روایت خواندنی کوچه ها، خانه ها و آدم های تهران برای گردشگران

به گزارش وبلاگ فرافایلی، راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران کتابی نوشته احسان میراب زاده (با همکاری علی رفیعی و مرتضی رحیم نواز) است که در 552 صفحه از سوی انتشارات حیات هزار افسان منتشر و بهار 1402 از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران چاپ سوم آن نیز عرضه شد. کتاب راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران، مرجعی برای تورگردانان، تهرانگردها، ری گردها و شمیران گردها به شمار می آید.

روایت خواندنی کوچه ها، خانه ها و آدم های تهران برای گردشگران

کتاب راهنمای جهانگردی تهران، ری و شمیران یک راهنمای جامع و کاربردی بر مبنای مسیرهای پیاده جهانگردی در بافت تاریخی تهران، ری و شمیران است (سیزده مسیر). بعلاوه، چهار محور جهانگردی خارج از بافت تاریخی شهر تهران نیز تعریف شده تا روایتِ کتاب ناقص نماند. اما باتوجه به گستردگی تهران، علاوه بر 136 جاذبه جهانگردی در مسیرها/ محورهای تهران، ری و شمیران، 72 جاذبه پیرامونی این مسیرها و محورها / 30 جاذبه جهانگردی پراکنده در سطح منطقه ها شهری تهران، 7 مسیر کوهنوردی / جاذبه های جهانگردی پراکنده خارج از این مسیرها و محورها نیز در این کتاب معرفی شده است.

احسان میراب زاده، نویسنده و مجری طرح فراوری و انتشار کتاب راهنمای جهانگردی تهران، ری و شمیران می گوید: شهری که حتی بعضی کوچه ها و گُذرها و خانه ها و کافه ها و دکان ها و درخت ها و آدم هایش هم روایتی شنیدنی برای جهانگرد دارند را نمی توان در یک کتاب روایت کرد در عین حال که نمی توان به یک معرفی ساده هم بسنده کرد. هرچه از این شهر بنویسیم، بازهم برای ادای حق مطلب کم است. امیدواریم، بیانِ روائی که در این کتاب به آن دست یافته ایم، بر شیرینی گشت و گذارتان در مرکز بیافزاید.

احسان میراب زاده با همکاری علی رفیعی، از 15 سال پیش به این سو در عرصه پژوهش، تألیف، برندسازی جهانگردی و فراوری محتوای کتاب های راهنمای جهانگردی در استان تهران فعالیت دارند. برندسازی جهانگردی، یکی از مهم ترین فعالیت ها برای سیاست گذاری و تبلیغات جهانگردی در شهرها به شمار می آید و برندهای جهانگردی شهرستان های استان تهران، محصول فکری این دو فعال فراوری محتوا هستند.

احسان میراب زاده با همکاری علی رفیعی در عرصه پژوهش، تألیف و فراوری محتوای تخصصی و راهنمای جهانگردی در استان تهران فعالیت دارند. وی که مولف تخصصی کتاب های راهنمای جهانگردی با موضوع استان تهران و مرکز ایران، درباره این برندها می گوید: 15 سال پیش بود که برای شهرستان های استان تهران براساس ظرفیت های جهانگردی آنها برندسازی کردیم.

تهران؛ قلب تپنده ایران / ری؛ میراث دار کهن ایران / شمیرانات؛ نگین البرز / رباط کریم؛ سرزمین تپه های باستانی / ورامین؛ وارنای کهن / دماوند سرزمین اسطوره های ایران زمین / فیروزکوه؛ سرزمین قلعه های باستانی / پاکدشت؛ شهر گل و گیاه / اسلامشهر؛ سرزمین یادگارهای کهن برندهائی هستند که از سال 1388 و براساس ظرفیت های میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی هر شهرستان خلق شدند و نوروز سال جاری 14 ساله شدند.

وی ادامه می دهد: آن زمان البته هنوز استان البرز از تهران جدا نشده بود که بعدها با تشکیل شهرستان های نو، این برندسازی به این شکل ادامه یافت: شهریار؛ گهواره روستاهای شگفت انگیز / قرچک؛ گنجینه زبان و فرهنگ های گوناگون / بهارستان؛ گذرگاه اقوام ایران زمین / پردیس؛ بهشت ییلاقی / قدس؛ سرزمین خوش آب وهوا.

به گفته این نویسنده کتاب های راهنمای جهانگردی، برندسازی جهانگردی وظیفه آشنائی زدائی برای جهانگرد را برعهده دارد. به عنوان مثال وقتی از پاکدشت صحبت می کنیم کمتر کسی می داند که 1200 هکتار گلخانه در پاکدشت وجود دارد و اینها یعنی یک ظرفیت نهفته برای جهانگردی در این شهرستان؛ درحالیکه پاکدشت در فکر عموم به عنوان شهرستانی صنعتی آشناست. حال وقتی برند شهر گل و گیاه را برای پاکدشت ترویج می کنیم، می تواند کارکرد جهانگردی از نوع تجربه گرا را به این شهرستان افزوده و از صرفاً صنعتی بودنِ آن نزد مخاطب آشنائی زدائی کند که اتفاقی خوب برای رونق جهانگردی در پاکدشت است.

این اتفاق - یعنی جهانگردی کشاورزی [نوعی از جهانگردی تجربه گرا] در پاکدشت - همان چیزی است که شاهدیم اخیراً در اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان تهران مورد توجه و سیاست گذاری قرار گرفته است.

انتشارات حیات هزار افسان چاپ سوم کتاب راهنمای جهانگردی تهران، ری و شمیران را در 522 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 410 هزار تومان منتشر کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "روایت خواندنی کوچه ها، خانه ها و آدم های تهران برای گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت خواندنی کوچه ها، خانه ها و آدم های تهران برای گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید