شروع خزان نیمکره شمالی زمین از 31 شهریور

به گزارش وبلاگ فرافایلی، در شامگاه 31 شهریورماه خورشید به نقطه اعتدال پاییزی می رسد و در حالی که فصل خزان پاییز در نیمکره شمالی زمین شروع می گردد، در نیمکره جنوبی، فصل بهار شروع می گردد.

شروع خزان نیمکره شمالی زمین از 31 شهریور

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با وبلاگ فرافایلی گفت: از آنجایی که دایره البروج به نام راستا ظاهری حرکت خورشید بر روی کره آسمان با دایره دیگری به نام استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر روی کره آسمان به دست می آید، زاویه 23.5 درجه می سازند، این دو دایره در دو نقطه با یکدیگر تقاطع دارند.

وی با بیان اینکه به این نقاط اعتدالین گفته می گردد، اظهار کرد: یکی از آنها اعتدال بهاری و دیگری اعتدال پاییزی است.

عتیقی خاطر نشان کرد: بدیهی است با رسیدن مرکز قرص خورشید به نقطه اعتدال پاییزی، خورشید در حرکت ظاهری خود، به سمت پایین استوای آسمان جا به جا می گردد و لحظه اعتدال پاییزی، در سراسر کره زمین طول روز و شب با هم برابر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به زمان اعتدال پاییزی امسال، شرح داد: در ساعت 22 و 51 دقیقه شبانگاه چهارشنبه 31 شهریورماه امسال خورشید به نقطه اعتدال پاییزی می رسد و در حالی که فصل خزان پاییز در نیمکره شمالی زمین شروع می گردد، در نیمکره جنوبی، فصل بهار شروع می گردد.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که ایرانیان باستان از گذشته های دور از تفاوت طول شب و روز در طول یک سال مطلع بوده و آمار با دقت نسبتا خوبی به محاسبه درآورده و حتی تا پیش از عصر هخامنشیان با توجه به آنکه شغل اکثریت مردم کشاورزی بوده است، اول پاییز به نام شروع سال نو در نظر گرفته می شد؛ چرا که خاتمه فصل برداشت تابستان و شروع فصل کشت پاییز، گردش کاری و مالی جامعه را در آن موقع رقم می زد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع خزان نیمکره شمالی زمین از 31 شهریور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع خزان نیمکره شمالی زمین از 31 شهریور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید