دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سطح کشور ایجاد می گردد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)، ظرفیت ارزشمندی برای انعکاس توانمندی های مالی کشورمان در مجامع جهانی به شمار می آید و به منظور تقویت صندلی این ساختار، دفاتر منطقه ای آن در آینده نزدیک در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سطح کشور ایجاد می گردد

غلامحسین شافعی در اولین جلسه استانی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در اتاق مشهد، اضافه کرد: در این برهه سخت که گرفتار تحریم ها شده ایم، اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) باید نوک پیکان حرکت ما در مجامع بین المللی باشد و به ارتقای دیپلماسی مالی بخش خصوصی کشورمان یاری کند.

او تأکید کرد: به رغم ظرفیت شایسته و برجسته این ساختار، تاکنون از قابلیت های آن به میزان لازم بهره نگرفتیم و همین به منظور، توسعه فعالیت های اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)، به ویژه در سطح اتاق های بازرگانی استان ها و همچنین با رویکرد منطقه ای، در دستور کار ما قرار گرفته است.

شافعی یادآور شد: این اتاق در سال های اخیر ارتباط گسترده ای را با اتاق های بازرگانی دنیا و با سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد، سازمان تجارت دنیای (WTO) و سازمان توسعه و همکاری مالی (OECD) برقرار نموده است و در نشست های این مجامع مشارکت فعال دارد.

او ادامه داد: این سطح از نقش آفرینی، مجالی را نیز برای ما فراهم می نماید تا نقطه نظراتمان را در حوزه های مالی و تجاری، منتقل نماییم. اگر به میزان شایسته ای در این عرصه فعال بشویم می توانیم نقطه نظراتمان را به این مجمع که مرکز آن در پاریس است، منتقل کنیم و یا از راستا جلسات مذکور، آن ها را بیان نماییم.

رئیس اتاق ایران گفت: اتاق های بازرگانی بین المللی (ICC) در کشورهای دیگر دنیا دارای صندلی ویژه ای در عرصه های تصمیم سازی بوده و اثرگذاری فراوانی بر روینمودها و سیاست گذاری های دولت ها دارند؛ از این منظر توسعه تعاملات ما با این اتاق ها در کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی مالی در این بخش، می تواند به جهت دهی سیاست ها در سطح بین المللی نیز بیانجامد.

شافعی، پیوستن ایران به اتحادیه مالی اوراسیا را ظرفیت مهم دیگری دانست که مأموریت های اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) می تواند در راستای توسعه آن قرار بگیرد.

او شرح داد: در اتاق ایران، دپارتمانی را با موضوع حوزه اوراسیا ایجاد نموده ایم. بخشی از اقدامات این ساختار بر توجه به ظرفیت استان های مرزی کشور متمرکز خواهد بود.

ICC نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران را ایفا می نماید

در این نشست، محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) نیز به تشریح برنامه ها و اقدامات آینده این اتاق پرداخت و گفت: اتاق بازرگانی بین المللی را باید ماشین حرکت بین المللی بخش خصوصی توصیف کنیم که به کارگیری ابزارها و ظرفیت های این ساختار از اهمیت بسزایی برای اقتصاد کشور و بخش خصوصی فعال در آن برخوردار است و برای ما نیز یک پتانسیل خوب، حتی در دوران تحریم به شمار می آید که به رغم فشارهای مالی و سیاسی، از کارآمدی لازم برخوردار است.

خزاعی ادامه داد: باید اذعان کنیم که یکی از چالش های امروز ما در حوزه تعاملات مالی و دیپلماسی حاکم بر آن، ضعف آگاهی و تسلط بر برخی قواعد و حقوق دنیای در این بخش است. این امر حتی در بدنه کارشناسی دستگاه های دولتی متولی نیز قابل مشاهده است و بخش خصوصی هم از این مسئله مستثنا نیست. درواقع عدم اشراف و تسلط به مسائل بین المللی در حوزه های مختلف نظیر سرمایه گذاری، تعاملات تجاری و... به بروز چالش هایی منجر می گردد و گاه زمینه ورود دلال ها و واسطه ها را به این بخش فراهم می نماید.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) یادآور شد: امروز در عرصه تجارت دنیای، مقررات و قوانین بین المللی حاکم است و عمده کشورها به صورت یکپارچه از آن ها تبعیت می نمایند. درواقع مرزها در این بخش برداشته شده و همه بازیگران، از قواعدی جامع تبعیت می نمایند. به این استناد نیز، تجار و سرمایه گذارانی در این عرصه پیروز هستند که به مقررات بازی در سطح بین المللی آشنا و مسلط باشند.

خزاعی در ادامه به تشریح نقش اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) پرداخت و گفت: این ساختار به نوعی نماینده بخش خصوصی در دنیا است و در راستای تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین المللی، به وسیله کوشش در استانداردسازی سیاست ها و مقررات می کوشد. این اتاق در سال های اخیر ارتباط گسترده ای با اتاق های بازرگانی دنیا ازیک طرف و با سازمان های بین المللی مؤثر از سوی دیگر داشته است.

او اظهار داشت: امروز 45 میلیون شرکت و اشخاص حقیقی صاحب نام عضو این اتاق هستند و بیش از 3 هزار کارشناس فنی متبحر نیز در حوزه های گمرک، مالیات، سرمایه گذاری، تجارت، حقوق و... به این مجموعه سرویس ارائه می دهند. علاوه بر آن، ICC به وسیله تشکیل کمیته های ملی، فعالیت خود را در بیش از 90 کشور دنیا گسترش داده است.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) متذکر شد: سه سال پیش این ساختار به عنوان عضو ناظر مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد و اگرچه نماینده آن، صاحب رأی نیست اما در کمیسیون های داخلی و حتی در جلسات مجمع عمومی حضور می یابد و این فرصت را برای انتقال و انعکاس نظرات جامعه تحت پوشش خود، در اختیار دارد.

خزاعی به اقدامات کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ICC اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 9 کمیسیون ذیل این ساختار و در عناوین بانکی، تسهیلات گمرکی و تجاری، بیمه، حقوقی و داوری، اقتصاد دیجیتال، تجارت و سرمایه گذاری، مقررات و رویه های بازرگانی و محیط زیست و انرژی تشکیل شده که ظرفیت طرح و آنالیز بسیاری از مسائل فعالان مالی در آن ها وجود دارد. خروجی تصمیمات این کمیسیون ها نیز به منظور گره گشایی از مسائل اعضای این اتاق، به اشکال مختلف در دستگاه های متولی پیگیری خواهد شد. به همین منظور مذاکرات و تعاملاتی نیز با برخی دستگاه های دولتی داشته ایم. در این مرحله، کوشش ما، فعال سازی کمیسیون های مذکور است.

او با انتقاد از حضور کم رنگ فعالان مالی در بدنه اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) گفت: این ساختار می تواند در نقش بازوی ارتباطات خارجی بخش خصوصی ایران ایفای نقش کند، لذا عضویت اتاق های بازرگانی در آن از اهمیت والایی برخوردار است. در حال حاضر 200 عضو داریم که این رقم در قیاس با تعداد اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور و جامعه تجار فعال در بخش مالی، بسیار اندک است.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) درباره خدمات این اتاق به اعضای خود گفت: ارائه آموزش در حوزه تعاملات تجاری بین المللی و قواعد فعالیت مالی در عرصه دنیای، خدمات مشاوره ای و زمینه سازی برای حضور تجار و فعالان مالی در عرصه ها و رویدادهای بین المللی ازجمله خدمات این اتاق به اعضای خود است و ما در چارچوب مکاتبه با اتاق های سراسر کشور، از آن ها خواسته ایم تا نماینده خود را به کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) معرفی نمایند.

به گفته او مقرر است تا ازاین پس جلسات مستمری با این نمایندگان برگزار گردد و توأمان تعامل با کمیسیون های تخصصی اتاق ایران نیز افزایش یابد.

خزاعی برنامه دیگر خود را ایجاد نمایندگی های منطقه ای این کمیته بیان کرد و ابراز امیدواری نمود: با همکاری و همراهی فعالان مالی، بتوانیم از ظرفیت این ساختار در توسعه تعاملات مالی کشور، بهره بگیریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سطح کشور ایجاد می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) در سطح کشور ایجاد می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید