آنالیز مشخصات فنی مزدا 3 نیو، سامورایی حرفه ای
به گزارش وبلاگ فرافایلی، نسل سوم مزدا 3 که با نام مزدا 3 نیو در ایران شناخته می گردد، از سال 1389 تا 1398 به وسیله بهمن موتور مونتاژ و در داخل کشور عرضه شد. اما این خودرو با چه مشخصات فنی به دست مشتریان می رسد؟
به گزارش تجارت نیوز، مزدا جزو شرکت هایی است که در بین خودرو های وارداتی، از قدیم الایام میان ایرانیان نام آشناست. مزدا 3 نیو در ابتدا با دنده دستی و سپس در تیپ های 1، 2 و 3 به شکل دنده اتوماتیک عرضه شد. فراوری این محصول بین سال های 90 تا 93 متوقف شد و تنها تیپ 4 تا سال 98 روی خط فراوری باقی ماند.
تفاوت بین تیپ ها تنها به تعداد آپشن های آن ها خلاصه شده و تفاوتی از لحاظ ظاهری ندارند. به علت تفاوت اندک بین تیپ ها، تنها به معرفی تیپ 4 این خودرو که تا چند سال پیش فراوری می شد، می پردازیم.
مشخصات فنی
این سدان اسپرت ژاپنی از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2 لیتر بهره می برد که به یاری گیربکس پنج سرعته اتوماتیک، قدرت فراوریی را به دیفرانسیل جلو منتقل می نماید.
به ادعای شرکت فراوریکننده، مزدا 3 نیو قادر است در 9.2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. این شتاب با توجه به حجم موتور و مصرف ترکیبی خودرو، عدد قابل قبولی است چراکه در این پیشرانه هیچ تکنولوژی اعم از توربو و GDI مشاهده نمی گردد.
طراحی ظاهری
در بخش طراحی، اول این نکته را یادآور می شویم که طراحی مزدا 3 نیو مربوط به اوایل دهه 90 شمسی است و نباید انتظار ظاهری به روز و عجیب و غریب از این سدان ژاپنی داشت.
در قسمت جلوی خودرو، جلوپنجره ای به چشم نمی خورد که باعث می گردد ظاهر آن کمی عجیب و مجذوب کننده گردد. چراغ های بزرگی که در دو طرف نهاده شده و امروزه از قیمت بسیار بالایی برخوردارند.
قسمت جانبی خودرو بسیار ساده و به دور از شلوغ کاری طراحی شده است. یک خط بسیار ظریف در ارتفاع دستگیره درب ها به چشم می خورد که از گلگیر عقب آغاز شده و تا گلگیر جلو امتداد می یابد. رینگ هایی که برای مزدا 3 نیو در نظر گرفته شده، از نوع آلومینیومی و 16 اینچی است.
نمای عقب، طراحی بقیه بخش ها را حفظ نموده و چراغ ها شباهت بسیاری به چراغ های جلو دارند. یک اسپویلر یا باله بسیار ظریف در قسمت انتهایی درب صندوق کار شده که چراغ ترمز نیز دقیقا زیر آن و در وسط صندوق به چشم می خورد.
به صورت کلی مزدا 3 نیو با توجه به سال ساخت خود از ظاهری ساده، اما در عین حال اسپرت و مجذوب کننده برخوردار است.
طراحی داخلی
داخل کابین مزدا 3 نیو تا سال 1397 فاقد نمایشگر بوده و طراحی واقعا قدیمی داشت. هرچند نمایشگری که در اواخر فراوری این خودرو روی آن نهاده شد نیز، از کیفیت لازم برخوردار نبوده و از تکنولوژی بسیار پایینی برخوردار است.
شاید بتوان گفت بزرگ ترین نقطه ضعف های این سدان ژاپنی، مربوط به داخل کابین این خودرو بوده که به نظر اغلب ایرادات مونتاژی است.
در همه جای کابین، پلاستیک های خشک و بی کیفیت به چشم می خورد. بعلاوه باید افزود که دریچه های تهویه شباهت بسیاری به دریچه های تهویه پراید دارد! کلید های شیشه بالابر از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبوده و حتی چراغی برای آن در نظر گرفته نشده که باعث می گردد پیدا کردن آن ها هنگام رانندگی در شب بسیار سخت باشد.
کامپیوتر سفری این خودروی ژاپنی از قسمت پشت آمپر جدا شده و در قسمتی از داشبورد کار شده است که ظاهری قدیمی به خودرو می بخشد و باز هم نسبت به سال ساختی که دارد، دور از انتظار نیست.
ردیف دوم نیز همانند بخش جلو چیزی برای شرح ندارد. این ردیف فاقد کوچک ترین امکانات رفاهی همانند دریچه تهویه کولر و پورت خروجی بوده و از فضای مناسبی برای سرنشینان عقب نیز برخوردار نیست.
آپشن ها و امکانات
همان طور که در ابتدای گزارش نیز اشاره کردیم، تیپ چهار دنده اتوماتیک مزدا 3 نیو، فول ترین نسخه این سدان ژاپنی بوده و تنها این نسخه تا سال 1398 روی خط فراوری به جای مانده است؛ بنابراین تنها به شرح آپشن های این تیپ می پردازیم.
تیپ 4 این خودرو دارای آپشن هایی همانند کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور باران، ترمز یاریی، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، چراغ شور، فرمان الکتروهیدرولیکی حساس به سرعت، پدال شیفتر، ایربگ های پرده ای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید و سانروف است.
بعلاوه محصولاتی که در سال 97 و 98 ساخته شده اند، دارای سنسور دنده عقب، نمایشگر، نویگیشن و دوربین دنده عقب نیز هستند.
قیمت مزدا 3 نیو
نسخه صفر کیلومتر تیپ 4 این خودرو در فروردین 1402 به قیمت دو میلیارد و 750 میلیون تومان در بازار داخل کشور در حال معامله است.
منبع: فرارو