.

4. خمیر نخودچی را قالب بزنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با یاری کاتر یا قالب شیرینی پزی آن را قالب بزنید. برای شیرینی نخودچی معمولا از قالب چهارپر استفاده می نمایند اما شما از هر قالبی که بخواهید می توانید به کار ببرید. کاتر را در خمیر فرو کنید. آن را به آرامی فشار دهید و قالب بزنید. داخل سینی فرتان کاغذ روغنی پهن کنید و شیرینی های قالب زده شده را روی آن قرار دهید. در آخر این مرحله دقت داشته باشید که سمت پسته ها رو به بالا باشد.

5. شیرینی را بپزید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره باید سینی را برای 15 دقیقه داخل فر بگذارید تا روی شیرینی هایتان کمی تیره گردد. در نهایت به آرامی آن ها را از کاغذ روغنی جدا نموده و در ظرف سروتان بچینید. روی آن ها را می توانید با پودر پسته، گردو یا نارگیل تزئین کنید. از دیگر شیرینی های اصیلی که برای عید می توانید ان را درست کنید نان برنجی است که مانند دیگر شیرینی ها هواداران بسیاری دارد.

نکات تکمیلی پخت شیرینی نخودچی با کره

شیرینی نخودچی یکی از اصیل ترین شیرینی های ایرانی است که در منزل بدون هیچ دردسری با فر و بدون آن می توانید درست کنید. برای پخت بهتر شیرینی رعایت نکات زیر را حتما در نظر داشته باشید.

استفاده از آرد نخودچی

شیرینی نخودچی را با آرد نخودچی بو داده درست کنید و از نوع معمولی آن استفاده نکنید تا بوی خامی ندهد. برای آشنایی بیشتر می توانید طرز تهیه آرد نخودچی خانگی را به همراه تمان فوت و فن ها در کتاب کاله بخوانید.

ترک نخوردن شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی با رعایت دمای فر، ورز دادن به میزان خمیر و الک کردن آرد نخودچی هرگز هنگام پخت ترک نمی خورد. استفاده بیش از حد از کره برای تهیه خمیر شیرینی منجر به شل شدن و چسبندگی آن می گردد. برترین راه کار پاشیدن کمی آرد روی قالب یا وردنه است. شیرینی نارگیلی را هم کنار دیگر شیرینی هایتان حتما درست کنید.

علت سفتی شیرینی نخودچی

مهم ترین علت سفتی خمیر شیرینی نخودچی استفاده از آرد زیاد است که منجر به از دست دادن رطوبت خمیر شده است. برترین راه آن است که به کف دست تان روغن بزنید و خمیر را آرام آرام ورز دهید که روغن به خورد خمیر برود. از دیگر شیرینی های عید که هواداران بسیاری دارد شیرینی پنجره ای است که نباید از آن غافل شوید.

شل شدن خمیر نخودچی

شیرینی نخودچی را با آرد نخودچی درست می نمایند اما اگر هنگام ورز دادن متوجه شل بودن آن شدید تنها کافی است میزانی آرد برنج به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید آن را به آرامی به مخلوط اضافه نموده و ورز دهید. شیرینی پفکی گردویی مجلسی از آن شیرینی هایی است که حتما باید آن را درست کنید.

پودر شدن خمیر شیرینی

مهم ترین علتی که برای پودر شدن خمیر شیرینی نخودچی می توان آورد خوب ورز ندادن آن است. ورز دادن زیادی خمیر هم باعث سفت شدن آن می گردد. پس خمیر را باید به میزان ورز دهید تا با چنین مشکلاتی روبه رو نشوید. از درست کردن باقلوا در روزهای تعطیل غافل نشوید.

پخت شیرینی نخودچی در تابه رژیمی

در طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر جدا از قابلمه، آن را می توانید در تابه های رژیمی هم پخت کنید. تنها کافی است مراحل آماده سازی را مانند بالا پیش ببرید سپس ته تابه را کمی روغن چرب نموده و شیرینی ها را داخل آن بچینید. در تابه را ببندید و برای 10 تا 15 دقیقه با حرارت خیلی کم زمان دهید تا پخته گردد. شیرینی کشمشمی را هم بدون فر در منزل می توانید درست کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره، ساده، اصیل و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی نخودچی با کره، ساده، اصیل و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید