با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

خبرنگاران - امین نقی زاده: ما به خوبی از شرایط بازار خودروی کشور مطلع هستیم و هر از چندگاهی اخبارِ عجیب و غریبِ زیادی از قیمت های تخیلی بعضی از محصولات داخلی به گوش مان رسیده و یا شایعات مختلفی مانند خروج بعضی از خودروسازان چینی و... ما را شاد یا نگران می نماید!

با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!

در این شرایط که بازار خودروی کشور به معنای واقعی کلمه هرکی هرکی بوده و ثبات قیمتی خودروهای داخلی و حتی خارجی، تبدیل به یک آرزوی محال شده است؛ بعضی به فکر خرید خودرو هستند و با کوشش فراوان و حساب و کتاب مخراج مختلف زندگی، بودجه ای معادل با 50 میلیون تومان را در دست گرفته و برای خرید یک خودروی دست دوم راهی بازار پر تلاطم خودرو می شوند؛ زیرا شنیده اند که خودروسازان بزرگ کشور به شکل قطر چکانی محصولات خود را عرضه می نمایند و یا به گوششان رسانده اند که اگر امروز برای یک خودروی معمولی چشمگرد نموده و اقدام به ثبت نام نمایند؛ به دلیل معین نبودن قیمت نهایی بعضی از محصولات، مدتی بعد چشمانشان از حدقه به بیرون می پرد!

بنابراین ما در خبرنگاران لیستی از بهترین انتخاب های موجود در کشور را برای خرید خودروی دست دوم در اختیار مخاطبین قرار می دهیم تا شاید حداقل با توجه به بودجه اندکشان یک انتخاب خوب،مناسب و معقول داشته باشند. پس در ادامه همراه خبرنگاران باشید!

پژو 206 تیپ 6

پژو 206 یکی از خودروهای محبوب نسل جوان بوده و هواداران خاص خودش را دارد. این خودرو در نسخه ای مختلفی در سطح جهانی به فراوری رسیده؛ اما در ایران خودرو به دلیل محدودیت های موجود تنها بعضی از تیپ های پژو 206 فراوری شده اند.

تیپ 6 پژو 206 یکی از بهترین تیپ های این خودرو بوده و خوشبختانه در ایران نیز به فراوری رسیده است و می تواند یکی از بهترین انتخاب های موجود برای خرید خودرو در بین دست دوم های بازار ایران باشد. تیپ 6 پژو 206 از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 با توان 110 اسب بخار بهره برده و نکته مهم این است که برای انتقال قدرت خود به محور جلو، از توان یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته از نوع AL4 با قابلیت تیپ ترونیک استفاده می نماید. مصرف سوخت آن به شکل ترکیبی؛ چیزی بین 7 تا 8 لیتر بوده و شتاب صفر تا 100 آن نیز بین 12 تا 13 ثانیه اندازه گیری شده است.

گیربکس اتوماتیک یکی از مزایای مهم این خودرو بوده و شما با پرداخت مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان می توانید یک خودروی اتوماتیک را خریداری کنید. البته باید توجه داشت که هزینه نگهداری گیربکس این خودرو کمی بالا بوده و باید مراقبت های لازم را برای آسیب نرسیدن به آن انجام بدهید. به غیر از اینها شما باید فضای کم کابین و صندوق عقب را تحمل کنید و مراقب جلوبندی و اجزاء الکتریکی پژو 206 خود باشید. در هر حال خرید یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک رویای خیلی هاست؛ اما با قیمت گذاری های فضایی، این رویا از بین رفته و پژو 206 تیپ 6 آرزوی شما را برای رانندگی با یک خودرو اتوماتیک و نسبتا کم خرج برآورده می کنید.

جک J3 صندوقدار

جک J3 یکی از خودروهایی است که شرکت کرمان موتور در سال های گذشته اقدام به فراوری آن کرد و اندکی بعد به دلیل عدم استقبال مشتریانش، به سراغ برادر بزرگتر آن یعنی جک J5 رفت و با J3 خداحافظی کرد. شاید در آن روزها کمتر کسی به جک J3 که یک خودروی چینی ضعیف بوده و قیمت آن کمی بالاتر از حدواندازه اش بود، توجه می کرد؛ اما اکنون شما ناچارید به آن فکر کنید و حتی برای خرید یک خودروی چینی اقدام کنید! جک J3 پیشرانه ای با حجم 1.3 لیتر داشته و حداکثر توان پیشرانه مذکور به 93 اسب بخار رسیده و یک گیربکس دستی 5 سرعته وظیفه انتقال نیروی پیشرانه را به محور جلو برعهده گرفته است. از جمله امکانات جک J3 باید به آئینه های جانبی برقی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور دنده عقب، 6 بلندگو، ترمز ABS و EBD اشاره نمود.

اگر بخواهیم به معایب جک J3 اشاره کنیم، باید از جنس ضعیف پلاستیک های به کارگرفته شده در محیط داخلی آن صحبت گردد. همچنین باید توجه داشت که جک J3 یک خودروی نسبتا تنبل بوده و شاید نتواند کسانی که عادت به شتاب و سرعت فراوان دارند، راضی کند. البته باید توجه داشت که این خودرو دیگر فراوری نمی گردد و برای به دست آوردن قطعات مورد احتیاج این خودرو، ممکن است کمی به زحمت افتاده و پول فراوانی خرج کنید؛ اما باید گفت که جک J3 یک خودروی کم استهلاک و مالی بوده و کمتر شاهد خرابی آن هستیم.

برای خرید J3 بودجه ای بین 28 تا 50 میلیون تومان مناسب بوده و اگر نسخه صندوقدار آن نظر شما را جلب نکرد؛ می توانید به سراغ جک J3های هاچبک بروید.

مزدا 323

مزدا 323 یکی دیگر از انتخاب های شما در سطح قیمتی 50 میلیون تومان است. نام اصلی این خودرو فامیلا بوده و در سال 1379 توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شد و تا سال 1386 به فروش می رسید. این خودرو از توان یک پیشرانه 1.6 لیتری با توان 106 اسب بخار استفاده نموده و نسخه های ارزان قیمت آن برای انتقال قدرت پیشرانه مذکور به چرخ ها از یک گیربکس 5 سرعته دستی استفاده می نمایند. برای خرید مزدا 323 در شرایط حاضر و با بودجه 50 میلیون تومانی، شما باید به سراغ تیپ 2و 3 این خودروی ژاپنی بروید. از امکانات این خودرو باید به آینه های برقی تاشونده، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، ترمز ABS+EBD، سانروف و... اشاره نمود.

از جمله معایب این خودرو تنبل بودن آن در شتاب گیری و قدمت فراوانش نسبت به سایر گزینه های موجود در سطح 50 میلیون تومانی بازار خودروهای دست دوم ایران دانست؛ اما هندلینگ مناسب، جایگاه های راحت و جادار، استهلاک کم و از همه مهمتر ژاپنی بودن آن نظر هر خریداری را به خود جلب می نماید.

البته ناگفته نماند که شاید تیپ 4 و 5 مزدا 323 نیز در تور شما گیر نمایند و برای خرید نسخه اتوماتیک مزدا 323 دست به جیب شوید؛ ولی قبل از هر کاری باید به این نکته توجه کنید که اغلب خودروی تیپ 4 و 5 به دلیل سن بالا دیگر عملکرد مطلوبی در زمینه تعویض دنده ها نداشته و یا بسیار پرخرج تر از نسخه های معمولی و دنده دستی مزدا 323 هستند.

کیا ریو

سایپا در سال 1384 پس از مذاکراتی که با کمپانی کیاموتورز داشت؛ پیروز به کسب مجوز فراوری و مونتاژ کیا ریو در ایران شد و تا سال 1391 عرضه آن ادامه داشت. این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری با قدرت 97 اسب بخار بهره می برد و در ایران در دو نسخه اتوماتیک و دنده دستی به فراوری رسیده است. سایپا بسیاری از امکانات آن مانند آینه های برقی، ایربگ، مه شکن و ... را حذف نموده بود!

از جمله مزایای این خودرو باید به شتاب بالا، سادگی تعمیر، گیربکس هماهنگ با موتور، استهلاک کم و ... اشاره نمود و اگر بخواهیم سخت گیری نموده و از کیا ریو ایراد بگیریم؛ باید به نفوذ سروصدا به داخل کابین، ترمزهای ضعیف و... اشاره نمود. برای خرید این خودرو با بودجه 50 میلیون تومان کار سختی در پیش ندارید و می توانید مدل های 90 و 91 کیا ریو را با قیمتی پایین تر از 50 میلیون تومان خریداری نموده و از رانندگی با آن لذت ببرید.

تیبا

در بازار دست دوم ها و با بودجه ای معادل با 50 میلیون تومان شما چاره ای جز افزودن نام تیبا به لیست انتخاب های خود ندارید.این خودرو در سال 1387 معرفی گردید و مدتی بعد، عرضه و فراوری گسترده آن توسط سایپا انجام شد.

این خودروکه یکی از خودروهای ملی ما نیز محسوب می گردد؛ به هیچ عنوان ملی نیست! طراحی آن کارِ شرکت ایتال دیزان بوده و سیستم تعلیق و حتی جایگاه های آن با کیا ریو تفاوت چندانی ندارد. پیشرانه آن همان موتور پراید با حجم 1.3 لیتر است که در تیبا با کوشش شرکت FEV آلمان حجم آن به 1.5 لیتر رسید و حداکثر توان آن به 80 اسب بخار می رسد. از جمله مزایای تیبا باید به ابعاد مناسب آن برای رانندگی در شهر، مصرف سوخت کم، سواری نرم و راحتِ آن به لطف سیستم تعلیق کیا ریو و قیمت نسبتا اندک قطعات یدکی آن اشاره نمود.

اما معایب تیبا را باید طراحی ظاهری بسیار بد، متریال بی کیفیت داخل کابین، پیشرانه ضعیف، گیربکس خشک، مونتاژ بسیار ضعیف، ایمنی افتضاح و... دانست. به هر حال در شرایط کنونی با 50 میلیون تومان به عنوان مثال می توانید یک تیبا صندوقدار با مدل 95 خریداری کنید و صاحب یک خودرو شوید!

انتخاب های دیگر!

به غیر از موارد بالا که از نظر ما بهترین انتخاب های موجود برای خرید خودروی دست دوم با بودجه 50 میلیون تومان هستند؛ شما توان خریداری خودروهایی مانند: پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند، لیفان 620، لیفان 520، دوو سیلو و... را نیز دارید. خودروهایی مانند پژو 405، پراید و ... به قدری در خیابان های کشور ما جولان داده اند و از ایمنی و استهلاک بی نظیرشان شنیده ایم(!)که اکنون همه از ذات حقیقی آنها آگاهی داریم و خوب می دانیم که آیا ارزش سرمایه گذاری به عنوان یک خودروی دست دوم و کارنموده را دارند یا نه! و دقیقا به همین علت از ذکر نام این خودروها در لیست بالا خودداری کردیم تا کمی بیشتر به خریداران واقعی خودرو جهت انتخاب بهترین مورد موجود در بازار خودروهای دست دوم کشور یاری کنیم.

البته بعضی از خودروهایی که در لیست ما از آنها یاد شده است؛ به سن بازنشستگی نزدیک شده اند و هزینه هایی خواهند داشت؛ اما حداقل اطمینان داریم که به جای اینکه برای تعمیر آنها 10 بار به تعمیرگاه ها و نمایندگی های مختلف مراجعه کنید؛ با یک یا دو بار مراجعه به تعمیرکاران حرفه ای مشکلتان حل شده و هزینه اضافی نخواهید کرد.

منبع: برترین ها

به "با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 50 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؛ در قلمرو بازنشستگان!"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید