بدترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران ، پژو پارس نو در لباس پیکان سپرجوشن

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خبرنگاران- پژو پارس بهینه فیس لیفت نوی از این خانواده است که انتشار عکس های آن در فضای مجازی با واکنش منفی بخشی از کاربران همراه شده. خیلی ها با تماشا پژو پارس بهینه یاد پیکان سپرجوشن در اوایل دهه 80 افتادند و برخی ها با طعنه پژو پارس بهینه را فیس لیفت نو وانت آریسان دانستند. گفته می گردد پژو پارس بهینه به صورت آزمایشی در خط فراوری ایرانخودرو قرار گرفته و درصورت پاس کردن استاندارد های 85 گانه جانشین نسخه های قبلی خودش می گردد. به جز پژو پارس بهینه حداقل هفت تا مدل دیگر می توانیم پیدا کنیم که شایستگی حضور در لیست بدترین فیس لیفت های تاریخ صنعت خودروسازی ایران را دارند.

بدترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران ، پژو پارس نو در لباس پیکان سپرجوشن

شماره یک| ساینا S

به گزارش وبلاگ فرافایلی، قیمت ساینا S در بازار آزاد حدود 10 میلیون تومان از ساینا دنده ای ساده بیشتر است. به جز چندتا آپشن بیشتر، ساینا S از نظر ظاهری هم با نسخه های قبلی خودش فرق دارد و سال 99 به نام فیس لیفت تازه ساینا راهی بازار شده است. آن موقع سایپا برای ساینا S از شعار تبلیغاتی یک تغییر به موقع استفاده کرد، اما دست پخت نهایی، برای بخشی از فعالان بازار چنگی به دل نمی زد. خیلی ها آینه بغل ساینا S را کپی برداری ناشیانه از ریو می دانند و برخی ها طراحی تازه چراغ ها و صندوق عقب ساینا S را یکجور پسرفت نسبت به نسخه قبلی قلمداد می نمایند.

شماره دو| زانتیا 2

زانیتا 2 جوری ساخته شده که انگار طراحان آن وسط پروژه کار را به امان خدا رها کردند و رفتند. هنوز نمی دانیم چرا مه شکن ها زانتیا 2 را تقریبا وسط سپر جلو گذاشتند یا اینکه چه کسی برای اولین بار اضافه شدن برجستگی های روی سپر جلو را ایده بکری دانسته است. طراحی جلوپنجره تازه با سه خط افقی تغییر دیگری است که در نمای جلو زانیتا 2 دیده می گردد و انگار خود لوگو سیتروئن را به زور داخل آن جا دادند. خلاصه که طراحی و ساخت زانیا 2 بدترین کاری بود که خودروسازان ایرانی می توانستند با زانتیای دوست داشتنی انجام دهند و خود سایپا هم بعد از بازخورد منفی که از افکار عمومی دریافت کرد، خیلی زود بی خیال ادامه فراوری آن شد.

شماره سه| پراید 141

پراید 141 اوایل دهه 80 با الگوبرداری از زانیتا در طراحی صندوق عقب راهی بازار شد. اما همان زمان خیلی ها به خاطر سروصدای زیادی که در سرعت های بالا از سمت صندوق عقب به گوش می رسید، از فیس لیفت تازه پراید انتقاد می کردند. نهایتا پراید 141 حداقل نسبت به پراید 131 -نسخه های پراید صندوقدار- و پراید هاچ بک از خط فراوری سایپا زودتر کنار رفت و نتوانست موفقیتی در بازار داشته باشد. فراوری پراید های معمولی و هاچ بک تا سال 99 ادامه داشت، ولی سایپا اوایل دهه 90 از فراوری پراید 141 دست کشید.

شماره چهار| تندرپارس

تندرپارس نسخه تازه تندر 90 بود که از سال 91 در خط مونتاژ پارس خودرو نهاده شد. از نظر فنی تفاوتی با تندر 90 نداشت، اما به لطف موتور 1.6 لیتری، نسبت به اغلب خودرو های داخلی دست بالاتر را داشت. با این حال نمای ظاهری تندرپارس واقعا جای دفاع ندارد و نهایت خلاقیت دوستان به تغییر سبک و سیاق چراغ های آن خلاصه می گردد. الان معدود مدل های تندرپارس صفرکیلومتری که از سال 97 تا الان خاک می خورند، حدود 680 تا 700 میلیون تومان فروخته می شوند.

شماره پنج| پیکان سپرجوشن

پیکان سپرجوشن یا سپرپلاستیکی از اوخر دهه 70 تا ابتدای دهه 80 در خط فراوری ایرانخودرو باقی ماند. خیلی ها استحکام پایین تر سپر های پلاستیکی را مهمترین ایراد پیکان سپرجوشن می دانستند و آن را نقطه ضعف فیس لیفت تازه پیکان معرفی می کردند. عرضه پیکان سپرجوشن به بازار تقریبا بدون هیچ دستاوردی برای ایرانخوردو تمام شد و آن ها سال 82 یعنی دو سال زودتر از توقف فراوری پیکان سپر فلزی، بی خیال فراوری پیکان سپرجوشن شدند.

شماره شش| پژو 207

پژو 207 از نظر بخشی از فعالان بازار خودرو همان 206 است. چون از نظر فنی حداقل اولین نسخه پژو 207 فرقی با 206 نداشت و فقط تغییر فرم چراغ ها آن را به یک فیس لیفت تازه از 206 دوست داشتنی تبدیل می کرد. این وسط معین نیست چرا لوگو ایرانخودرو به جای سپر، روی کاپوت نهاده شده است. البته از همین 207 نسخه های زیادی در بازار وجود دارد و مثلا پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای به عنوان یکی از گران ترین خودرو های داخلی با قیمتی نزدیک 800 تا 840 میلیون تومان فروخته می گردد.

شماره هفت| سمند سورن

سمند سال 80 روی پلتفرم 405 ساخته شد و محصول نهایی در دوران خودش طراحی نسبتا قابل قبولی داشت. حتی نسل های بعدی آن که شامل خانواده دنا می گردد، از لحاظ ظاهری جلو اغلب خودرو های داخلی آبروداری می نماید، اما این وسط انگار شانس با سورن یار نبوده و تقریبا طراحی از مدافتاده ای دارد. باوجود توقف فراوری سمند های اولیه، سورن به نام سمند سورن پلاس همچنان در خط فراوری ایرانخودرو به جای مانده و به شکل بامزه ای در پنج تیپ مختلف با قیمت 331 میلیون تومان تا 372 میلیون تومان در کارخانه فروخته می گردد.

شماره هشت| پژو پارس بهینه

پژو پارس بهینه گفته می گردد به خاطر فشار هایی که از طرف سازمان استاندارد به خودروسازان وارد می گردد، طراحی شده است. فشار هایی که باعث شده از این بعد از داخل کابین خودرو امکان تغییر ارتفاع چراغ ها را داشته باشیم، اما تغییر عجیب و غریب سپر های آن ظرف 24 ساعت از انتشار عکس های پژو پارس بهینه، در فضای مجازی با انواع و اقسام شوخی های کاربران روبرو شده است. خیلی ها سپر تازه پژو پارس بهینه را همان سپر وانت آریسان دانستند. از طرفی طراحی تازه سپر ها بی شباهت به همان پیکان سپرجوشن نیست و اوج خلاقیت طراحان ایرانخودرو همرنگ کردن زه های جانبی و سپر ها با بدنه بوده است.

منبع: فرارو

به "بدترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران ، پژو پارس نو در لباس پیکان سپرجوشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدترین فیس لیفت های تاریخ خودروسازی ایران ، پژو پارس نو در لباس پیکان سپرجوشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید