روغن موتور خودرو در چه زمانی باید تعویض گردد؟

به گزارش وبلاگ فرافایلی، برای عوض کردن روغن موتور، بازه زمانی و مسافت معین معین می گردد، که هر یک زودتر به خاتمه رسد، باید در آن موقع، برای تعویض روغن موتور خودرو اقدام کرد.

روغن موتور خودرو در چه زمانی باید تعویض گردد؟

تعویض روغن موتور خودرو یکی از وظایف مهمی است که تمام رانندگان باید آن را به خوبی انجام دهند. شاید سهل انگاری در بسیاری از نکات نگهداری از خودروها در کوتاه مدت، آسیب جدی به بخش فنی خودرو وارد نسازد، اما این موضوع درباره روغن موتور کاملا فرق دارد و هرگونه سهل انگاری در این مورد می تواند آسیب های جدی را حتی در کوتاه مدت برای خودرو ایجاد کند. یک راننده مطلع باید در یک برنامه ریزی معین برای تعویض روغن موتور ماشین خود اقدام نموده و هرگز این فرایند را به تاخیر نیندازد. در غیر این صورت خطرات و آسیب های بسیار جدی گریبانگیر ماشین می گردد. به همین دلیل در این مقاله به صورت کامل به آنالیز و ارزیابی زمان تعویض روغن موتور خودرو می پردازیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر زمان تعویض روغن موتور خودرو

قبل از هر چیزی باید چند نکته بسیار مهم را درباره زمان عوض کردن روغن موتور خودرو با شما در میان بگذاریم. این گونه نیست که ما یک برنامه معین 6 ماهه را برای شما در نظر بگیریم تا در این مدت برای عوض کردن روغن اقدام کنید. هر چند خراب شدن و از بین رفتن کیفیت روغن، دارای معینات و علائمی است، اما این زمان به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت که در درجه اول ضروری است تا این موارد را به صورت نکته به نکته با شما در میان بگذاریم.

  • برای عوض کردن روغن موتور هم یک بازه زمانی و هم یک مسافت معین معین می گردد که هر یک زودتر به انتها رسید، باید در آن موقع برای تعویض روغن موتور خودرو اقدام کرد
  • در صورت استفاده از انواع روغن موتور با کیفیت بالا و برندهای شناخته شده، بازه زمانی و کیلومتر تعویض روغن افزایش پیدا می نماید
  • وقتی شما دائما از خودرو خود استفاده نموده و توقف های زیادی را در طول هر روز با آن دارید، زمان تعویض روغن کمتر است. دقت کنید که در مقایسه دو خودرو با شرایط کاملا مشابه، خودرویی که آمد و شدهای بیشتری دارد، باید در مسافت کمتری برای عوض کردن روغن اقدام کند
  • سن خودرو یکی دیگر از عواملی است که به صورت مستقیم روی این زمان تاثیر دارد. در خودروهای فرسوده، به علت افت قابل توجه کیفیت قطعات، در مسافت کوتاه تری باید برای تعویض روغن اقدام کرد
  • بعلاوه مدل و برند خودرو را نیز باید به این موارد اضافه کنیم. قرار نیست زمان و مسافت لازم برای عوض کردن روغن موتور بنز با پراید یکسان باشد. در این باره نیز شما باید نکات لازم را در نظر بگیرید

برترین زمان تعویض روغن موتور

در بالا اشاره کردیم که برای تعویض روغن موتور خودرو باید به فواصل زمانی و فواصل مسافتی توجه کرد و هر کدام که زودتر به وقوع پیوست، راننده ضروری است روغن خودرو خود را تعویض کند. برترین زمان برای عوض کردن روغن موتور، توجه به کیفیت آن است. برای بعضی روغن موتورهای با کیفیت پایین، حدبیشتر زمان 3 ماه است و بعد از گذشت 3 ماه، حتما باید آنها را تعویض کرد.

در بیشتر برندهای مناسب و خوب موجود در بازار، فاصله زمانی مناسب برای تعویض روغن ماشین، 6 ماه است. اگر شما از برند با کیفیتی برای روغن ماشین خود استفاده می کنید، حتما بعد از گذشت 6 ماه باید آن را تعویض کنید؛ حتی اگر در طول این 6 ماه خودرو شما در پارکینگ خوابیده باشد.

دقت داشته باشید که بعضی روغن های خارجی با کیفیت بسیار بالا و بعضی مدل های خودرو لوکس خارجی هستند که می توان در بازه زمانی 12 ماهه نیز برای عوض کردن روغن آنها اقدام کرد. البته این موضوع به شرطی است که در طول این بازه زمانی، مسافت استاندارد عوض کردن روغن موتور ماشین طی نشده باشد.

برترین مسافت تعویض روغن موتور خودرو

در بند قبلی به صورت کامل درباره برترین زمان تعویض روغن موتور خودرو صحبت کردیم. حالا نوبت به این رسیده تا بهینه ترین و برترین مسافت لازم برای تعویض روغن خودرو را نیز با شما در میان بگذاریم. دقت کنید که شما باید در نهایت از میان برترین زمان و برترین مسافت، موردی را انتخاب کنید که زودتر موعد آن فرا رسیده باشد.

دقیقا مانند بحثی که در زمان عوض کردن روغن موتور خودرو داشتیم، در مسافت طی شده مناسب برای این فرایند نیز عوامل مختلفی تاثیر دارند. برای بسیاری از برندهای داخلی، برترین مسافت برای تعویض روغن ماشین 5000 کیلومتر است. اگر ماشین شما از نظر عواملی که در ابتدای مقاله به آنها اشاره کردیم، در شرایط خوبی نباشد، یعنی سن خودرو بالا بوده یا شرایط رانندگی سختی با ماشین دارید، این مسافت برای همین برندهای روغن موتور کمتر خواهد بود و بهتر است شما کمی زودتر این فرایند را انجام دهید.

روغن موتورهای خارجی با کیفیت بالا معمولا هر 8000 تا 12000 کیلومتر احتیاج به تعویض دارند. برای خودروهای داخلی بهتر است همان مسافت 8000 کیلومتر برای آنها در نظر گرفته گردد. برای خودروهای خارجی با کیفیت بالا و چنین روغن هایی می توان روی 12000 کیلومتر هم حساب کرد. یک نوع روغن موتور با عنوان روغن موتور مصنوعی هم وجود دارد که مسافت مناسب برای تعویض آن تا 24000 کیلومتر است. البته این موضوع با توجه به جاده ها و آسفالت های بسیار بد در ایران و بعلاوه خودروهای ضعیف وارد شده به بازار ایران با چالش هایی روبرو است.

علائم تعویض روغن موتور خودرو

در بخش های قبلی سعی کردیم تا برترین زمان تعویض روغن موتور ماشین را از جنبه های مختلف با شما در میان بگذاریم و مطلعی کاملی از این بابت برای شما ایجاد کنیم. حالا نوبت به این رسیده تا بعضی از عوامل موثر بر زمان تعویض روغن موتور را نیز با شما در میان بگذاریم که با مشاهده آنها می توانید پی به این نکته ببرید که بهتر است روغن ماشین هر چه سریعتر تعویض گردد. این موارد به توضیح زیر هستند:

  • دقت به سطح روغن به وسیله میله کنار موتور
  • در صورت روشن شدن چراغ روغن بر روی داشبورد
  • اعلام هشدار از سوی سنسورهای در نظر گرفته شده در بعضی خودروهای مدرن

دقت داشته باشید که زمان و مسافت مناسب به این عوامل اولویت دارند و تنها زمانی باید به این عوامل دقت گردد که هنوز زمان و مسافت طی شده استاندارد برای تعویض روغن فرا نرسیده باشد. بعلاوه در نظر داشته باشید رانندگی در جاده های ناهموار، آب و هوای بد یا حتی حمل وسایل سنگین با ماشین نیز می تواند باعث کوتاه تر شدن زمان تعویض روغن موتور ماشین باشد.

منبع: مجله خودرو لوازم یدکی آریان یدک

منبع: همشهری آنلاین

به "روغن موتور خودرو در چه زمانی باید تعویض گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن موتور خودرو در چه زمانی باید تعویض گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید