تصاویر ، کشف دلیل مرگ بچه ها در مصر باستان ، رازهایی که سی تی اسکن مومیایی های بچه ها فاش کرد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، مطالعه جدیدی روی مومیایی های بچه ها مصری، شیوع بالای یک بیماری قدیمی را نشان می دهد.

تصاویر ، کشف دلیل مرگ بچه ها در مصر باستان ، رازهایی که سی تی اسکن مومیایی های بچه ها فاش کرد

به گزارش وبلاگ فرافایلی و به نقل از ساینس الرت، بر اساس مطالعه تازهی روی مومیایی های بچه ها در موزه های اروپایی، معلوم شد که کم خونی در بچه ها مصر باستان رایج بوده است.

محققان از سی تی اسکن برای آنالیز غیرتهاجمی پانسمان های مومیایی ها استفاده کردند و متوجه شدند که یک سوم آنها علائم کم خونی دارند. آن ها در یک مورد نیز شواهدی از تالاسمی پیدا کردند.

این تیم در مقاله منتشرشده خود می نویسد: به نظر می رسد مطالعه ما اولین موردی باشد که یافته های رادیولوژیکی را نه تنها از طاق جمجمه بلکه استخوان های صورت و اسکلت پساکرانیال را نشان می دهد که نشان دهنده تالاسمی در مومیایی یک کودک متعلق به مصر باستان است.

استفانی پانزر، پاتولوژیست دیرینه ناس و همکارانش از آلمان، ایالات متحده و ایتالیا، معتقدند که کم خونی احتمالا در مصر باستان رایج بوده و ناشی از عواملی مانند سوء تغذیه، عفونت های انگلی و اختلالات ژنتیکی است که امروزه نیز دلیل این بیماری است.

محققان حتی حدس می زنند که توت عنخ آمون در اثر بیماری سلول داسی شکل که عامل کم خونی است، مرده است. با این حال، همان طور که محققان این مطالعه تازه شرح می دهند، شواهد مستقیم کم خونی در بقایای انسان از مصر باستان نادر است.

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن فاقد گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت های بدن است. اینکه آیا کم خونی در مرگ هر یک از بچه ها نقش داشته است یا خیر، به وسیله سی تی اسکن روشن نیست، اما تیم تحقیقاتی معتقد است که احتمالا در این امر نقش داشته است. آنها بعلاوه در پی نشانه هایی از بیماری هایی بودند که می توانستند باعث کم خونی شوند.

زمانی که انسان های باستانی مومیایی شدند، اجساد آنها به گونه ای نگهداری می شد که اطلاعات بیشتری نسبت به دفن شده ها حفظ می کرد. اگرچه علم مدرن به محققان اجازه نمی دهد تا بسته بندی های مورد استفاده در فرآیند مومیایی سازی را حذف نمایند، آن ها اغلب از اسکن برای مطالعه دقیق تر مومیایی ها استفاده می نمایند.

سی تی اسکن می تواند استخوان های مومیایی ها را آنالیز کند، و از آن جایی که مغز استخوان ها محل ساخته شدن گلبول های قرمز است، دانشمندان می توانند نشانه های کم خونی را در نتایج اسکن استخوان ها مشاهده نمایند.

کم خونی همولیتیک مزمن و کم خونی فقر آهن اغلب با بزرگ شدن طاق جمجمه (ناحیه جمجمه ای که مغز را در خود جای داده) همراه است. محققان امیدوار بودند که این مورد را همراه با شاخص های بیشتر کم خونی در استخوان ها مانند تخلخل، نازک شدن و تغییر شکل جستجو نمایند.

در موارد مورد آنالیز تیم تحقیقاتی، 7 مورد از 21 مومیایی کودکی که در موزه های آلمان، ایتالیا و سوئیس مورد آنالیز قرار دارند، نشانه های کم خونی قابل مقدار گیری و به ویژه طاق جمجمه پیشانی بزرگ شده داشتند. علاوه بر این، یک کودک - که به عنوان مورد 2 نامیده می شود - مبتلا به تالاسمی بود و در 1 سال و نیمگی فوت نموده است.

بیشتر بخوانید:

  • کشف جالب درباره لباس سرخ پوست ها | ارتباط شکل و رنگ لباس با جایگاه اجتماعی

بچه ها مومیایی شده، که تخمین زده می شود در هنگام مرگ بین 1 تا 14 سال سن داشته اند، در چندین دوره زندگی می کردند. قدیمی ترین مومیایی از نظر زمانی به بازه زمانی بین پادشاهی قدیم (2686-2160 قبل از میلاد) و اولین دوره میانی (2160-2055 قبل از میلاد) برمی شود. بیشتر مومیایی ها به دوره بطلمیوس (332 تا 30 قبل از میلاد) و دوره روم (30 قبل از میلاد تا 395 پس از میلاد) مرتبط هستند.

هدف از این مطالعه برآورد شیوع کم خونی در مومیایی های بچه ها مصر باستان و ارائه داده های مقایسه ای برای مطالعات آینده بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، کشف دلیل مرگ بچه ها در مصر باستان ، رازهایی که سی تی اسکن مومیایی های بچه ها فاش کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، کشف دلیل مرگ بچه ها در مصر باستان ، رازهایی که سی تی اسکن مومیایی های بچه ها فاش کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید