پل سفید یکی از منطقه ها دیدنی استان مازندران به شمار می رود

به گزارش وبلاگ فرافایلی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پل سفید یکی از منطقه ها دیدنی استان مازندران به شمار می رود.

پل سفید یکی از منطقه ها دیدنی استان مازندران به شمار می رود

در مسیر جاده فیروزکوه بعد از عبور از منطقه مه آلود گدوک پشت رشته کوههای البرز شهری را می بینید که در میان رودخانه و کوه قرار گرفته است. پل سفید به عنوان مرکز شهرستان سوادکوه، از شمال به شهر زیرآب از جنوب به روستای ورسک از توابع دهستان عباس آباد دسترسی دارد.

یک مسیر مجذوب کننده دیگر سفر به این منطقه، سفر با قطار است که می توانید از تهران تا سوادکوه را با قطار سفر کنید و از حضور در مسیری ریلی برای خودتان خاطره ثبت کنید و از جاذبه های طبیعی و تاریخی این مسیر لذت ببرید. ایستگاه های راه آهن در سوادکوه هنوز بناهای قدیمی با معماری 80 سال پیش هستند که در سفر با قطار به این منطقه می توانند برای شما مجذوب کننده باشند. فقط با قطار می توانید دورتادور کوههای کوچک و بزرگ سوادکوه را ببینید؛ بدون اینکه حس کنید قطار در حال طی کردن مسیری شیبدار است.

این شهر نام خود را از پلی تاریخی به همین نام گرفته است. این پل از طریق شاه عباس صفوی ساخته شد و تا چند دهه گذشته، از مهمترین پل های مسیر فیروزکوه به قائم شهر بود.

پل سفید به شهر پله ها معروف است، گفته می گردد به ازای هر نفر در پل سفید یک پله وجود دارد. قرار گرفتن این شهر در مسیر رودخانه تالار به آن موقعیت مکانی خاصی داده است. دریاچه شورمست به عنوان تنها دریاچه طبیعی سواد کوه در فاصله 5.5 کیلومتری شهر پل سفید قرار گرفته است. غار اسپهبد خورشید در 19 کیلومتری پل سفید یکی از جاذبه های این شهر است. از دیگر دیدنی های پل سفید میتوان به غار کنگلو، پل ورسک، پل کلانتری اشاره کرد.

شهر در میان دره ای که رودخانه تالار از خط القعر آن می گذرد قرار گرفته است و بستر شهر در دامنه کوهستانی و شیبدار واقع شده است. ساخت و سازها نیز به شکل پلکانی انجام گرفته است اما چیزی که موجب معروفیت این شهر به شهر پله ها شده ساخت و ساز آن نبوده بلکه راه دسترسی و کوچه هایی است که در دامنه شیبدار احداث شد و برای دسترسی به دلیل شیب زیاد ناچار موجب احداث پله های کثیر در سطح شهر شده است.

80 کوچه راه پله ای بیش از هشت هزار و 112 پله در معابر عمومی وجود دارد که از 30 تا 500 پله در هر کوچه شمارش شده است که پله وجود دارد. و چنانچه دقیق تر بررسی گردد شاید این شهر قریب به ده هزار پله دارد که این تعداد پله با آمار جمعیت شهر تطبیق و ملاحظه شده که به ازای هر شهروند یک پله وجود دارد و هم اکنون پله های موجود به عنوان یک قابلیت گردشگری موجب رونق و توسعه شده است.

براساس آخرین سرشماری جمعیت حدود هشت هزار و 800 نفر ساکنان این شهر هستند که با احتساب تعداد پله های شمارش شده به ازای هر شهروند آن یک پله وجود دارد.

در کنار مجذوب کنندهیت های جنگل و رودخانه که در مازندران بوفور وجود دارد پل سفید ویژگی فراتر از این مجذوب کنندهیت های طبیعی دارد که آن را از دیگر نقاط استان متمایز کرده است. شهری با آب و هوای مطبوع و دل انگیز معتدل و نیمه مرطوب که آن را در فصل بهار به بهترین مکان برای سفر تبدیل کرده است تا مسافران در هر قدمی که در مسیر پله های آن بر می دارند چشم انداز ها دیدنی پیش پای خود را از جنگل و رودخانه مشاهده کنند.

علاوه بر عبور رودخانه تلار از این شهر و مجذوب کنندهیت های بصری که این موضوع ایجاد کرده است وجود پله های قدیمی متعدد در آن جزو خاص ترین مجذوب کنندهیت به شمار می رود. پل سفید به عنوان تنها شهر در کشور به شمار می رود که به اندازه تمام شهروندانش پله دارد. تعداد پله های پل سفید بیش از هشت هزار و 300 پله است که از همان زمان ایجاد شهر ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

واقع شدن این شهر در عمق دره ای و شیب دار بودن مسیر کوچه ها و معابر باعث شده تا در زمان قدیم اهالی منطقه با ایجاد پله مسیر عبور و مرور ایجاد کنند.

راه آهن شمال، پل ورسک، سه خط طلا، برج لاجیم، قلعه کنگلو و غار اسپهبد خورشید مجموعه های تاریخی این شهرستان به شمار می روند که سالانه مبدا و مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران می باشد و علاوه بر این مجموعه های تاریخی، وجود پله های قدیمی متعدد در شهر پل سفید که مسیر تردد شهروندان در نقاط مختلف این شهر می باشد بر مجذوب کنندهیت های بیشتر این منطقه افزوده است.

پله ها به عنوان بخشی از مجذوب کنندهیت های گردشگری پل سفید هنوز در میان مسافران و گردشگران ناشناخته است این در حالیست براساس تاریخ شفاهی و مستندات مکتوب موجود سابقه و قدمت این پله به حدود یک هزار و 500 سال قبل بر می گردد.

پل سفید با دارا بودن ظرفیت های اقامتی 2 هتل آپارتمان، یک مهمانپذیر، 350 واحد خانه مسافر، 2 اقامتگاه بومگردی و 2 پارک تفریحی و توریستی در منطقه جوارم و آزادمهر میزبان مسافران است.

بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی شهرداری پل سفید از سال 1334 از سوی وزارت کشور این منطقه شهر اعلام شده است اما تا پیش از این مصوبه وزارت کشور، پل سفید از زمان ساخت و فعالیت خط راه آهن شمال کشور از سال 1318 به عنوان شهر شناخته شد.

منبع: همگردی

به "پل سفید یکی از منطقه ها دیدنی استان مازندران به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل سفید یکی از منطقه ها دیدنی استان مازندران به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید