معرفی خانه های تاریخی کاشان ، بهشت کویری ایران

به گزارش وبلاگ فرافایلی، خانه های تاریخی کاشان، این شهر را به بهشتی زیبا در دل یکی از منطقه ها کویری ایران تبدیل کرده است. کاشان با قدمت 7 هزارساله خود، یکی از مراکز باستان شناسی ایران محسوب می شود و بازدید از خانه های تاریخی آن حکم ورق زدن کتاب تاریخ ایران را دارد. بعضی از این خانه ها در حال حاضر به هتل تبدیل شده اند و برای مسافران کاشان، یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت به شمار می آید. اگر قصد سفر به کاشان را دارید و در حال برنامه ریزی برای سفرتان هستید، تا انتهای مطلب حاضر با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا با تعدادی از خانه های تاریخی معروف در کاشان و اطلاعات ضروری آن ها آشنا شوید.

معرفی خانه های تاریخی کاشان ، بهشت کویری ایران

رزرو آنلاین هتل های کاشان

1. خانه طباطبایی ها کاشان

خانه طباطبایی ها، از زیباترین و باشکوه ترین خانه های قدیمی کاشان و ایران است و استاد علی مریم در سال 1250 آن را برای تاجر فرشی به نام سید جعفر طباطبایی نطنزی ساخته است. به منظور محافظت از بنا در برابر زلزله و جلوگیری از ورود سروصدا، این خانه را به سبک معماری گودال باغچه ساخته اند و عناصر معماری اصیل ایرانی در جای جای آن دیده می گردد. جالب است بدانید که خانه طباطبایی ها 40 اتاق، 4 حیاط، 4 سرداب، 2 قنات و 3 بادگیر دارد و در فضای آن بخشی هم مخصوص خدمه ساخته شده است. تصویر گچ بری های ظریف و زیبا در کنار حوض های مربعی، باغچه های هشت ضلعی پرگل و پنجره های رنگی این خانه تا ابد از ذهنتان پاک نخواهد شد.

  • آدرس: خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

آدرس خانه طباطبایی ها کاشان روی نقشه گوگل

2. خانه بروجردی ها کاشان

علاوه بر ظرافت های به کاررفته در معماری این بنا و شکوه بی مثال آن، داستان ساخت خانه نیز بسکمک از مسافران را به بازدید از آن ترغیب می کند. جریان از این قرار است که روزی روزگاری فردی به نام سید مهدی بروجردی، یک دل نه صد دل شیفته دختر سید جعفر طباطبایی می گردد و پدردختر نیز برای عاشق دل خسته شرط می گذارد که اگر دوست دارد به وصال محبوب خود برسد، باید خانه ای به بزرگی و عظمت خانه پدری دختر بسازد. اینجا بود که ساخت خانه بروجردی ها آغاز شد و سید مهدی برای آنکه برای معشوق خود سنگ تمام بگذارد، از هنرمندان چیره دست و به نامی مثل کمال الملک، مریم کاشانی و صنیع الملک کمک گرفت. ساخت خانه بروجردی ها 18 سال به طول انجامید و در حال حاضر یکی از شاهکارهای معماری ایران و دنیا است.

  • آدرس: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی
  • ساعت بازدید: بهار و تابستان از 9 صبح تا 6 عصر، پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 4:30 عصر
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

آدرس خانه بروجردی ها کاشان روی نقشه گوگل

3. خانه عامری ها کاشان

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که خانه عامری ها را به یکی از زیباترین بناهای معماری ایران تبدیل کرده است، تقران بی نظیر آن است؛ به این صورت که اگر خطی وسط بنا ترسیم کنید، دو طرف آن کاملا مشابه یکدیگر خواهند بود. این بنا با مساحت بالغ بر 7 هزار متر مربع، بزرگ ترین خانه تاریخی کاشان در اصفهان است و قدمت آن به دوره زندیه بازمی گردد. در دوره قاجاریه، فردی به نام سهام السلطنه عامری این بنا را بازسازی کرد و در سال 1393 نیز این برای بار دوم بازسازی شد. در حال حاضر این بنا به هتل سرای عامری ها کاشان تغییر کاربری داده و از بهترین گزینه هایی است که در زمان سفر به کاشان برای اقامت می توانید روی آن حساب کنید.

  • آدرس: کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر

آدرس خانه عامری ها کاشان روی نقشه گوگل

4. خانه منوچهری کاشان

خاه منوچهری نیز از بهترین خانه های تاریخی کاشان است و قدمت آن به دوره صفویه بازمی گردد. این خانه در دهه 1150 شمسی بر اثر زلزله آسیب دید و در دوره قاجاریه تحت بازسازی و بازسازی قرار گرفت. ابوالفضل شاهی در سال 1389 این خانه را مجددا بازسازی کرد و کاربری آن را به یک بوتیک هتل مجلل تغییر داد. در صورتی که مشتاق رزرو خانه تاریخی در کاشان هستید، خانه منوچهری با اتاق های سنتی، گچ بری های ظریف و حیات زیبای خود، یکی از گزینه های پیش روی شما است.

  • آدرس: خیابان محتشم کاشانی، کوچه شهید ثابت، عمارت هفتم، شماره 49

آدرس خانه منوچهری کاشان روی نقشه گوگل

5. خانه راهب کاشان

از دیگر خانه های قدیمی کاشان، می توان به خانه راهب اشاره کرد. این خانه در قلب باقت تاریخی کاشان قرار گرفته است و بیش از 200 سال قدمت دارد. این خانه تاریخی با معماری اصیل و سنتی خود امروزه میزبان مسافران عزیز شهر کاشان است؛ در سال 1392 فردی به نام سید اکبر حلی این خانه قدیمی را تحت بازسازی و بازسازی قرار داد و آن را به هتلی مجلل به نام هتل مهینستان راهب کاشان تبدیل کرد. جالب است بدانید که این هتل در حال حاضر عنوان لوکس ترین اقامتگاه تاریخی را یدک می کشد و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از قامت در آن رضایت بالایی داشته اند. علی رغم قدمت بالای بنا، واحدهای اقامتی هتل مهینستان راهب به امکانات رفاهی بسیار مدرنی مجهز هستند و با رزرو آن، اقامتی بی نقص و تمام عیار را در شهر کاشان تجربه خواهید کرد.

  • آدرس: خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 31

آدرس خانه راهب کاشان روی نقشه گوگل

6. خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان کاشان نیز درست مثل خانه طباطبایی ها به سبک معماری گودال باغچه ساخته شده و قبلا به تاجر ثروتمند و معروفی به نام حاج محمد ابراهیم تعلق داشته است. این بنا در ابتدا در مساحتی بالغ بر 7 هزار متر مربع بنا شد اما بعد از فوت حاج محمد، وراث آن را به 5 بخش تقسیم کردند و آن ها را به افراد مختلفی فروختند. سال ها بعد بخش اندرونی خانه نصیب فردی به نام آقای عباسیان شد و از همان زمان، این نام روی ساختمان ماند. خوشبختانه در حال حاضر تمام بخش های بنا مجددا به یکدیگر پیوسته اند و با وجود چند رستوران، کافه و فروشگاه صنایع دستی، به یکی از بهترین مراکز تفریحی و دیدنی کاشان تبدیل شده است.

  • آدرس: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 عصر
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

آدرس خانه عباسیان کاشان روی نقشه گوگل

7. خانه تاج کاشان

خانه تاج از دیگر گودال باغچه های قدیمی شهر کاشان است. این بنا بیش از 2 قرن قدمت دارد و زمان ساخت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد. این بنای تاریخی، نمونه ای اصیل از معماری ایرانی است و ظرافت ها و زیبایی هایش آن را به یکی از بهترین خانه های تاریخی کاشان تبدیل کرده است. در حال حاضر این بنا کاربردی فرهنگی دارد و تحت عنوان خانه هنرمندان و موزه مردم شناسی کاشان شناخته می گردد. اگر گذرتان به کاشان افتاد، بازدید از این بنا را از قلم نیاندازید.

  • آدرس: خیابان علوی کاشان
  • ساعت بازدید: 8 صبح تا 11 شب
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

آدرس خانه تاج کاشان روی نقشه گوگل

8. خانه عادل کاشان

خانه عادل کاشان، از دیگر خانه های تاریخی کاشان به سبک گودال باغچه است و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد. این خانه تاریخی که به مروارید کاشان نیز معروفیت دارد، بر اساس اصول معماری ایرانی و متناسب با اقلیم و آب وهوای کاشان ساخته شده و در حال حاضر به یک اقامتگاه سنتی موسوم به نه چم تغییر کاربری داده است. علاوه بر واحدهای اقامتی با امکانات رفاهی عالی، این هل چایخانه و سفره خانه سنتی هم دارد که بهانه ای عالی برای سرزدن به این خانه تاریخی زیبا هستند. اگر شما هم از آن قبیل مسافرانی هستید که اقامت در خانه های قدیمی و سنتی کاشان را ترجیح می دهند، می توانید روی خانه عادل کاشان یا اقامتگاه سنتی نه چم حساب کنید.

  • آدرس: میدان کمال الملک، خیابان فاضل نراقی، کوچه فرهنگ 6

آدرس خانه عادل کاشان روی نقشه گوگل

9. خانه شریفیان کاشان

هر چند که خانه شریفیان یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان است، اما طی تقریبا 170 سال قدمت توجه کمی به آن شده و در حال حاضر به اندازه سایر خانه های کاشان شرایط مطلوبی ندارد. این بنا در سال 1230 و دوره قاجاریان ساخته شده است و معماری آن - حتی با وجود نیاز به بازسازی - بی نهایت دیدنی و باشکوه است. هر چند که خانه شریفیان عمدتا به واسطه طاق قوسی شکل شاه نشین خود معروفیت دارد، اما گچ بری های ظریف و تزئینات سقف و دیوارهای آن نیز بسیار چشم نواز و خیره کننده است و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

  • آدرس: خیابان علوی، کوی صدر
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

آدرس خانه شریفیان کاشان روی نقشه گوگل

10. خانه رئیسیان کاشان

خانه رئیسیان در مقایسه با سایر خانه های تاریخی کاشان ساده تر است (آینه کاری و گچ بری تنها تزئینات این خانه هستند)، اما این سادگی نه تنها چیزی از جذابیت آن کم نکرده، بلکه شکوه و عظمت آن را نیز در چشم بینندگان دوچندان کرده است. درست مثل سایر خانه های قدیمی کاشان، این خانه نیز در زمان قاجاریه ساخته شده است و دو حیاط اندرونی و بیرونی بخش های مختلف آن را تشکیل می دهند. هر چند که این خانه به طور کلی بی نهایت زیبا و دیدنی است، اما بدون شک آینه کاری ها و گچ بری های بنا از جمله زیباترین مناظری هستند که حین بازدید از آن بنا مشاهده خواهید کرد.

  • آدرس: محله سلطان میر احمد کاشان
  • هزینه بلیط ورودی بازدید از بنا: 4 هزار تومان

11. خانه احسان کاشان

خانه احسان کاشان، پیشگام در زمینه تبدیل اماکن تاریخی به بوتیک هتل سنتی بوده و اولین خانه سنتی کاشان است که به اقامتگاهی سنتی تغییر کاربری داد. از آنجایی که این خانه تاریخی در بافت قدیمی کاشان واقع شده است، با رزرو این اقامتگاه، با یک تیر چند نشان خواهید زد: علاوه بر اقامت در خانه ای که روزی محل زندگی شاهزادگان قاجار بوده و یکی از جاهای دیدنی کاشان است، به سایر جاذبه های دیدنی این شهر نیز دسترسی بسیار راحتی خواهید داشت. علاوه بر این، خانه احسان فقط یک بوتیک هتل نیست و وجود موزه، تالار فیلم، تئاتر و گالری، آن را به یک مجموعه فرهنگی اقامتی تبدیل کرده است.

  • آدرس: میدان کمال الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی، روبه روی مسجد آقابزرگ، کوچه فرهنگ 35

آدرس خانه احسان کاشان روی نقشه گوگل

12. خانه مرشدی کاشان

اگر به رزرو خانه قدیمی در کاشان فکر می کنید، خانه مرشدی یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست. این خانه قدیمی با قدمتی بیش از 250 سال، اقامتی از هر لحاظ بی دغدغه و به یادماندنی را برای شما رقم می زند و از جمله زیباترین اقامتگاه های سنتی کاشان محسوب می گردد. هر چند که خانه مرشدی کاشان پس از بازسازی بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است، اما واحدهای اقامتی آن به امکانات رفاهی مدرنی مجهز هستند و وجود چایخانه سنتی، کافی شاپ و فضای باز، آن را به گزینه محبوبی برای اقامت در کاشان تبدیل کرده است.

  • آدرس: میدان کمال الملک، خیابان ملا حبیب اله شریف، کوچه بوستانی

آدرس خانه مرشدی کاشان روی نقشه گوگل

لمس شکوه معماری اصیل ایرانی با خانه های تاریخی کاشان

خانه های تاریخی این روزها به اقامتگاه های سنتی شیراز، اصفهان، کاشان و… تبدیل شده اند. کاشان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و برای کسانی که عاشق بازدید از بناهای تاریخی و معماری اصیل ایرانی هستند، یکی از بهترین مقصدها برای مسافرات محسوب می گردد. هر چند که کاشان بنای دیدنی زیاد دارد، اما بدون شک خانه های تاریخی آن زیباترین بخش این شهر را تشکیل می دهند. در مطلب حاضر به معرفی این خانه ها پرداختیم و عکس خانه های تاریخی کاشان و اطلاعات ضروری آن ها را هم در اختیار شما قرار دادیم. شما از کدام یک از خانه های تاریخی کاشان بازدید کرده اید؟

سوالات متداول

1. بهترین خانه های تاریخی کاشان به چه دوره ای تعلق دارند؟

اگر چه در شهر کاشان خانه هایی وجود دارند که قدمت آن ها به دوره صفویه و زندیه بازمی گردند، اما اغلب خانه های تاریخی کاشان به دوره قاجاریه تعلق دارند.

2. کدام یک از خانه های قدیمی کاشان در حال حاضر به بوتیک هتل تبدیل شده اند؟

خانه راهب، خانه عامری ها، خانه منوچهری، خانه عادل و خانه مرشدی از جمله خانه های قدیمی و تاریخی کاشان هستند که در حال حاضر به عنوان یک اقامتگاه سنتی پذیرای مسافران شهر کاشان هستند.

3. آیا در حال حاضر امکان بازدید از خانه طباطبایی ها کاشان وجود دارد؟

بله. برای بازدید از این بنا می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب به آدرس خانه طبابایی ها در خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد مراجعه کنید.

سارا صالحی

بسم رب لوح و القلم!

کلمات پناه اند، شکوه اند، شعراند، شوق اند… کلمات اگر نباشند چگونه می توان تاب آورد رنج هستی را؟ من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند…

منبع: فلای تودی

به "معرفی خانه های تاریخی کاشان ، بهشت کویری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خانه های تاریخی کاشان ، بهشت کویری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید