لبنان، موج جدید اعتراضات؛ خسته شدن شهروندان از تاخیر در تشکیل دولت

به گزارش وبلاگ فرافایلی، معترضان لبنانی دیروز در اعتراض به شرایط مالی و نیز سیاسی کشور دور جدید اعتراضات خود را تحت عنوان هفته خشم با تجمع در مقابل بانک ها شروع نموده اند.

لبنان، موج جدید اعتراضات؛ خسته شدن شهروندان از تاخیر در تشکیل دولت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ فرافایلی به نقل از الاخبار دیروز ورودی خیابان الحمراء بیروت تبدیل به میدان جنگ میان نیروهای امنیتی و تظاهرات نمایندگان در مقابل بانک مرکزی شده بود. در این میان برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور نیز استفاده شد و درگیری ها تا چند ساعت ادامه داشت. در اثر این درگیری ها عده ای بازداشت و تعدادی مجروح و یا بیهوش شدند.

تعداد معترضانی که در مقابل بانک مرکزی در بیروت تجمع نموده بودند پس از شروع این درگیری ها بیشتر شده و تعداد دیگری نیز به وسیله شبکه اجتماعی واتساپ به انتشار اخباری مبنی بر سرکوب معترضان پرداختند.

پس از آن معترضان به داخل خیابان الحمراء عقب نشینی نموده و خشم و عصبانیت خود را در شعبه های بانک ها و دستگاه های خودپرداز تخلیه کردند.

اعمال خشونت از جانب نیروهای امنیتی در دفاع و محافظت از بانک ها در خلال اعتراضات مردمی لبنان چندین بار خود را نشان داده بود و دیروز بار دیگر برای محافظت از بانک لبنان که معترضان دیروز اول به آنجا حمله کردند خود را نشان داد.

دیروز ساعت 5 بعدازظهر قبل از اینکه تعداد معترضان دوبرابر گردد٬ گروه هایی از گروه شباب المصرف و جنبش جوانان برای تغییر٬ بخش جوانان و دانشجویان در حزب کمونیست لبنانی٬ در مقابل بانک مرکزی تجمع کردند.

طبق گفته یکی از فعالان٬ گروه شباب المصرف در هماهنگی با فعالان در مناطق مختلف هستند تا این اعتراضات در روزهای آینده مقابل شعبه های بانک لبنان برگزار گردد. این فعال همچنین افزود که تجمع خود در برابر بانک مرکزی را تا 90 روز رها نکردیم؛ چرا که ما می دانیم اساس مشکل کشور این بانک است و امروز معترضان به سمت آن بازگشته اند.

این گروه حتی با متفرق شدن سایر معترضان نیز٬ از مقابل بانک مرکزی تکان نخوردند و دائما روی دیوارهای آن شعار می نوشتند.

اما جنبش جوانان برای تغییر و جوانان حزب کمونیست توجه خود را به سمت شعبه های بانک ها معطوف و در مقابل آنها تجمع نموده بودند.

در دوروز گذشته اعتراضات شدید شده و شورش ها تا نیمه شب ادامه داشت. درحالی که معترضان کوشش می کردند تا حصار بانک را فروریخته و وارد حیاط آن شوند٬ نیروهای امنیتی آنها را محاصره نموده و در جریان این درگیری چند تن زخمی و دو نفر دستگیر شدند.

دوشنبه شب نیز پس از اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی٬ تعدادی از جوانان ضاحیه و سایر مناطق نیز که در روزهای اول اعتراضات در تظاهرات ها شرکت داشتند به معترضان بیروت ملحق شده و با یکدیگر گفتگو کردند. معترضان می گویند که این جوانان حزبی نیستند اما مانند آنها از قیمت دلار و افزایش قیمت ها و نیز طولانی شدن فرایند تشکیل دولت خسته شده اند و در مقابل بانک ها اعتصاب می نمایند.

یکی از فعالان در مقابل بانک مرکزی گفت که امروز در مقابل صرافی ها در خیابان الحمراء اعتصاب نموده بودیم و از ما خواسته شد تا ساعت 5 مقابل بانک مرکزی تجمع کنیم؛ اما پس از تکرار اقدامات خشونت آمیز از جانب نیروهای امنیتی از همه گروه های واتساپ و سایر شبکه های اجتماعی درخواست حمایت کردیم.

شکستن حصار بیرون بانک مرکزی که از چوب و آهن ساخته شده و برای محافظت از حیاط و میدان این بانک است٬ به تنها هدف معترضان در مقابل این بانک تبدیل شده است تا وارد میدان آن شوند و شعارهایی نیز ضد ریاض سلامه و بانک ها سر می دادند.

معترضان لبنانی در مقابل بانک ها تا این لحظه با برخوردهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی روبرو شده اند و می گویند که تعدادشان در سایه شرایط مالی و تاخیر در زمان تشکیل دولت دو برابر می گردد.

هم زمان با این تجمع ها در خیابان الحمراء معترضان راه ها را بسته و در مناطق مختلف مانند روزهای شروعین اعتراضات مردمی در 17 اکتبر لاستیک آتش می زنند.

به همین دلیل دفتر رسانه ای جنبش امل و روابط رسانه ای حزب الله با صدور بیانیه های جداگانه هرگونه شایعه مبنی بر وابستگی این معترضان به خود را تکذیب کردند.

دیروز در جنوب لبنان منطقه صیدا شاهد تحرکات مشابه بیروت بود و مشابه این تحرکات در جل الدیب و جونیه و زهله و الجیه نیز رخ داد.

معترضان لبنانی موج جدیدی از تظاهرات های خود را در اعتراض به سیاست های مالی این کشور و نیز طولانی شدن زمان تشکیل دولت و خروج از بحران٬ تحت عنوان هفته خشم از دیروز شروع نموده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لبنان، موج جدید اعتراضات؛ خسته شدن شهروندان از تاخیر در تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، موج جدید اعتراضات؛ خسته شدن شهروندان از تاخیر در تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید