پوست این 9 میوه را دور نریزید و حتما بهره ببرید!

به گزارش وبلاگ فرافایلی، پوست میوه سطح نازک خارجی میوه است که اغلب برداشته و یا خراشیده می گردد. با این وجود پوست میوه به خاطر داشتن بسیاری از مواد مغذی حیاتی و ترکیبات مفید است که نقش مهمی در سلامتی دارند به عنوان یکی از اجزای اساسی رژیم غذایی شناخته می گردد.

پوست این 9 میوه را دور نریزید و حتما بهره ببرید!

بسیاری از ما نا آگاهانه و یا طبق عادت، پوست میوه یا سبزیجات را در زمان مصرف به عنوان ضایعات غیر قابل مصرف دور می ریزیم. بی خبر از این که این پوست و برگ ها سرشار از مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی بوده و در بعضی موارد حتی بیشتر از خود میوه و سبزیجات مغذی هستند.

پوست میوه ها منبع سرشار از فیبر های غذایی است که به عنوان NSP (پلی ساکارید های غیر محلول) مانند سلولز، پکتین، تانن، صمغ و ... نیز شناخته می شوند.

این ترکیبات قسمت عمده ای از ارزش غذایی میوه ها را افزایش می دهند و با کاهش زمان انتقال به دستگاه گوارش یاری بسیاری به جلوگیری از یبوست می نماید. جالب است بدانید که پوست میوه ها به سموم موجود در غذا متصل شده و از غشای مخاط روده محافظت نموده و در نتیجه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

علاوه بر این، فیبر های غذایی به نمک های صفراوی -ساخته شده از کلسترول- متصل شده و جذب مجدد آن ها را کاهش می دهند و در نتیجه به کاهش سطح کلسترول LDL خون نیز یاری می نمایند.

همانطور که می دانید، پوست میوه ها دارای کالری، قند و چربی کمی بوده و از کلسترول تشکیل شده اند. این ماده به میزان زیادی به حجم میوه مصرف شده اضافه نموده و به کاهش مصرف کلی غذا یاری می نماید. پوست بعضی از میوه ها مانند گواوا و مرکبات حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی و ویتامین است.

پوست میوه ها بمب ویتامین

ویتامین C یا همان (اسید اسکوربیک) موجود در پوست بعضی میوه ها بیشتر ازمقادیر موجود در آب آن است. در پوست پرتقال به ازای هر 100 گرم، 136 میلی گرم ویتامین C وجود داشته در حالی که میزان ویتامین C موجود در 100 گرم پالپ پرتقال 71 میلی گرم است.

به همین ترتیب پوست بیشتر میوه ها، منبع غنی از ویتامین A، ویتامین های B کمپلکس، مواد معدنی مانند کلسیم، سلنیوم، منگنز و روی است که چندین برابر بیشتر از مغز میوه مفید است. بر اساس آخرین مطالعات علمی صورت گرفته بعضی از ترکیبات موجود در پوست میوه های شور دارای اثر برونکودیلاتور است و می تواند به تسکین اسپاسم برونش در بیماران مبتلا به آسم یاری کند. از این رو، توصیه می گردد که میوه ها را همراه با پوست آن ها میل کنید.

میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن ما برای سالم ماندن از آن ها استفاده می نماید. صرفنظر از خواص تغذیه ای، میوه ها با تنوع خاص خود بسیار خوش رنگ، خوشمزه و معطر هستند.

فواید پوست موز

موز یکی از محبوب ترین میوه ها در بین خانواده ها است که بسیاری از خوردن آن لذت می برند. خوردن موز برای سلامتی بسیار مفید بوده و به علت داشتن مواد مغذی یکی از برترین تقویت نماینده های سلامتی به شمار می رود. اما نکته جالب در خصوص موز این است که تقریبا تمام مواد مغذی و اساسی موز در پوست آن نهفته است.

پوست موز برای زیبایی پوست شما بسیار مفید است و حتما باید آن را در رژیم غذایی بگنجانید. پوست موز سرشار از آنتی اکسیدان ها، ترکیبات ضدقارچ و ضدباکتری و آنزیم های مفید برای بدن بوده و بعلاوه سرشار از ویتامین های B 6، B 12، منیزیم و پتاسیم است.

سفیدنماینده دندان: برای سفید کردن دندان قسمت داخلی پوست موز را به مدت یک دقیقه روی دندان های خود بمالید

بهبود جوش ها و آکنه: یکی دیگر از خواص پوست موز درمان جوش و آکنه است. برای نابودی جوش قسمتی از پوست موز را بریده و سپس به آرامی روی محل جوش یا آکنه به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید.

محققان توصیه می نمایند اطراف جوش یا آکنه را با پنبه و آبگرم پاک نموده تا مواد داخلی پوست موز روی جوش و آکنه خشک گردد. این کار را حداقل 3 روز در هفته انجام دهید.

پوست موز به عنوان مسکن: پوست موز را روی قسمت دردناک مالیده و یا با روغن نباتی ترکیب کنید و سپس از آن بر روی سطح دردناک بهره ببرید.

پیشگیری از خارش پوست:اسید های موجود در پوست موز باداشتن خواص آب رسانی از خشکی و خارش پوست بدن جلوگیری می نماید. برای این منظور، روزی دوبار محل مورد نظر را با قسمت درونی پوست موز ماساژ داده و پس از چند دقیقه با آب سرد تمیز کنید.

بعلاوه به عنوان یک روش جایگزین می توانید قسمت داخلی پوست موز را با کمی روغن زیتون مخلوط نموده و محل مورد نظر را با آن ماساژ دهید. در طول روز چندین بار این عمل را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

بهبود جای نیش حشرات:جای نیش حشرات بسیار دردناک و آزاردهنده است. برای تسکین درد نیش حشرات، ابتدا قسمت داخلی پوست موز را به مدت پنج دقیقه روی ناحیه مورد نظرماساژ داده و بعد از پانزده دقیقه محل نیش خورده را با آب سرد بشویید. در صورت احتیاج این عمل را تکرار کنید.

فواید پوست لیمو

از مزایای مفید پوست لیمو می توان به پاک سازی کبد، تقویت مویرگ ها، درمان عفونت گوش، گردش خون منظم، کاهش انقباضات عضله ای و جلوگیری از سکته اشاره نمود. ویتامین پوست لیمو 5 تا 10 برابر بیشتر از ویتامین آب لیمو است. علاوه براین، پوست لیمو موجب رفع کردن سم های موجود در بدن می گردد. متاسفانه بسیاری از افراد فکر می نمایند که پوست لیمو مفید نیست و آن را کنار می گذارند.

پوست لیمو و سلامت پوست: پوست لیمو در جلوگیری از مسائل پوستی نظیر چین و چروک، آکنه، رنگدانه ها و لکه های تیره نقش دارد؛ از آنجاییکه که رادیکال های آزاد نقش بسیار مهمی در این فرایند داشته و پوست لیمو نیز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و تا حد زیادی در سم زدایی پوست نقش دارد، مصرف آن بسیار توصیه می گردد.

سلامت استخوان:پوست لیمو سرشار از ویتامین هایی است که برای حمایت از سلامت استخوان کار می نمایند. بعلت داشتن مقادیر سرشاری از کلسیم و ویتامین C که در حفظ و بهبود سلامت استخوان نقش دارند، پوست لیمو به بهبود سلامت استخوان یاری می نماید پوست این میوه بعلاوه از ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و رماتیسم التهابی جلوگیری می نماید و در کاهش استرس اکسیداتیو نقش دارد.

از بین برنده سموم: پوست لیمو دقیقا مانند آب لیمو می تواند سموم بدن شما را از بین ببرد.

کاهش دهنده کلسترول:فلاونوئید های پلی فنول موجود در پوست لیمو باعث می شوند کلسترول خوب تقویت گردد.

سلامت قلب: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پوست لیمو به حمایت از سلامت قلب یاری می نمایند.

سلامت دهان و دندان: ویتامین های موجود در پوست لیمو برای تقویت لثه و دندان مفید هستند.

فواید پوست انبه

آنتی اکسیدان: میوه انبه و پوست آن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده که برای کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مفید هستند. رادیکال های آزاد می توانند بر روی تمام قسمت های بدن از جمله پوست، چشم و حتی قلب تأثیر بگذارند.

کاهش وزن نتایج مطالعه ای در استرالیا نشان داد که خوردن انبه با پوست می تواند باعث کاهش وزن گردد.

هضم غذا: خوردن پوست انبه می تواند باعث هضم و کاهش یبوست گردد. پوست انبه بعلاوه سرشار از فیبر بوده که برای هضم غذا و سلامت قلب مفید است.

فواید پوست پرتقال

پوست پرتقال برای کاهش وزن بسیار مفید است و به عنوان لایه برداری طبیعی و موثر برای سفید کردن پوست عمل می نماید. پوست پرتقال، به سلامت دهان، تسکین مسائل تنفسی، پیشگیری از یبوست و رفع کردن سوزش معده یاری می نماید. پوست پرتقال از سرطان پیشگیری می نماید و ریسک بیماری قلبی را پایین می آورد.

فواید پوست انار

پوست سفت و قرمز انار مانند دانه های ریز و خوشمزه آن سرشار از فواید زیادی برای سلامتی است. پوست انار می تواند به طور موثر با آکنه و جوش و کهیر مبارزه نموده، ریزش مو را متوقف نموده و از شوره سر جلوگیری کند. سایر خواص پوست انار شامل پیشگیری از بیماری قلبی، تسکین گلو درد، تقویت سلامت استخوانها، یاری به بهداشت دهان و سلامت روده ها است.

فواید پوست خیار

اغلب اوقات پوست خیار را دور ریخته و تصور می کنیم فقط خود میوه خیار دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. اما پوست خیار، سرشار از فیبر بوده بعلت داشتن کالری اندک برای کاهش وزن و پیشگیری از یبوست سودمند است. پوست این میوه خوشمزه سرشار از بتا کاروتن، نوعی ویتامین A و ویتامین K است که سلامت استخوان را تقویت نموده، از لخته شدن خون جلوگیری نموده و بینایی را بهبود می دهد.

فواید پوست سیب

خوردن سیب از شما در برابر طیف وسیعی از بیماری ها مانند عفونت ها محافظت می نماید، اما پوست این میوه هم خالی از فایده نیست. پوست سیب حاوی فلاوونیدهاست که ماده ای شیمیایی موجود در سیب است.

این ماده سلول های سرطانی را نابود نموده و عملکرد ایمنی بدن را تقویت می نماید. یکی از حقایق جالب در خصوص پوست سیب این است که این ماده حاوی اسید اورسولیک بوده و به علت داشتن خواص کالری سوزی، وزن اضافی را کاهش می دهد.

فواید پوست هندوانه

قسمت سفید رنگ پوست هندوانه، سرشاز از مواد مغذی است که برای سلامتی مفیدند. پوست هندوانه که معمولا آن را دور می ریزید می تواند به کاهش وزن یاری کند. در ضمن با مالیدن پوست هندوانه به پوست بدن، می توانید ذرات آلوده پوست را پاک کنید. خاصیت دیگر پوست هندوانه خنثی کردن رادیکال های آزاد روی پوست است که در نتیجه از آسیب پوست جلوگیری می نماید.

فواید پوست کیوی

یکی از مفید ترین پوست های میوه، پوست کیوی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده، سلامت قلب را بهبود می بخشد و خون را بصورت طبیعی رقیق می نماید. پوست کیوی را هم می توانید در اسموتی یا سالاد های خود برای مزه بهتر مخلوط کنید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید

به "پوست این 9 میوه را دور نریزید و حتما بهره ببرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست این 9 میوه را دور نریزید و حتما بهره ببرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید