دولت فعالیت پروژه های فاقد ارزیابی محیط زیستی را ممنوع نمود ، سوت خاتمه پتروشیمی میانکاله؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، هیأت وزیران در اقدامی مهم در جلسه ابتدای شهریورماه پیشنهاد مهم سازمان حفاظت محیط زیست برپایه اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

دولت فعالیت پروژه های فاقد ارزیابی محیط زیستی را ممنوع نمود ، سوت خاتمه پتروشیمی میانکاله؟

وبلاگ فرافایلی - گروه سرزمین من: هیأت وزیران در اقدامی مهم در جلسه ابتدای شهریورماه پیشنهاد مهم سازمان حفاظت محیط زیست برپایه اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و بر این اساس به نظر می رسد دیگر امکان احداث پتروشیمی میانکاله نیز در یکی از بکرترین و مهم ترین ذخیره گاه های زیست کره و منطقه ها حفاظت شده وجود نداشته باشد. به تعبیر بهتر اقدام هیأت وزیران شاید بتواند سوت سرانجام احداث پتروشیمی میانکاله را به صدا درآورد و تکلیف تمامی طرح های صنعت نفت را نیز معین کند.

براساس مصوبه هیأت وزیران، اجرای هر نوع طرح یا پروژه مشمول ارزیابی بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع شد.

به گزارش دولت، بر اساس این مصوبه به منظور معین تکلیف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و طرح های صنعت نفت مشمول ارزیابی اثرات محیط زیستی و فاقد مجوز از سازمان محیط زیست و دارای پیشرفت فیزیکی منتهی به سال1401 کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهور و دستگاه مجری تشکیل می گردد.

براساس تبصره یک این مصوبه، کارگروه موظف است حداکثر طی 6 ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه طرح های مربوط را معین تکلیف کند؛ بعلاوه براساس تبصره2 شیوه نامه اجرایی نحوه آنالیز موضوعات در کارگروه یادشده طی 2 هفته از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب کارگروه می رسد.

بعلاوه تشکیل کارگروه مذکور، رافع مسئولیت های قانونی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های مجری نیست و آغاز به اجرای هر نوع طرح یا پروژه مشمول ارزیابی بدون مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه ممنوع است؛ بعلاوه سازمان حفاظت محیط زیست موظف است گزارش اجرایی این تصویب نامه را به صورت ماهانه به هیأت وزیران ارائه کند.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اما در سفر به مازندران اعلام نموده است که همچنان پرونده پتروشیمی میانکاله در کمیسیون زیربنایی دولت برای تصمیم نهایی روی میز رئیس جمهور است و در این مورد همه نسبت به نظرات ما مطلع هستند و دیگر نظر خاصی نداریم چون این پرونده از مجموعه محیط زیست خارج شده است؛ بنابراین تا زمانی که کار دست ما بود ما نظر خود را خاطرنشان کردیم و الان از مجموعه محیط زیست خارج شده است. او گفته که امیدوار است، مجموعه ریاست جمهوری درباره پرونده پتروشیمی میانکاله تصمیم گیری کند. سلاجقه خاطرنشان کرد: مطالبه ما در این پرونده حفظ محیط زیست و توسعه کشور به نحو مطلوب است.

منبع: همشهری آنلاین

به "دولت فعالیت پروژه های فاقد ارزیابی محیط زیستی را ممنوع نمود ، سوت خاتمه پتروشیمی میانکاله؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت فعالیت پروژه های فاقد ارزیابی محیط زیستی را ممنوع نمود ، سوت خاتمه پتروشیمی میانکاله؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید