دلایل افزایش دما در 10 روز آینده

به گزارش وبلاگ فرافایلی، رییس مرکز پژوهشی علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه عدم پیش بینی شرایط بارش ها زیان هایی بیش از اندازه بودجه، به کشور وارد می نماید بر حضور فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با این حوزه تاکید نمود و گفت: حضور این نیروی انسانی موجب اشتغال زایی و بعلاوه کاربرد فناوری های این حوزه در سایر زمینه ها خواهد شد.

دلایل افزایش دما در 10 روز آینده

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمدجعفر ناظم السادات، استاد بخش مهندسی آب و رییس مرکز پژوهشی علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز در وبینار شبانگاه داغ محیط زیستی، پیش بینی آب و هوا و بارش را یکی از مهمترین مسایل مورد علاقه دولتمردان، نهاد های مدیریت زیست، دانشمندان حوزه منابع آب و هواشناسی و کشاورزی دانست و گفت: کاربرد های پیش بینی آب و هوا به قدری مهم است که به جرات می توان گفت هیچ کس نیست که احتیاجمند داده های مربوط به پیش بینی هوا نباشد.

وی پیش بینی هوا را یکی از احتیاج های مهم برای برنامه ریزی مطرح نمود و ادامه داد: بارش ها بر همه فرآیند های زندگی از خشکی تا اتمسفر تاثیر گذار است، به گونه ای که بافت خاک، شیمی خاک، فیزیک خاک به چگونگی بارش ها وابسته است.

ناظم السادات، بزرگترین چالش کشور را پیش بینی بارش ها دانست و افزود: یک سیستم به هم پیوسته هستند، از این رو است که خشکی و اتمسفر بر هم کنش و واکنش دارند و ما شاهد بروز خشکسالی ها، سیلاب و بارش ها هستیم.

استاد دانشگاه شیراز، تخمین شرایط آب وهوایی و هیدرولوژیکی در یک بازه زمانی خاص در آینده را پیش بینی هوا تعریف کرد و یادآور شد: بر این اساس پیش بینی و پیش آگاهی هیدرولوژیکی در حوزه هایی، چون مدیریت، ریسک مدیریت، تخصیص آب، کنترل و مهار سیلاب، مدیریت تالاب ها، کشتیرانی، توریسم، فراوری انرژی برقابی و مدیریت کیفی آن کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه از این رو باید پیش بینی های بارش ها دقیق و به هنگام باشد، ادامه داد: از این رو ضروری است تا اجازه دهیم بخش خصوصی در این حوزه وارد شوند؛ چرا که این حوزه می تواند هم زمینه ای برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی باشد و هم زمینه های کاربرد این داده ها در کشور فراهم خواهد شد.

رییس مرکز پژوهشی علوم جوی و اقیانوس شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به مخاطرات کشور در حوزه بارش به سیلاب سال 98 اشاره نمود و گفت: این سیل با ویران کردن زیر ساخت ها به اندازه 34 هزار میلیارد تومان به کشور صدمه زد و اگر بتوانیم با استفاده از دانش روز این رخداد ها را پیش بینی کنیم، هم می توانیم از صدمات آن جلوگیری و هم می توانیم از پتانسیل های علمی موجود در کشور بهره برداری کنیم.

تقوی تاکید نمود: اندازه زیان هایی که از عدم پیش بینی وارد می گردد، چند برابر بودجه های کشور است. این در حالی است که در گذشته ایران در خاورمیانه در حوزه پیش بینی جزو کشور های پیشرو بوده است، ولی اکنون ترکیه با جذب دانشمندان مطالعات وسیعی را شروع نموده و مقالات متعددی را به چاپ رسانده است.

وی به بعضی مدل های پیش بینی های شرایط بارش ها در آسیا و کشورهایی، چون هندوستان و چین اشاره و اظهار کرد: این مدل ها برای 10 روز آینده این منطقه ها بارندگی پیش بینی نموده، ولی در ایران بارندگی چندانی نداریم.

ناظم السادات افزود: این بارندگی ها در استرالیا، چین و هندوستان موجب افزایش دما در ایران خواهد شد، چون هر قطره باران 600 کالری انرژی آزاد می نماید و به وسیله باد این انرژی آزاد شده به منطقه ها دیگر منتقل می گردد و ایران یکی از منطقه های است که این انرژی به آن وارد می گردد؛ از این رو بر اساس این مدل یکی از دلایل افزایش دما در 10 روز آینده این بارندگی ها خواهد بود.

منبع: فرارو

به "دلایل افزایش دما در 10 روز آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل افزایش دما در 10 روز آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید