روایت نو کاخ سفید از مذاکرات هسته ای، ایران و آمریکا مذاکره می نمایند؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، کاخ سفید ساعاتی قبل اعلام نمود ما با ایران به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما توافق هسته ای که نگرانی های همه طرف ها را رفع می نماید، قریب الوقوع است.

روایت نو کاخ سفید از مذاکرات هسته ای، ایران و آمریکا مذاکره می نمایند؟

این خبر در حالی است که ساعتی قبل علی باقری کنی با نمایندگان سه کشور اروپایی جلسه تشکیل دادند تا آخرین پیشنهادات را آنالیز نمایند. هنوز نتیجه جلسه باقری کنی با مقامات اروپایی منتشر نشده است، اما همه طرفین تاکید می نمایند که مذاکرات به مرحله حساس و پایانی رسیده است.

مذاکرات وین در مرحله آخر است؟

پیش از این بعضی از مقامات کاخ سفید برای انجام مذاکرات ضرب الاجل مشخص نموده بودند. طرفین حاضر در مذاکرات وین هم چندین بار اظهار داشتند که این دور از مذاکرات دور نهایی است و یا توافق حاصل می گردد و یا اینکه پرونده مذاکرات هسته ای بسته می گردد.

حالا رئیس هیات چین در مذاکرات برطرف تحریم ها در وین اعلام نموده همه طرف های مشارکت نماینده در گفتگوها به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ داده اند و حالا باید منتظر نتیجه نهایی ماند. برای همین چند روز آینده مذاکرات، حیاتی است.

مذاکره نماینده ارشد روسیه هم اعلام نموده که مذاکرات وین در مراحل آخر است. اما برای نهایی کردن متن توافق به زمان احتیاج داریم.

چرا مذاکرات به نتیجه نمی رسد؟

اما چرا مذاکرات وین به نتیجه نهایی نمی رسد؟ از دو هفته قبل اخبار مثبتی از مذاکرات وین شنیده می شد و انتظار می رفت ظرف چند روز مذاکرات به نتیجه برسد. حتی مقامات ایرانی و آمریکایی اظهار داشتند که برای دستیابی به یک توافق خوب حاضر به مذاکره مستقیم هستند. اما با وجود گذشت چندین روز، مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

علت تعویق در نتیجه مذاکرات چیست؟ بر اساس اظهارات مذاکره نماینده ارشد روسیه آمریکا ابتدا از توافق خارج شد و اینک باید گام نخست را بردارد.

یکی از مقامات آمریکایی هم اعلام نموده پیشرفت در مذاکرات به اتخاذ تصمیم های سیاسی از سوی کشورهای دیگر به ویژه آمریکا برای برطرف تحریم ها علیه ایران وابسته است. به گفته این مقام آمریکایی نحوه کاهش فراوری سوخت هسته ای از سوی ایران از جمله مسائلی است که هنوز حل نشده است.

علی باقری کنی هم دو روز پیش در توییتی اظهار داشت بعد از هفته ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده ایم اما تا وقتی درباره همه چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

بر این اساس می توان گفت ایران همچنان به شرط اولیه خود برای توافق هسته ای پایبند است، اینکه آمریکا باید تحریم هایی وضع شده علیه ایران را لغو کند و پس از آن ایران حاضر به توافق است.

بعضی دیگر هم معتقدند اختلافات داخلی دولت آمریکا، علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین است. چند روز قبل 33 سناتور جمهوری خواه آمریکا در نامه ای اظهار داشتند اگر توافق با ایران در کنگره به تصویب نرسد مانع اجرای آن خواهند شد و دولت بعدی بلافاصله از توافق نو هم خارج می گردد.

منبع: تجارت نیوز

به "روایت نو کاخ سفید از مذاکرات هسته ای، ایران و آمریکا مذاکره می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت نو کاخ سفید از مذاکرات هسته ای، ایران و آمریکا مذاکره می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید