لیست ممنوع الکار های سینما پاک می گردد یا مخفی؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، موعد یک هفته ای وعده محمد خزاعی برای شفاف سازی درباره افراد ممنوع الکار در سینما در حالی به سرانجام رسید، که هنوز ابهامات بسیاری درباره این مسئله در فضای سینمای ایران وجود دارد.

لیست ممنوع الکار های سینما پاک می گردد یا مخفی؟

به گزارش مهر، 24 مردادماه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه مراسمی با اشاره به شرایط ممنوع الکاری بعضی از چهره های سینمایی و اینکه فهرستی از این هنرمندان تهیه شده است، در پاسخ به اینکه چند نفر در این فهرست قرار دارند و چه زمانی نام آن ها اعلام خواهد شد، شرح داده بود که این فهرست در جلسات متعددی مطرح شده و تعداد آن کم یا زیاد شده است و قرار است آخرین فهرست تا آخر هفته آینده در اختیار ما قرار گیرد، البته ما کوشش نموده ایم که بعضی از دوستان که اسامی آن ها مطرح شده از این فهرست کنار گذاشته شوند.

در مجموع نام 6 نفر اعلام شده بود که تعداد آن تا امروز کم شده است و هفته بعد معین می گردد که این افراد در چه شرایطی قرار می گیرند. این در حالی است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پیش تر در حاشیه جلسه هیأت دولت به صورت ضمنی از ممنوع الکاری بعضی از سینماگران خبر داده و البته نامی از هیچ هنرمندی نبرده بود.

وزیر ارشاد تاکید نموده بود که اگر کسی ممنوع الکار شده باشد عطف به ما سبق نمی گردد و فیلم های گذشته ای که بازی نموده و یا ساخته اند دچار مشکل نمی گردد.

رئیس سازمان سینمایی نیز در مصاحبه ای که به آن اشاره شد با تاکید بر صحبت های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نموده بود کسانی که نام آن ها در فهرست ممنوع الکار ها قرار می گیرد، جدای آثاری که پیش از اعلام اسامی، در آن بازی نموده اند، آثاری که با اعلام ممنوع الکاری در آن حضور پیدا می نمایند با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

نکته جالب، واکنش های گسترده سینماگران نسبت به اظهارات رئیس سازمان سینمایی بود، البته این اظهارات زمانی افزایش پیدا کرد که حدس ها و شایعاتی درباره اسامی کسانی که می توانند در فهرست ممنوعه ها قرار گیرند در بعضی از رسانه ها و فضای مجازی افزایش پیدا کرد و بعضی از هنرمندان نسبت به اسامی که به صورت غیررسمی اعلام شده بود واکنش نشان دادند.

حال یک هفته از اعلام رسمی رئیس سازمان سینمایی برای بیان اسامی هنرمندانی که قرار است در گروه ممنوعه ها قرار گیرند، گذشته و هنوز نامی به صورت رسمی از سوی سازمان سینمایی مطرح نشده است.

این در حالی است که با توجه به نزدیک شدن به چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، سینمای ایران در فصل فراوری آثار قرار گرفته است و سینماگران در کوشش هستند تا با انتخاب عوامل مورد نظر فیلم خود را جلوی دوربین ببرند و با استناد به صحبت های رئیس سازمان سینمایی، اگر یکی از هنرمندان ممنوع الکار که هنوز نام آن ها اعلام نشده است در یکی از پروژه های سینمایی حضور پیدا نمایند، پروژه مورد نظر ممکن است به مرحله اکران و یا حتی حضور در جشنواره نرسد.

هرچند مدتی است خبر های متعددی از بعضی اسامی مورد نظر در رسانه ها به گوش می رسد، اما نامی از این هنرمندان که در فهرست قرار دارند، به صورت رسمی اعلام نشده و تنها به تدوینگر فیلم سینمایی عنکبوت مقدس اشاره شده است.

در شرایط فعلی ضروری است تا سازمان سینمایی در صورت تصمیم به منع فعالیت هرکدام از سینماگران، در زمینه اعلام اسامی این گروه از هنرمندان به صورت رسمی اطلاع رسانی نموده تا جای هیچ شک و تردیدی برای طیف وسیعی از سینماگران وجود نداشته باشد، چرا که در فضای پر از ابهام، بسیاری از افراد می توانند با استفاده از شایعه ممنوع الکاری، فضا را به نفع خود، فیلمشان و عوامل پیش ببرند.

نکته مهم این است که سازمان سینمایی می تواند با شفاف سازی به خصوص در این مورد، شرایط را برای سینماگران معین نموده تا آن ها نیز تکلیف خود را در رابطه با چگونگی فعالیت های خود بدانند.

نباید این مساله را نیز فراموش کرد که مساله ممنوع الکاری از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و به طور مستقیم به تأمین معاش فرد نیز مربوط می گردد. در واقع سازمان سینمایی می تواند با اعلام چارچوب ها و مرز هایی که برای خود معین نموده است، بگوید بر چه اساسی حکم به ممنوع الکاری یک هنرمند داده و بر این اساس پای تصمیم های خود بیاستد.

باید دید که سازمان سینمایی روی شعار خود که شفاف سازی است مانده و اسامی مورد نظر را اعلام می نماید و یا محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی تمام کوشش خود را می نماید که فهرست 6 نفره ممنوع الکار ها کاملاً پاک گردد.

منبع: فرارو

به "لیست ممنوع الکار های سینما پاک می گردد یا مخفی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست ممنوع الکار های سینما پاک می گردد یا مخفی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید