گرانترین و کمیاب ترین چوب های جهان

به گزارش وبلاگ فرافایلی، در این گزارش می توانید با خاص ترین و گران ترین چوب های جهان آشنا شوید و اطلاعات جالبی از آن ها کسب کنید.

گرانترین و کمیاب ترین چوب های جهان

به گزارش خبرنگار ، چوب یکی از محصولات بسیار پر کاربرد در صنایع مختلف است به طوری که کالا های زینتی متنوع و بعضا گران قیمتی از آن ساخته می گردد. تنوع در نوع و جنس چوب بسیار است و هر کدام از آن ها قیمت های متفاوتی دارند که قیمت گذاری روی آن ها اغلب به کمیابی یا نایابی آن ها باز می گردد.

در این گزارش به سراغ چند مورد از خاص ترین و گران ترین چوب های جهان رفته ایم تا دلیل قیمت بالای آن ها را بررسی کنیم.

این چوب آفریقایی رنگ قرمز متمایل به مشکی دارد که در منطقه ها خشک تانزانیا و موزامبیک رشد می کند. این چوب اغلب برای ساخت آلات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد و امروز در معرض شدید انقراض واقع شده است. یک نکته قابل توجه در خصوص این نوع چوب این است که برای به بلوغ رسیدن و قابل استفاده شدن به حداقل 60 سال زمان نیاز دارد.

جنگل های گرمسیری جنوب شرقی آسیا محل تولد چوب آگار است که در بهبود بسیاری از بیماری های پوستی، قارچی و تنفسی مورد درمان قرار می گیرد.

تنه درخت همانطور که در تصویر مشاهده می کنید خشک و خرد می گردد سپس جوشانده یا بخور آن مورد درمان بیماری های مختلف قرار می گیرد. قیمت جهانی هر کیلو از این چوب بسته به کیفیت 20 تا 30 هزار دلار است.

رنگ سیاه و بافت مرتب و زیبا، یکی از دلایلی است که چوب سیاه را در جهان بسیار کمیاب می کند این در حالی است که تقاضای برای این چوب بسیار بیشتر از تولید و عرضه آن است.

آلات موسیقی، کف پوش، منبت کاری و مبلمان از مهم ترین استفاده های چوب سیاه است که همین کمبود و همین تقاضا باعث قیمت های نجومی آن در سراسر بازار های جهانی شده است.

چوب صندل کاربرد زینتی و دکوری ندارد بلکه از روغن این چوب در صنعت عطر و ادکلن استفاده می گردد به خصوص ادکلن های گران قیمت. روغن خالص این چوب بسیار گران قیمت است به طوری که به صورت قطره ای و گرمی در بازار های جهانی معامله می گردد.

از رنگ ظریف گل رز کمرنگ گرفته تا هندوانه و یک تن بنفش تنوع رنگی عاج صورتی را تشکیل می دهند. چوب عاج صورتی بسیار مقاوم در برابر پوسیدگی است. از عاج صورتی برای ساخت جواهرات، نشانه های بیلیارد، عصا، دسته چاقو، آلات موسیقی و کالا های لوکس استفاده می گردد.

چوب آهنی با خاصیت سختی، مقاومت و چگالی بالایی که دارد قابل تشخیص است. نام Lignum Vitae در لاتین به معنی درخت زندگی است، زیرا در طب عامیانه استفاده می گردد. از این چوب در مهندسی مکانیک، برای تولید محصولات هنری و تخته سه لای تزئینی استفاده می گردد این چوب به دلیل استحکام و چگالی یکی از گرانترین ها در جهان است.

این چوب بلافاصله پس از برش به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای در می آیند، اما پس از اینکه در مقابله هوا آزاد قرار می گیرد به رنگ بنفش خاص تبدیل می گردد. نژاد های تجاری این گروه در سراسر منطقه گرمسیری آمریکا گسترده است.

چوب آلبرجیا از نظر مقاومت و سختی نسبت به دیگر چوب های این گزارش تعریفی ندارد، اما رنگ خاصی دارد که در کالا های تزئینی، چشم نوازی می کند. آمریکای جنوبی، آفریقا (از جمله ماداگاسکار) و آسیای جنوب شرقی محل تولد درخت این چوب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "گرانترین و کمیاب ترین چوب های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانترین و کمیاب ترین چوب های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید