طرح مساله رویکرد اصلی جشنواره جوانان است
به گزارش وبلاگ فرافایلی، تهران (پانا) - در نشست تبیین رویکرد تازه بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران، نگار نادری پور استاد کارگاه مجسمه سازی، نقطه قوت جشنواره را بازگشت فرآیند خلق به جای تمرکز بر اثر دانست.
به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، نشست تخصصی تبیین رویکرد تازه بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان شامگاه یکشنبه 6 شهریورماه با حضور محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری جشنواره و نگار نادری پور داور و استاد رشته مجسمه سازی جشنواره بیست و نهم برگزار گردید.
در این نشست، محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به حذف رقابت از جشنواره بیست و نهم گفت: در بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، پذیرفتیم جریان رقابتی را از جشنواره تجسمی جوانان دور کنیم؛ زیرا هدف ما مسابقه نبود و از آنجا که از ابتدا هسته کار بر آموزش و یادگیری پایدار بود، خواستیم آن را حفظ کنیم . اینکه چطور شیوه تغییر کند، برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بود.
وی اعلام کرد: دوستان فکر می کردند قرار است بر مهارت ورزی تاکید گردد اما در انتخاب هنرجوها با چند گروه روبرو بودیم؛ خودآموخته ها، افرادی که آموزش خوب دیده بودند، افرادی که آموزش متوسطی دیده بودند و افرادی که آموزش های نامناسبی را دریافت نموده بودند.
رحیمیان با بیان اینکه مساله یابی آموزش در ابعاد کلی در سراسر کشور مورد توجه است، اظهار داشت: ما بسیاری از افراد شایسته ای که رده بالایی داشتند را انتخاب نکردیم اما افرادی که اکنون به عنوان هنرجو پذیرایشان هستیم، جوانانی مستعد، علاقمند، ماهر و آموزش پذیرند.
وی درباره کارگاه های این دوره از جشنواره نیز گفت: بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، دوره ای کارگاهی است که تا آذر ماه امسال ادامه خواهد داشت. هدف گذاری ما در این مرحله، رسیدن به نمایشگاه است و آثاری که طی 4 ماه آینده فراوری می شوند، در نمایشگاهی واقعی به معرض نمایش درمی آیند. پس هدف گذاری به این صورت است که کاری نمایشگاهی فراوری گردد. نکته مورد توجه ما این است که خلق اثر هنری در روبروه با مخاطب صورت گیرد و این با روشی که در دوره های قبل وجود داشت، 180 درجه تفاوت دارد.
دبیر هنری جشنواره در بخش دیگری از سخنان خود مطرح نمود: سازوکاری که پیش گرفتیم، ترکیبی از روش آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری است. تکلیف ما در این روش، رفتن به سمت طرح مسئله است و درباره تکنیک صحبتی نخواهیم داشت. اینکه به سمت اثر هنری می رویم، کاری خلاقه است و نوآوری و بدعت در مرحله بعد، محقق می گردد.
در ادامه این نشست، نگار نادری پور هنرمند مجسمه ساز و استاد کارگاه مجسمه سازی جشنواره در سخنانی اظهار کرد: معمولاً رویکرد من نسبت به جشنواره هایی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، رویکردی انتقادی است و همیشه نطراتم با آسیب شناسی همراه می گردد؛ اینکه چرا جشنواره ها به چیزی منجر نمی گردد. هرچند ضروری است بگویم در هر دوره کوشش کردیم نقطه ای تصحیح و ابداعاتی نیز محقق گردد. دو دوره برگزاری آنلاین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، فرصتی بنیادین برای جشنواره و ساختارسازی برای دوره فعلی آن را فراهم آورد.
وی اعلام کرد: آقای رحیمیان با قبول دبیری این دوره، چرخشی جدی در جشنواره پدید آوردند و تمرکز از اثر، به فرایند خلق برگشت. ما نمی توانیم از هنر معاصر صحبت کنیم اما قوانین هنر رایج را نپذیریم. این دوره از جشنواره، نقطه آغازینی برای رویکرد تازه و نقطه عطفی از این باب است که ظرف چند روز، به جای مهارت دست ورزانه، به طرح ایده و جستجوگری بپردازیم.
نادری پور با اشاره به کانسپت محیط زیست که در این دوره از جشنواره مورد توجه است، گفت: محیط زیست طبیعی، اجتماعی و انسان ساخت، انواع گوناگون محیط زیست هستند. محیط زیست، همیشه مسأله ای بغرنج است و انگار برای ما ساخته نشده است. خواهش می کنم طرز فکرهای تحسین کننده را سرلوحه فکرمان قرار ندهیم و به آن چیزی فکر کنیم که در واقعیت با آن روبرو هستیم. امروز محیط زیست، مسئله ای جدی است و امنیت ملی ما با این موضوع گره خورده است. این شرایط از نظر من، شرایطی جدی است که باید به عنوان زمینه ای اجتماعی، موضوع اجرای هنر باشد.
استاد رشته مجسمه سازی جشنواره بیست و نهم یادآور شد: محیط زیست، موضوعی انتزاعی نیست و مجزا کردنش، آسیب های بسیاری را به آن وارد می نماید. یکی از امکاناتی که این جشنواره به ما می دهد، ناظر به خلق و فراوری اثر هنری است. از این طریق، می توانیم نگاه به محیط زیست را هم مورد توجه قرار دهیم. زیبایی های طبیعت تنها مواردی نیستند که باید به آنها پرداخت؛ و در این مورد رویکرد انتقادی نیز مطرح است.
نادری پور ضمن تاکید بر کنش گری هنرمند امروز در مسائل مختلف گفت: هنرمند امروز در کنار متخصصان دیگر حوزه ها، سطح دیگری از هنر را خلق می نماید و باید نسبت به مسائل حساس باشد. هنرمند کنش گر برای خلق اثر خود، باید زمینه اجتماعی را مهم پندارد و به این زمینه توجه داشته باشد.
منبع: خبرگزاری پانا