اولین هفته تابستان با یاد پدر گذشت

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سرویس کودک و نوجوان خبرنگاران (ایبنا)، در اولین هفته تیرماه سال جاری خبر اجرای طرحی مهم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد که برگزارکننده آن خانه کتاب و ادبیات ایران است. این طرح نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان قاصدک است: اطلاعات بیشتر درباره این طرح و نحوه شرکت در آن. منتخب اخبار این هفته نیز به توضیح زیر است:

اولین هفته تابستان با یاد پدر گذشت

اثر نو محمدرضا شمس برای بچه ها؛ انتشار داستان تلاش تندترین حلزون باغچه برای تماشا پدربزرگ

به تلاش انتشارات کتاب جمکران؛ قصه های جورواجور وارد بازار کتاب شد

به تلاش انتشارات کتابستان معرفت؛ ابرهای سفید؛ روایتی محیط زیستی از زندگی مهرگل و جنگل بابا منتشر شد

در مجتمع نابینایان شهید محبى؛ اقتباسی از شازده کوچولو با اجرای بچه ها خاص

انتشارات به نشر روانه بازار نشر کرد؛ چه اتفاقی برای لپ تاپ پدر افتاد؟

با انتشار کتابی در حوزه کودک؛ نویسنده شیرازی به شازده کوچولو پیام فوری داد/ مأموریت مراقبت از کره زمین

کتابخانه مرجع کانون برپا می نماید؛ نمایشگاهی با موضوع احساسات (شادی و غم)

از سوی انتشارات کانون؛ دو عنوان کتاب از مجموعه شعر نوجوان منتشر شد

روی پیشخان مطبوعات؛ شماره نو ماهنامه های سروش خردسالان و بچه ها منتشر شد

در مراسم رونمایی از کتاب در حرم مطهر رضوی مطرح شد؛ لزوم نگارش آثار دینی برای مخاطب نوجوان/ داستان عید غدیر خم از زوایای مختلف در هیولای اسب سوار روایت شد

علاوه بر معرفی کتاب های تازه منتشرشده در قالب گفت وگو با نویسنده و مترجم و تصویرگر، بر آن شدیم که با توجه به نزدیک شدن به عید بزرگ غدیر خم پرونده امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان را ایجاد کنیم. در این پرونده کتاب های کودک و نوجوان داستانی مرتبط به امام علی(ع) - به طور مستقیم و غیرمستقیم- را در قالب مصاحبه و یادداشت معرفی می کنیم. در ادامه تعدادی از مطالب این پرونده و گفت وگوهای منتخب هفته آمده است:

مربی مهارت تندخوانی در گفت وگو با ایبنا بیان نمود؛ مهارت تندخوانی در کمیت و کیفیت کتابخوانی بچه ها و نوجوانان مؤثر است

مربی مهارت تندخوانی گفت: با یاد گرفتن مهارت تندخوانی بچه ها می توانند بیشتر کتاب بخوانند. آنها با این روش حتی اگر نتوانند روزی یک کتاب بخوانند، دست کم می توانند هفته ای یک کتاب بخوانند که در سال تعداد درخور توجهی می گردد.

به مناسبت سالروز تولد نویسنده ادبیات ژانری؛ حالا دیگر سوژه هایم نوجوان های دور و اطرافم هستند تا نوجوانی خودم

حسین قربانزاده خیاوی، نویسنده ادبیات نوجوان گفت: چند اثر داستانی ام بخش هایی از زندگی کودکی و نوجوانی خودم را روایت می نمایند که اگر بار دیگر آنها را بنویسم تلاش خواهم کرد در آیینه رمان، منِ نویسنده محو باشم و نوجوان امروز آشکار و هویدا باشد.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-2 در اسارت نفرت را با نگاهی نو نوشتم تا صرفا کاغذ سیاه نکرده باشم

عطیه سادات صالحیان، نویسنده رمان در اسارت نفرت درباره نوشتن یک اثر داستانی مجذوب کننده برای نوجوانان راجع به واقعه غدیر گفت: موقع نوشتن طرح داستان در اسارت نفرت مدام با خودم می گفتم باید کتابی بنویسم که نگاه و ایده نو داشته و مجذوب کننده و خلاق باشد تا بتواند نوجوان را جذب کند.

چالش های تألیف ادبیات نوجوان-9/ از دگردیسی نسلی جا مانده ایم

تیمور آقامحمدی، نویسنده ادبیات نوجوان معتقد است که تا نپذیریم در دگردیسی نسلی جا مانده ایم کاری از پیش نخواهیم برد. یا باید دست از نوشتن کشید یا با داشته های خود به سرزمین مخاطب رفت. این مساوی با واگذاری زمین بازی نیست؛ بلکه نوعی هم نفسی و هم دمایی است.

ایرانی بخوانیم-3/ می خواستم افسانه شخصی خودم را بنویسم

سرور کُتُبی، نویسنده رمان کودک قصه سنگو و شوبانه گفت: دلم می خواست از یک پدیده تلخ، ماجرایی از جنس دنیای بچه ها و فضایی سرشار از خوش بینی بنا کنم: دنیایی لطیف و سبک.

نویسنده کتاب کودک توران میرهادی در گفت وگو با ایبنا بیان نمود؛ در تمام مراحل نوشتن کتاب، توران خانم جلوی چشمانم می آمد

ریحانه جعفری، نویسنده کتاب کودک توران میرهادی گفت: با نوشتن این کتاب به این نتیجه رسیدم که پدر و مادر خوب چقدر می توانند در زندگی بچه ها راهگشا باشند؛ بنابراین ما می توانیم برای بچه هایی که مخاطب آثار تألیف یا ترجمه مان هستند، طوری بنویسیم که مادران و پدران خوب فردا باشند و بچه هایشان را قشنگ تربیت نمایند.

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-4/ کتاب مصور نبرد خندق بر شکست ناپذیری حضرت علی(ع) تأکید دارد

هادی اسدی، تصویرگر کتاب مصور نبرد خندق گفت: در این کتاب تأکید ما روی قابلیت و مهارت های جنگ آوری و شکست ناپذیری حضرت علی(ع) بوده و سعی کردم این مورد را به برترین شکل ممکن نمایش دهم تا نظر عموم بخصوص مخاطب نوجوان و جوان امروزی به آن جلب گردد.

مدیرعامل خانه نوجوان در گفت وگو با ایبنا بیان نمود؛ دختران نوجوان در سن بلوغ دوست دارند پدرها ارتباط بیشتر و گرم تری با آنها داشته باشند

فاطمه شیرانی، مدیرعامل خانه نوجوان معتقد است که بسیاری از دختران نوجوان وقتی به سن بلوغ می ­رسند، نمی ­توانند حرف هایشان را به پدرشان بگویند؛ درحالی ­که پدر اولین مرد زندگی شان است و آنها دوست دارند کنار او قرار بگیرند و ارتباط گرمی را تجربه نمایند.

مطبوعات کودک و نوجوان-3/ خواندن مجله باعث می گردد کودک لابه لای کاغذها استعداد و علاقه مندی خودش را کشف کند

معصومه یزدانی، سردبیر ماهنامه قلک گفت: خانواده ای که ماهیانه برای فرزندش 10 عنوان کتاب می خرد اما مجله نمی خرد، درواقع قسمتی از احتیاج خواندنی و مطالعه کودک را تهیه نکرده است؛ چون کارکرد مجله با کتاب فرق دارد و مجله شامل بازی، گزارش، آموزش کاردستی، شعر، داستان و... است. این تنوع باعث می گردد کودک لابه لای این کاغذها استعداد و علاقه مندی خود را کشف کند.

مانند هفته های گذشته در این هفته نیز، بخش معرفی کتاب و یادداشت سرویس کودک و نوجوان فعال بوده و توانستیم چندین کتاب را از زاویه دیدِ مروجان کتابخوانی و فعالان حوزه کودک و نوجوان ببینیم. منتخب این مطالب را در ادامه می خوانید:

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-1/ من امام علی(ع) را دوست دارم

کتاب و مدرسه-2/ چه کسی از یک ماهی توقع دارد از درخت بالا برود؟

پژوهش کودک و نوجوان-2/ تصویرگری کتاب های بچه ها: تاریخ، تعریف ها و گونه ها؛ آنالیز دانش محور تصویرگری کتاب کودک

تئاتر و سینمای کودک و نوجوان-3/ پسر دلفینی انیمیشن ساخت ایران یا کپی از دل آثار خارجی؟

امام علی(ع) در آیینه ادبیات کودک و نوجوان-5/ دوست دارمت، مرد مهربان

ادبیات کودک و نوجوان جهان-3/ هر کودکی احتیاج دارد به صورت غیرشرطی دوست داشته گردد

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اولین هفته تابستان با یاد پدر گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین هفته تابستان با یاد پدر گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید