دروغگویی نو ائتلاف سعودی؛ از ویدئوی ساختگی تا عملیات جعلی

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سخنگوی ائتلاف سعودی که اخیرا ویدئویی ساختگی از انبار موشکی ارتش یمن منتشر و سپس خود به ساختگی بودن آن اعتراف کرد، بتازگی از یک عملیات جعلی پرده برداشت.

دروغگویی نو ائتلاف سعودی؛ از ویدئوی ساختگی تا عملیات جعلی

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فرافایلی، ائتلاف سعودی اخیرا ویدئویی از یک انبار تسلیحاتی منتشر کرد و مدعی شد که این انبار متعلق به ارتش یمن است. اما تنها پس از گذشت چند ساعت رسانه ها فاش کردند که ویدئوی مذکور بخشی تقطیع شده از یک فیلم سینمایی آمریکایی است. این افشاگری باعث شد که سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانسی مطبوعاتی در یمن رسما ساختگی بودن ویدئوی یادشده اعتراف کند (جزئیات بیشتر).

رسانه ها خبر دادند که در کنفرانس مطبوعاتی یادشده سخنگوی ائتلاف افزون بر اذعان به ساختگی بودن ویدئوی یادشده، برای فرار از پاسخگویی به سؤالات وبلاگ فرافایلی از یک عملیات فرضی سخن به میان آورده است.

روزنامه الاخبار، شامگاه چهارشنبه، در این خصوص گزارش داد پس از رسوایی ویدئوی جعلی، ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف سعودی تعادل خود را در اولین حضورش در کنفرانس مطبوعاتی استان شبوه (جنوب یمن) از دست داد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی ائتلاف سعودی در کنفرانس یادشده سعی داشته وبلاگ فرافایلی حاضر را با اعلام یک عملیات نظامی نو موسوم به عملیات آزادی یمن سعادتمند گمراه کند؛ عملیاتی که نه وزارت دفاع دولت مستعفی یمن و نه حامیان ائتلاف سعودی از آن باخبر نبودند و تنها پس از اظهارات المالکی از این عملیات که اصلا در کار نیست، مطلع شدند.

الاخبار اضافه نمود سخنگوی ائتلاف سعودی قصد داشته با این اطلا ع رسانی فی البداهه و بدون آمادگی قبلی نقش عربستان سعودی در نبرد استان شبوه را پررنگ و در عین حال نقش امارات عربی متحده را کمرنگ کند؛ اما رسانه های نزدیک به ابوظبی او را دام سؤالات خود انداختند و با بی توجهی به عملیات فرضی المالکی، موضوع گفت و گو را به ویدئوی اخیر ائتلاف تغییر دادند.

بنا بر این گزارش، ترکی المالکی که قادر به پاسخگویی به سؤالات وبلاگ فرافایلی حاضر نبود، به صورت ضمنی اعتراف کرد که به دستگاه اطلاعات ائتلاف سعودی نفوذ شده است. او در عین حال، سعی کرد که رسوایی انتشار ویدئوی جعلی را کمرنگ کند؛ ویدئویی که ائتلاف سعودی با استفاده از آن قصد داشت یکی از مهم ترین بندرهای یمن در دریای سرخ را نابود کند.

المالکی در کنفرانس یادشده انتشار این ویدئو را این گونه توجیه کرد که این اقدام در پی خطای حاشیه ای تعامل با منابع اتفاق افتاده است.

سخنگوی ائتلاف هنگام دفاع از این رسوایی به بار آمده، با تکرار ادعای همیشگی ریاض، مدعی شد که کمیته کارشناسان سازمان ملل متحده ثابت نموده است که ایران از راه الحدیده و دریای مکران تسلیحات به یمن ارسال می نماید؛ اما دستپاچگی بیش از حد ترکی المالکی در کنفرانس مطبوعاتی باعث شد که او عملیات فرضی آزادی یمن سعادتمند را که خودش مژده آن را داد، عملیاتی نظامی ننامد و بگوید که این عملیات در اصطلاح نظامی نو نظامی محسوب نمی گردد.

او ادعا کرد که عملیات یادشده عملیاتی است که یمن را از [شرایط جنگ] به [حالت] ثبات، توسعه و شکوفایی خواهد برد تا این کشور در تراز کشورهای خلیج [فارس] قرار گیرد (...) ما سعی داریم که یمن در کنار کشورهای خلیج [فارس] جزء اروپای نو باشد.

بنا بر اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به وسیله وبلاگ فرافایلی استان شبوه یمن به آن دست پیدا نموده است، وبلاگ فرافایلیی که درباره ویدئوی جعلی پاسخی دریافت ننموده بودند، سریع خود را در خارج از سالن به المالکی رساندند تا در این خصوص از او سؤال نمایند؛ اما المالکی از ارائه توضیحات درباره عملیات فرضی خود طفره می رود و از وبلاگ فرافایلیی که درباره ویدئوی ساختگی از او سؤال کردند، عصبانی می گردد.

طبق این گزارش، به دلیل آنکه عوض الوزیر العولقی استاندار شبوه (مورد حمایت امارات) انتها تمام عملیات های نظامی استان شبوه را اعلام نموده بود، اظهارات المالکی درباره شروع عملیات آزادی یمن سعادتمند باعث شد که سخنان او به سخره گرفته گردد.

احمد حامد مدیر دفتر ریاست جمهوری صنعاء در اولین واکنش به این اظهارات گفت: آزادی را نه اشغالگران می دهند، نه خائنان آن را می سازند و نه مزدور جاسوس پایه های آن را تحکیم می نماید.

حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت صنعاء نیز در واکنش به اظهارات المالکی گفت: آزادی یمن با توقف جنگ ائتلاف علیه این کشور و برطرف محاصره از ملت یمن شروع می گردد.

عبدالملک العجری عضو هیأت مذاکره نماینده صنعاء نیز با به سخره گرفتن این اعلام سخنگوی ائتلاف سعودی، تأکید کرد: مردم کشورهای عضو ائتلاف بیش از ملت یمن به آزادی احتیاج دارند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "دروغگویی نو ائتلاف سعودی؛ از ویدئوی ساختگی تا عملیات جعلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروغگویی نو ائتلاف سعودی؛ از ویدئوی ساختگی تا عملیات جعلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید