عکس ، کشف 8 اثر باستانی تازه در محدوده سد چمشیر ، از گوشواره مفرغی تا مهره سپید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، باستان شناسان در کاوش نجات بخشی محوطه شماره 14 در محدوده سد چم شیر به 8 اثر تاریخی برخوردند.

عکس ، کشف 8 اثر باستانی تازه در محدوده سد چمشیر ، از گوشواره مفرغی تا مهره سپید

به گزارش وبلاگ فرافایلی، رضا حیدری، سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه 14 سد چم شیر درباره نتیجه کاوش نجات بخشی که تا پیش از آب گیری این سد اجرا شده است، گفت: محوطه شماره 14 در فاصله 4 کیلومتری سد چم شیر، در آنالیز های باستان شناختی در سال 1395 مورد شناسایی نهاده شد و در نهایت، به عنوان یکی از 30 محوطه شاخص منطقه چم شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد.

او اضافه نمود: باستان شناسان در این محوطه به سازه ای با معماری سنگی مرتبط با اقوام کوچ رو، یک گوشواره مفرغی شکسته، یک سپیدمُهره، شیشه، نخ، قطعات فلزی، زغال و سفال، دست یافتند.

او ادامه داد: با توجه به احداث سد در منطقه و آبگیری آن، با هدف خواناسازی فضای معماری و مطالعه یافته های فرهنگی این محوطه، با مجوز پژوهشکده باستان شناسی برنامه کاوش نجات بخشی محوطه 14 شروع و بعد از آنالیز سطحی محوطه، 4 ترانشه باستان شناسی به ابعاد 7×15، 9×15 و 9×10 و 7×11 ایجاد شد تا تمام فضای معماری محوطه را پوشش دهد.

این باستان شناس با بیان این که محوطه شماره 14 دارای سازه های معماری سنگی با پلان راست گوشه است و با توجه به نوع معماری و کیفیت ساخت، مربوط به استقراری فصلی و مرتبط با اقوام کوچ رو بوده است، اضافه نمود: مصالح به کاررفته در ساخت فضاها، شامل لاشه سنگ و قلوه سنگ همراه با ملاتِ گِل است.

او ادامه داد: به علت شیب محوطه و به منظور تسطیح آن، فرایند کف سازی پس از ایجاد فضای معماری و با توجه به نیازها اجرا شده و با توجه به پلان به دست آمده به نظر می رسد که این محوطه دارای حیاطی مرکزی و اتاق هایی در اطراف آن است که سنگ های دیوار به مرور زمان به درون و بیرون فضاها سقوط نموده و توده هایی از آوار را تشکیل داده اند.

سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه 14 چم شیر اضافه نمود: از طرفی شواهدی از وجود آوار سقف در فضاهای معماری مشاهده نشده و برآوردهای اولیه حجم آوار قلوه سنگی نشان می دهد ارتفاع دیوارها در این محوطه کمتر از 100 سانتیمتر بوده است و به احتمال، این سازه ها دارای سقف هایی سبک از جنس چوب یا چادر بوده باشند.

منبع: همشهری آنلاین

به "عکس ، کشف 8 اثر باستانی تازه در محدوده سد چمشیر ، از گوشواره مفرغی تا مهره سپید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، کشف 8 اثر باستانی تازه در محدوده سد چمشیر ، از گوشواره مفرغی تا مهره سپید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید