ناشرها یارانه کاغذ گرفتند، کتاب گران تر شد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، حرف و حدیث ها برای کاغذ تمام نمی گردد و هر روز یک اتفاق جدید می افتد و این بازار آشفته را داغ تر و آشفته تر می نماید. با اینکه 90 درصد ناشرهای فعال کشور یارانه کتاب گرفتند، ولی قیمت کتاب بیش از 50 درصد گران شده است

ناشرها یارانه کاغذ گرفتند، کتاب گران تر شد

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ فرافایلی، حرف و حدیث ها برای کاغذ تمام نمی گردد و هر روز یک اتفاق جدید می افتد و این بازار آشفته را داغ تر و آشفته تر می نماید. دو هفته گذشته گزارشی را منتشر کردیم درباره ناشرانی که با حواله دولتی کاغذ گرفتند. حالا از این بگذریم که بعضی هایشان کاغذ را گرفتند و در بازار آزاد فروختند. در همان گزارش هم نوشتیم که شفافیت بهترین معجون برای بهبود شرایط فرهنگی امروز ماست، اما حالا دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت ارشاد برای این تخصیص کاغذها منتشر شده است که در این گزارش به این موضوع می پردازیم تا بدانیم جزئیات این دستورالعمل چیست و از طرف دیگر ناشرانی که حواله دولتی برای کاغذ گرفته اند، چرا با وجود این قیمت کتاب هایشان را چند برابر نموده اند؟

دستورالعمل جدید ارشاد چیست؟

همان زمان که اسامی ناشران اعلام شد، خیلی ها به نحوه واگذاری کاغذ انتقاد داشتند که چرا بعضی ناشران می توانند حواله کاغذ بگیرند و بعضی دیگر نه. برای همین مساله کارگروه کاغذ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دستورالعمل جدیدی برای تخصیص کاغذ و نظارت بر مصرف آن تصویب و ابلاغ نموده است. براساس این دستورالعمل، تمامی ناشران متقاضی درخواست کاغذ، باید مدارکی چون تصویر پروانه معتبر نشر، اطلاعات مربوط به شماره مجوز صادرشده از سوی سامانه صدور مجوز چاپ و نشر کتاب دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و تصویر مجوز ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه (برای ناشران شهرستانی) را در سامانه بارگذاری نمایند.

چه کسانی درخواست کاغذ را آنالیز می نمایند؟

کارگروهی که برای این مساله تشکیل شده است، اعضای آن شامل مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی ناشران آشنا به عنوان رئیس کمیته، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یا نماینده تام الاختیار ایشان و نماینده تام الاختیار معاونت امور فرهنگی است و نحوه آنالیز درخواست های کاغذ به این شکل است که درخواست متقاضیان با آنالیز عملکرد ناشر در سال های گذشته و استعلام از مراکز ذی صلاح صنفی توسط کمیته تخصیص ارزیابی و تصمیم گیری می گردد. در این میان تخلفات ناشر، بسته به نوع تخلف بر میزان کاغذ تخصیص یافته تاثیر خواهد داشت.

کاغذ دولتی و نحوه تخصیص

این کارگروه، برای تخصیص کاغذ مواردی را برشمرده است؛ از جمله کتاب های تالیفی با رویکرد فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی، کتاب هایی که در جشنواره ها و جوایز فرهنگی معتبر برگزیده شده اند ، کتاب هایی که در جهت تامین نیازهای علمی و فرهنگی جامعه باشد، به گونه ای که باعث رشد و تعالی فرهنگ عمومی و منجر به افزایش کتابخوانی در کشور گردد. چنانچه کتابی جنبه کتاب سازی داشته باشد، مشمول تخصیص کاغذ نخواهد شد و تشخیص کتاب سازی بودن یک اثر برعهده کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مولفان و مترجمان مشترک بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خواهد بود. این کارگروه براساس مصوبه جدید همچنین ناشر را موظف نموده است که برای اجرایی شدن سیستم نظارت بر مصرف ، اطلاعات مربوط به چاپخانه و صحافی را با ذکر مشخصات کامل جهت بازدید و شمارش تیراژ توسط کمیته نظارت بر مصرف در سامانه توزیع کاغذ بارگذاری کند. همچنین ناشر موظف است عبارت این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است را در شناسنامه کتاب درج کند. تخصیص مجدد کاغذ به ناشران منوط به ارائه تایید کمیته نظارت است. کمیته نظارت از این پس از طرق مختلف از جمله بازرسی در مرحله چاپ و صحافی یا پس از انجام آن به شمارش نسخه های کتاب و تطبیق آن با اطلاعات تخصیص کاغذ خواهد پرداخت و ناشر موظف است یک سال پس از مرحله تحویل حواله کاغذ اطلاعات درخواستی را درخصوص مصرف کاغذ تخصیص یافته به کمیته نظارت ارسال و رسید دریافت کند.

ناشرانی که حواله دولتی گرفته اند

براساس اعلام کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر، این کمیته در تیرماه امسال 6 جلسه برگزار نموده و براساس میزان فعالیت ناشران برای 526 ناشر حواله کاغذ صادر شده است. فعالیت ناشر در سال های گذشته و تعداد کتاب های منتشرشده از ناشر در امسال از جمله معیارهای تخصیص کاغذ به ناشران است. حواله های صادرشده برای تحویل کاغذ شامل دو نوع کاغذ بالکی و تحریر و در دو قطع (7 1 و 9 6) بوده و براساس اعلام کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر حواله یک هزار و 313 بند کاغذ بالکی و 21 هزار و 358 بند کاغذ تحریر در ابعاد 70100 به وزن 566 تن و پنج هزار و 731 بند کاغذ بالکی و 18 هزار و 239 بند کاغذ تحریر در ابعاد 9060 به وزن 453 تن برای ناشران صادر شده است. این حواله برای سال 98 است و قرار است ارشاد در لیست های دیگر، اسامی ناشران دیگری را هم اعلام کند، نکته دیگر این است که در سال 97 هم این حواله ها به ناشران داده شده است. حالا این مساله را مقایسه کنیم با تعداد ناشرانی که مجوز نشر دریافت نموده اند. ما حدود 17 هزار ناشر داریم که مجوز نشر دریافت نموده و حدود 72 هزار و 878 عنوان کتاب در سال منتشر نموده اند. طبق این آمار تنها 130 ناشر توانسته اند بیش از 75 عنوان کتاب منتشر نمایند. همچنین 235 ناشر بیش از 50 عنوان و 540 ناشر نیز بالغ بر 25عنوان کتاب منتشر نموده اند. سه هزار و 69 ناشر کمتر از 25 عنوان کتاب چاپ نموده اند که در مجموع 3974 ناشر در طول سال، در چاپ عنوان کتاب فعال هستند. با نگاهی به رقم 17 هزار مجوز نشر، می بینیم که 77 درصد ناشران حضور فعالی در صنعت نشر کتاب نداشته اند.

اگر تعداد 526 ناشری که حواله کاغذ گرفتند را با 540 ناشر فعال کشور که بیش از 25 عنوان کتاب چاپ نموده اند مقایسه کنیم، می توان گفت حدود 90 درصد ناشران حواله دولتی گرفته اند. اما همچنان یک سوال باقی است؛ پس چرا با این وضعیت، قیمت کتاب بیش از 50درصد گران شده است.

مساله قیمت که حل نشده!

پیش بینی می شد وقتی ناشری حواله دولتی برای کتاب دریافت می نماید، بر قیمت کتاب در بازار تاثیر گذار باشد، اما با وجود اینکه ناشران فعالی که کتاب بیشتری منتشر کردند و جزء ناشران معروف هستند، همه حواله دولتی برای خرید کاغذ دریافت نموده اند، اما باز قیمت کتاب هایشان در این یک سال اخیر افزایش نجومی داشته است. حتی گاهی بعضی ناشران برچسب قیمت جدید را روی قیمت قبلی می زدند و کتابفروشی هم مجبور بود با قیمت جدید کتاب را به مشتری بدهد! با توجه به این مورد، قرار شده کارگروه نظارت که در وزارت ارشاد تشکیل شده است، با استفاده از نظرات کارشناسی نسبت به اعلام سقف قیمت تمام شده ظرف مدت یک هفته کاری به معاونت امور فرهنگی اقدام کند تا در قیمت گذاری کتاب اختصاص کاغذ دولتی محاسبه گردد.

مگر فقط کاغذ مشکل اصلی نبود؟

خیلی از ناشران در این چند سالی که کاغذ گران شده است، آن را مساله اصلی برای افزایش قیمت کتاب های خود قرار داده اند. درست است که مواد اولیه در همه موارد گران شده است، اما کاغذ همواره برای ناشران در اولویت بوده، مخصوصا در سال 98 که کاغذ به بندی 550 هزار تومان هم رسید، اما دریافت این حواله ها و باز هم افزایش قیمت کتاب، این سوال را به ذهن می رساند که مگر فقط کاغذ مشکل اصلی نبود؟ که اگر این حواله های دولتی به ناشران داده شد، پس چرا کتاب این همه گران شده است.

منبع : فرهیختگان

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ناشرها یارانه کاغذ گرفتند، کتاب گران تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناشرها یارانه کاغذ گرفتند، کتاب گران تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید