شهری هوشمند برای شهروندان

حسن حسن زاده ـ خبرنگار:توجه مدیریت شهری منطقه 2 به موضوع هوشمندسازی خدمات با حمایت جدی از استارت آپ ها نشان می دهد عزم شهرداری منطقه برای تحقق رویکردهای جدید مدیریت شهری که شهروندمحوری را به جای توسعه کالبدی شهر مدنظر قرار داده، جدی است.

شهری هوشمند برای شهروندان

کوشش برای ساماندهی ترافیک در بعضی معابر پر تردد با یاری به شرکت مترو برای تکمیل هرچه زودتر خط 7، تا نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه پارکینگ های عمومی که نمونه هایی از سیاست های سکان داران شهرداری منطقه برای افزایش کیفیت زندگی شهری در محدوده منطقه هستند. به همین بهانه با رسول کشت پور شهردار منطقه 2 درباره سیاست ها، برنامه ها و روینمودهای شهرداری منطقه و نیز نقش شورایاران به عنوان حلقه واسط میان اهالی محله و شهرداری برای رسیدن به منطقه ای شهروندمحور گفت وگو نموده ایم.

در شعار تهران، شهری برای همه که در رویکرد جدید مدیریت شهری تهران، محور برنامه ریزی و تصمیم گیری برای طراحی و اجرای پروژه هاست، افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محله ها در مرکز توجه قرار گرفته است. در شهرداری منطقه 2 برای تحقق این رویکرد چه اقدامات و برنامه ریزی هایی اجرا شده است؟

برای افزایش کیفیت زندگی شهری در محله ها، توجه ویژه ای به شورایاری ها خواهیم داشت. در واقع مدیریت شهری منطقه2 با ساخت و تکمیل سراهای محله و ایجاد ﻇرفیت زیرساختی برای شورایاران به عنوان معتمدان محله ها و منتخبان مردم که از نیازها و خواسته های اهالی آگاهند، این فرصت را به وجود آورده است که شورایاران در مقام بازوی اجرایی مدیریت شهری در فرهنگسازی و ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی به مردم نقش آفرینی نمایند.

بنابراین، در مدیریت شهری منطقه 2، شورایاران نقش پررنگی خواهند داشت؟

بله، شورایاری ها با ایجاد سازوکار مناسب برای انتقال نیازها و خواسته های اهالی محله به شهرداری منطقه ایفای نقش خواهند کرد. به عنوان مثال، ساخت سرای محله آسمان، مجموعه ورزشی محله آسمان و سرای محله بهرود، مصداقی عینی از ایفای نقش شورایاران محله های منطقه است. در واقع از آنجایی که ماهیت شورایاری، شناسایی، نظارت، مشورت و همکاری در برنامه ریزی و اجرای پروژه هاست، شورایاری های محله ها می توانند به ایجاد سرمایه های اجتماعی و نهادینه کردن آنها یاری نمایند و با توسعه محله و افزایش مشارکت مردم در اداره امور محله به سوی مسئولیت های نهادهای محلی حرکت نمایند.

تعامل میان شورایاران و شهرداری منطقه در برنامه ریزی و تصمیم گیری برای اجرای پروژه های جدید و نیز در مرحله اجرای پروژه ها چگونه رقم خواهد خورد؟

این کار با همبستگی و مشارکت بیشتر میان شورایاران، شهرداران نواحی و معاونت ها امکانپذیر است. در منطقه2، 147 عضو اصلی شورایاری در 21 محله منطقه، جلسه های مستمر و منظم با شهردار منطقه، شهرداران نواحی و معاونت ها دارند یا با برگزاری جلسه های موضوعی و اضطراری خارج از برنامه، مسائل و مسائل شهروندان را پیگیری می نمایند.

برای ارتباط بیشتر شهروندان با شورایاران در محله های منطقه، چه ساز وکاری وجود دارد تا این حلقه ارتباطی که نتیجه آن برطرف مسائل محله و افزایش کیفیت زندگی شهری است، تکمیل گردد؟

هر محله منطقه 2 با حضور 7 شورایار، دبیر، جانشین و منشی اداره می گردد. دفاتر شورایاری ها در سرای محله واقع شده و اهالی با مراجعه به این دفاتر، مسائل و موضوعات محله خود را به شهردار منطقه انتقال می دهند. با وجود این، با تشکیل 4 کارگروه تخصصی و قرار دادن شورایاران در این کارگروه ها بر اساس تمایل، تجربه و تخصص آنها و نیز آموزش شورایاران در این حوزه ها و تفکیک مأموریت ها، این امکان برای اهالی محله های منطقه فراهم شده تا به شورایاران در حوزه های مختلف مراجعه و مسائل خود را مطرح نمایند.

این کارگروه ها کدامند؟

کارگروه خدمات شهری و محیط زیست، کارگروه مشارکت های اجتماعی و آموزش های شهروندی، کارگروه عمران و شهرسازی و کارگروه فرهنگی و اجتماعی. هرکدام از این کارگروه ها هیئت رئیسه ای با 3 عضو دارد و اعضای آن هر ماه درباره موضوعات و مسائلی که شهروندان با آنها در میان می گذارند با معاون شهردار در آن حوزه تخصصی به گفت وگو می نشینند.

طرح توسعه خط 7 مترو به کجا رسیده است؟

به دلیل نوسانات بازار و افزایش قیمت اتوبوس ها و حاضر نشدن شرکت های بهره برداری اتوبوسرانی در مناقصه ها، با برگزاری جلسه هایی که شهردار محترم تهران، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و سرمایه گذار پروژه در آن حضور داشتند به روند انجام پروژه سرعت بخشیدیم. در این جلسه ها قرار شد در قالب توافقنامه ای برای 30 دستگاه اتوبوس ویژه دو خط 293 (میدان صنعت ـ مترو دانشگاه شریف) و 290 (پایانه مترو صادقیه ـ میدان صنعت) به مدت 10 سال بهره برداری از این خطوط تعهد ایجاد گردد. اکنون مفاد توافقنامه تهیه شده و برای تأیید در هیئت مدیره به شرکت اتوبوسرانی ارسال شده است.

منطقه 2 به عنوان نخستین منطقه ای شناخته می گردد که در راستا شهر هوشمند قرار گرفته است. موضوعی که همگام با رویکرد جدید مدیریت شهری زمینه ساز کاهش تردد در شهر و در نتیجه کاهش بار ترافیکی در مناطق پر تردد می گردد. اقدامات اجرا شده شهرداری در این زمینه چه بوده است؟

یکی از اهداف اصلی ما در منطقه بر اساس رویکرد جدید مدیریت شهری، خدمت رسانی هوشمند به شهروندان است. برای رسیدن به این هدف گام های مؤثری برداشته شده که یکی از مهم ترین آنها اجرای طرح پایلوت ساماندهی حدود 15 هزار فضای پارک حاشیه ای هوشمند با هماهنگی سازمان های حمل ونقل و ترافیک و فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران است. همچنین راه اندازی و بهره برداری از اپلیکیشن استفاده از دوچرخه های اشتراکی بی دود با استفاده از 10 ایستگاه و حدود 300 دوچرخه و نیز اجرای پیروز طرح خودروهای سیار سوخت رسان (پیدو) در محدوده منطقه از دیگر اقداماتی است که برای تحقق شهر هوشمند در منطقه اجرا شده است.

موضوع تأمین پارکینگ بعضی مراکز تجاری بزرگ در محدوده منطقه2 به دغدغه اهالی محله ها تبدیل شده است. شهرداری منطقه نیز پیگیر تأمین پارکینگ توسط این مراکز تجاری بزرگ به ویژه در خیابان های کوهستان، چهارراه دریا و بلوار فرحزادی بوده است. پیگیری های شهرداری به چه نتیجه ای رسیده است؟

برای ساماندهی معضلات ترافیکی مراکز جاذب سفر در منطقه، طرح ها و سیاست های مختلف در پیش گرفته ایم. مراکزی را که هنوز راه اندازی نشده اند پیش از آغاز به کار به انجام مطالعات عارضه سنجی ترافیکی ملزم نموده ایم و مراکزی که پیش از این به بهره برداری رسیده بودند نیز به تأمین حداکثری پارکینگ برای کارکنان و مراجعان ملزم شده اند. در واقع این کار با انجام مطالعات ترافیکی توسط مشاوران مورد تأیید معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و با تمرکز بر کاهش معضلات و مسائل ترافیکی در محدوده متأثر از مراکز جاذب سفر، با همکاری و هماهنگی شهرداری منطقه انجام می گردد. از اواخر سال 1396پیش بینی های لازم برای پوشش حمل ونقل عمومی پیرامون مراکز جاذب سفر منطقه اجرا شده و این مسئله یکی از روینمودهای جدی شهرداری است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شهری هوشمند برای شهروندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری هوشمند برای شهروندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید