پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، پلتفرم ملی آفرود هنوز به نمایش در نیامده است. اما چهار شرکت خودروسازی پیمانی بستند تا نخستین خودرو ملی آفرود را به بازار بفرستند. البته به نظر می رسد که ریشه این عهد و پیمان یک آشتی کنان ملی است.

پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟

وبلاگ فرافایلی - محمد فتح اللهی - پلتفرم ملی آفرود چیزی بود که پیش از این در صنعت خودرو کشورمان وجود نداشت. جای خالی چنین پلتفرمی واقعاً احساس می شد!

حالا چهار شرکت خودروسازی قراردادی امضا کردند که به موجب آن یک محصول مشترک فراوری خواهد شد. بهتر است ریشه ای به این ماجرا نگاه کنیم.

مکث موتور، ایلیا موتور، زامیاد و آمیکو قرارداد پلتفرم ملی آفرود را امضاء کردند. بر اساس این قرارداد، چهار شرکت خودروسازی برای ساخت اجزاء داخلی خودرو، قطعات و توسعه پلتفرم ملی آفرود برای خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل و خودروهای SUV با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خودروهایی که بر اساس این پلتفرم فراوری خواهند شد شاسی مستقلی خواهند داشت. از این اتفاق تنها یک برداشت می توان داشت.

برقراری صلح

کافیست نگاهی به محصولات زامیاد، مکث موتور، ایلیا موتور و آمیکو نگاه کنیم. اگر آمیکو آسنا را فاکتور بگیریم، زامیاد زاگرس، مکث کلوت و دایون Y5 ایلیا موتور هر سه یک خودرو هستند!

چرا چهار شرکت خودروسازی که سرمایه گذاری کلانی برای واردات و فراوری خودرو در سایت های خود کردند باید اقدام به فراوری محصولی مشترک در قالب پلتفرم ملی آفرود نمایند؟

پلتفرم ملی اتفاقی است که حتی در میان ایران خودرو و سایپا نیز رخ نداد. حقیقت این است که نتیجه این تفاهم نامه یک محصول با یک نشان تجاری نخواهد بود.

بلکه از این پس مشتریان هر کدام از محصولات چهار شرکت خودروسازی یاد شده می توانند از خدمات پس از فروش یکدیگر استفاده نمایند.

زامیاد زاگرس در واقع همان مکث کلوت است. نمونه SUV این دو پیکاپ هم در ایلیا موتور با نام دایون Y5 به فروش می رسد. یعنی یک پلتفرم چینی در سه خودروساز خصوصی با ابعاد و کاربری های مختلف به فروش می رسد.

در میان این چهار خودروساز تنها شرکت آمیکو است که با فودای یا دایون وارد همکاری نشد. آمیکو سالهاست محصولات Huanghai را با نام خود وارد بازار ایران می نماید و محصول نو آرتیستون این شرکت هم اختلاف بسیاری با آمیکو آسنا ندارد.

موتور آرتیستون با آسنا کاملاً یکسان است و هر دو خودرو از یک پلتفرم استفاده می نمایند. محتمل است تا زامیاد، مکث موتور، ایلیا موتور و آمیکو آغاز به ساخت قطعات مشترک برای پلتفرم ملی آفرود نمایند.

در زمان امضاء قرارداد همکاری پلتفرم ملی آفرود میان این چهار خودروساز اعلام شد که هدف فراوری خودروهایی مقرون به صرفه تر است. گفته می گردد اندازه خودکفایی محصولات نهایی شده در بازار حداقل 60 درصد برای 100 هزار دستگاه خودرو در سال خواهد بود.

پلتفرم سایپا SP0 معرفی گردید / ویژگی ها و مشخصات فنی هاچ بک و مینی SUV سایپا

رنو کویید ایرانی به عنوان خودرو جایگزین پراید معرفی گردید

برترین زمان خریدن خودرو / چه وقت ری را مالی فراوری می گردد؟

محصولات ایران خودرو در روسیه / کدام خودروی ایرانی به آذربایجان می رود؟

P90 یا تندر 90 نو پارس خودرو با 3 اسب بخار توان بیشتر

منبع: بیت ران

به "پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلتفرم ملی آفرود یا قرارداد صلح خودروسازان خصوصی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید