نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر ، حواستان به قند خونتان باشد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، یکی از شایع ترین بیماری هایی که در ایران رواج دارند، بیماری دیابت یا قند خون است. در این بیماری براساس یک اختلال، فراوری هورمون انسولین در بدن از بین رفته و توانایی پایین آوردن قند خون به طور طبیعی ممکن نیست. این بیماری انواع مختلفی دارد و ممکن است به دلایلی چون ژنتیک، چاقی و کم تحرکی ایجاد گردد، اما اگر به موقع تشخیص داده گردد، فرد بیمار می تواند با رعایت مواردی چون تغذیه مناسب، ورزش و مصرف دارو، دیابت خود را کنترل نموده و از عوارض ناشی از آن پیشگیری نماید. اگر قصد سفر دارید، نگران دیابت در سفر نباشید! شما می توانید با مشورت پزشک خود و رعایت نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر، برای سفر خود برنامه ریزی نموده و روزهایی آرام و به یادماندنی را برای خود و همراهانتان بسازید. با ما همراه باشید تا با توصیه هایی برای دیابتی ها هنگام سفر آشنا شوید.

نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر ، حواستان به قند خونتان باشد

نکات قبل از سفر

دیابت بیماری شایعی بوده و همانطور که می دانید، بسیاری از افراد را درگیر خود نموده است. اما این به این معنی نیست که این بیماری خطرناک نیست! عدم پیگیری دیابت و بی توجهی به درمان آن می تواند عواقب بسیار بد و گاها غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد. از این رو افراد دیابتی باید همواره داروهای خود را به همراه داشته و به رژیم غذایی خود نیز توجه ویژه ای داشته باشند. رعایت نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر اهمیت بیشتری دارد، زیرا شما از شهر یا کشور خود دور هستید و ممکن است دسترسی به پزشک برایتان کمی مشکل تر باشد. علاوه بر این تنهایی و استرس سفر نیز می تواند تاثیرات منفی روی بیماری شما داشته باشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از سفر حتما توصیه هایی برای دیابتی ها هنگام سفر را مطالعه نموده و مورد توجه قرار دهید.

  • -بسیاری از دیابتی ها برای کنترل بیماری به پزشک تغذیه مراجعه نموده و متناسب با سطح بیماری و فیزیک بدنی خود برنامه هایی برای فعالیت ها و رژیم غذایی مناسب را دریافت می نمایند. در صورتیکه قصد سفر دارید باید قبل از سفر با پزشک خود مشورت نموده و توصیه های لازم پیرامون دیابت در سفر را دریافت نمایید.
  • -از پزشک خود بخواهید اطلاعاتی در خصوص نوع بیماری و شدت آن را در نامه ای نوشته و در اختیارتان قرار دهد. در این صورت اگر در مقصد احتیاج به پزشک پیدا کردید، به راحتی می توانید توضیح بیماری خود را در اختیار او قرار داده و درمان لازم را دریافت نمایید.
  • -اگر به خارج از کشور سفر می کنید، از پزشک خود بخواهید نامه ای برای ماموران امنیتی فرودگاه بنویسد و در آن بیماری شما و داروهایی که مصرف می کنید را عنوان نماید. با توجه به اینکه در بعضی از کشورها امکان ورود دارو بدون مجوز وجود ندارد، به همراه داشتن تاییدیه پزشک ضروری هست. در غیر این صورت ممکن است در فرودگاه دچار مشکل شده و نتوانید داروهای خود را به همراه ببرید.
  • -می دانید که استرس باعث بالا رفتن قند خون در افراد دیابتی می شود. پس اگر قصد دارید به جایی سفر کنید که تابحال نرفته اید، بهتر است در خصوص مقصد مورد نظر خود به طور کامل تحقیق نموده و تمامی اطلاعات مورد احتیاج از جمله اقامتگاه ها، رستوران ها، اماکن دیدنی، سیستم حمل و نقل را به دست آورید. در این صورت میزان استرس شما کاهش پیدا نموده و سفر آرامتری را تجربه خواهید کرد.
  • -در بین توصیه هایی برای دیابتی ها هنگام سفر به افراد دیابتی پیشنهاد می کنیم تنها به سفر نروند. یک همراه و همسفر خوب می تواند در شرایط اضطراری در کنار شما بوده و کمکتان کند. اگر به هر دلیلی مجبورید تا تنها سفر کنید، توصیه می کنیم تمام مراقبت های لازم را در خصوص بیماری خود انجام داده و به هیچ عنوان به آن بی توجهی نکنید. اگر دارو مصرف می کنید یا موظف به رعایت رژیم غذایی خاصی هستید، آن را پشت گوش نیندازید. حتما یک کارت به همراه داشته باشید که نشان دهنده بیماری شما باشد.
  • -زمانیکه مشغول بستن ساک یا چمدان خود هستید، مکانی مناسب برای قرار دادن داروهای خود در نظر بگیرید. بهتر است داروها را به دو دسته تقسیم کنید و هر کدام از آن ها را در یک کیف جدا قرار دهید. در این صورت اگر یکی از کیف ها را به هر دلیلی از دست دادید، نگرانی در خصوص داروهای خود نخواهید داشت. مقاله دیابت در سفر به شما توصیه می نماید که دقت داشته باشید داروهایتان را در جایی قرار دهید که به راحتی قابل دسترسی باشد.
  • -بعضی از داروهای مصرفی، مانند انسولین شرایط نگهداری خاصی دارند و باید در دمای مناسب قرار داشته باشند. به این نکته در مقاله دیابت در سفر توجه کنید و آب و هوای مقصد را در نظر بگیرید. اگر احتیاج به فراهم کردن شرایط خاصی هست، از قبل در خصوص آن فکر کنید.
  • -به همراه داشتن کفش مناسب برای سفر یکی از نکاتی است که حتی مسافران غیر دیابتی نیز باید به آن توجه داشته باشند، اما این مسئله برای دیابتی ها اهمیت بالاتری دارد. کفشی را انتخاب نمایید که سبک و راحت بوده و خیلی هم تخت نباشد.

-سلامت پاهای شما بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. پس اگر با هواپیما سفر می کنید، نرمش هایی را انجام دهید که به مچ پا و ساق پای شما مربوط است. می توانید حرکات کششی را به صورت نشسته امتحان کنید. در صورتیکه با اتومبیل سفر می کنید و راه طولانی در پیش دارید، پیشنهاد می کنیم به طور مرتب توقف کنید و کمی قدم بزنید. با این کار می توانید از لخته شدن خون در پاها جلوگیری نمایید.

لوازم مورد احتیاج برای کنترل دیابت در سفر

مهمترین چیزی که در بین نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر به یاد داشته باشید، به همراه داشتن داروها و لوازم پزشکی مورد احتیاج است. لوازمی که در سفر به آن ها احتیاج دارید شامل موارد زیر هستند:

داروها و لوازم پزشکی

اولین نکته ای که برای کنترل دیابت در سفر باید به یاد داشته باشید، داروها و وسایل پزشکی مورد احتیاج شماست. این موارد شامل انسولین، قرص های دیابت، سرنگ تزریق انسولین، دستگاه قند خون و باطری، نوار تست قندخون و ادرار، الکل پزشکی، گلوکومتر و تیغ مخصوص آن، لانست نمونه گیری خون، دستمال مرطوب هستند. می توانید تمام این موارد را در یک کیف کوچک جمع آوری نموده و در جایی قابل دسترس قرار دهید. ممکن است در شهر مقصد خود به راحتی نتوانید داروهای مورد احتیاج را پیدا کنید. از این رو، سعی کنید مدت اقامت خود را در نظر گرفته و انسولین و سرنگ تزریق آن را به میزان کافی به همراه داشته باشید.

خوراکی های مناسب

مواد قندی که سریع جذب می شوند، مانند قند حبه ای، بیسکویت یا آب میوه از جمله خوراکی هایی هستند که باید همواره در دسترس شما قرار داشته باشند. پس این نکته را حتما پیرامون دیابت در سفر مورد توجه قرار دهید.

شرایط نگهداری انسولین

توجه داشته باشید که نگهداری بعضی از داروها شرایط ویژه ای دارند. به عنوان مثال انسولین در دمای طبیعی اتاق به مدت یک ماه قابل نگهداری است. پس اگر به جایی که آب و هوای معتدلی دارد سفر می کنید، احتیاجی به یخچال ندارید. اما اگر قصد سفر به جایی را دارید که دارای آب و هوای گرمی است، انسولین را در یخچال قرار داده یا از کیسه یخ و فلاسک برای نگهداری آن استفاده نمایید. دقت کنید که شیشه انسولین شما به طور مستقیم با یخ تماس نداشته باشد، زیرا دچار یخ زدگی شده و آسیب می بیند. برای جلوگیری از این کار می توانید شیشه را در یک پارچه مرطوب بپیچید و در کنار یخ قرار دهید. از قلم نیاندازید که انسولین به حرارت زیاد نیز حساس است. پس شیشه آن را در جلوی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و آن را در جای تاریکی بگذارید. در سفر با هواپیما نیز توجه داشته باشید که انسولین را در کیف دستی خود قرار داده و همراه با خود به کابین هواپیما ببرید. انسولین را در قسمت بار هواپیما قرار ندهید، زیرا ممکن است در ارتفاع بالا دچار یخ زدگی شده و آسیب ببیند. در صورتی که انسولین شما به شکل های زیر در آمد، به این معنی است که فاسد شده و نباید مورد استفاده قرار گیرد:

  • -کدر شدن انسولین شفاف یا کریستال، نشان دهنده فاسد شدن آن است و نباید از آن استفاده کرد.
  • -انسولین شیری رنگ یا انسولین N.P.H اگر یکنواختی خود را از دست دهد، فاسد می شود. در اینجا دارو به شکل دانه دانه درآمده و به دیواره شیشه می چسبد.

-انسولین به دما و حرارت بالا حساس است و نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد. در این صورت رنگ آن قهوه ای شده و فاسد می شود.

نوارهای آزمایش قند خون

نوارهای آزمایش قند خون باید در دمای طبیعی اتاق قرار گیرند. اگر این نوارها را در جای سردی قرار دهید، دچار مشکل شده و ممکن است میزان قند خون شما را کمتر از میزان واقعی آن نشان دهند.

مواردی که باید در مقصد مورد توجه قرار گیرند!

توجه به اختلاف ساعت: تزریق انسولین شما باید در بازه های زمانی درستی انجام شود. پس اختلاف ساعت بین شهر خودتان و مقصد را در نظر بگیرید و زمان را تنظیم نمایید.

توجه به آب و هوای مقصد: آب و هوای سرد باعث دیرتر جذب شدن انسولین، و برعکس آب و هوای گرم باعث جذب سریع انسولین در بدن می شود. در هر دو مورد امکان افت قند خون وجود دارد. از این رو اگر در چنین شرایطی هستید، براساس توصیه هایی برای دیابتی ها هنگام سفر حتما قند خود را به صورت مداوم چک کنید تا بتوانید آن را تحت کنترل داشته باشید.

تغذیه: بیماران دیابتی نباید گرسنه بمانند. با توجه به اینکه در سفر نظم غذا خوردن شما به هم می ریزد، بهتر است میزانی مواد کربوهیدرات دار در کیف دستی خود قرار دهید تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایید. سعی کنید از میان وعده های کوچک و سبک در بین وعده های غذایی خود استفاده نمایید. در این صورت اگر غذایتان به تاخیر افتاد، دچار افت قند نمی شوید و مجبور نیستید تا برای جبران آن شیرینی مصرف نمایید. غذایی که در هواپیما داده می شوند، معمولا مناسب بیماران نیست. پس بهتر است تا جایی که می توانید آن را نخورید یا فقط بخش هایی که مناسب شماست را مصرف نمایید. در طول سفر خود نیز غذاهایی را سفارش دهید که مطابق با رژیم غذاییتان باشد. برای تغذیه مناسب سعی کنید موادی چون میوه ها، سبزیجات، حبوبات، سبوس گندم و سیب زمینی را جایگزین تخم مرغ، روغن های حیوانی و مواد غذایی دارای کلسترول بالا نمایید. نمک نیز از دیگر موادی است که توصیه می شود تا جاییکه می توانید مصرف آن را کم کنید. نوشابه های رژیمی به جای نوشابه های معمولی و نان سبوس دار به جای نان سفید مواردی است که برای بیماران دیابتی تجویز می شود. اگر قصد نوشیدن چای را دارید، به جای قند از کشمش، خرما یا توت خشک بهره ببرید.

تست مداوم قند خون: در سفر بسیار از عادت های روزانه شما تغییر می نمایند و این تغییر ممکن است در بالا رفتن یا پایین آمدن قند خون شما تاثیر داشته باشد. استرس، عدم فعالیت، نشستن طولانی مدت از جمله مواردی است که قند خون را افزایش می دهند. توصیه می کنیم قند خون خود را به طور مرتب چک کنید تا در صورت احتیاج زودتر اقدامات لازم جهت کنترل آن را انجام دهید. بهتر است قند خون خود را در فواصل زمانی کمتر و دفعات بیشتر نسبت به زمانی که در خانه هستید، تست کنید.

کرم ضد آفتاب: پوست بدن دیابتی ها حساس تر از پوست های سالم هست. از این رو حتما از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید تا دچار آفتاب سوختگی و زخم های احتمالی نشوید.

دمپایی: اگر در ساحل قدم می زنید، یا در کناره های استخر راه می روید، حتما از دمپایی استفاده نمایید.

معاینه روزانه پاها: پاهای شما یکی از مهمترین قسمت های بدنتان است که در معرض آسیب بسیاری واقع شده است. هر روز در جلوی آینه پاهای خود را به خوبی و با دقت معاینه نمایید تا مسئله ای برایتان ایجاد نشود.

لباس گرم: اگر به منطقه ها سردسیر سفر می کنید، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید و زیاد در معرض هوای سرد قرار نگیرید. وقتی در هوای سرد می لرزید، بدنتان انرژی زیادی را مصرف می نماید و این باعث کاهش قند خون شما می شود. بعلاوه اگر در سرما راه می روید مراقب یخ زدگی پاهای خود باشید.

نوشیدن آب کافی: اگر به مدت طولانی در آفتاب قرار می گیرید، زیاد آب بنوشید، زیرا در این شرایط آب بدنتان از دست رفته و حرارت بالا نیز باعث افزایش قند خون شما می شود.

منبع: همگردی

به "نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر ، حواستان به قند خونتان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات ضروری برای افراد دیابتی در سفر ، حواستان به قند خونتان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید