خبرنگاران شاعر محلی سرای دشتستانی جهان را بدرود گفت

به گزارش وبلاگ فرافایلی، بوشهر-خبرنگاران- فرج الله کمالی شاعر محلی سرای دشتستانی روز جمعه 19 اردیبهشت ماه پس از طی یک دوره طولانی بیماری در سن هفتاد سالگی جهان را بدرود گفت.

خبرنگاران شاعر محلی سرای دشتستانی جهان را بدرود گفت

فرج الله کمالی در سال 1328 خورشیدی در شهر برازجان به دنیا آمد.

وی تا پنجم دبیرستان در رشته طبیعی در برازجان تحصیل کرد و ششم دبیرستان را در دبیرستان سعادت بوشهر ادامه داد و همان جا دیپلم طبیعی گرفت و در سال 1350 در رشته زیست شناسی از دانشگاه اصفهان دانش آموخته شد.

پس از طی دوران سربازی با عنوان کارشناس مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در شیراز و بوشهر و برازجان در استخدام وزارت بهداری بود.

وی از نام آورترین شاعران محلی سرای دشتستان است که از جمله شعرهای معروف وی می توان به دشتسون (دشتستان) و غزل زیبا و عاشقانه قمرو اشاره کرد.

سلوک دیرپای کمالی در شعر محلی و علاقمندی مفرط او به بازگویی واژه ها، اصطلاحات و تمثیلات بومی دشتستان به همراه تسلط کاملش بر زاوایای ادبی و عروض و قافیه، به او در عرصه شعر بومی تشخص ویژه ای بخشیده بود.

فرج الله کمالی را با اطیمنان می توان در شعر بومی، شاعری صاحب سبک و زبان ویژه دانست.

پختگی و استواری زبان او در سروده هایش از تجربه دیرپای شاعری حکایت دارد که علاوه بر شعر بومی در عرصه شعر رسمی نیز صاحب تجارب گران بهایی است.

هم چنین او از میان نام آوران عرصه شعر محلی استان بوشهر، نخستین شاعری است که مجموعه ای از برجسته ترین شعرهای محلی خود را در کتابی با عنوان دشتسونی به چاپ رسانده است و چاپ این کتاب به خوبی بیان کننده بضاعت این شاعر در عرصه شعر بومی است.

گویش محلی شعرهای کمالی، گویش غلیظ دشتستانی و اختصاصا برازجانی است.

فرج الله کمالی در سرودن شعر محلی، صاحب انگیزه های متعددی است.

شعر محلی برای او هم وسیله بیان احساسات و عواطف شخصی و روایت احوال عاشقانه خویش است، هم ابزاری برای ابراز عقاید سیاسی و اجتماعی و انتقادی، اما در همه این احوال، کمالی به یک نکته دیگر نیز نظری خاص دارد و آن حفظ و اشاعه فرهنگ گویشی دشتستان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شاعر محلی سرای دشتستانی جهان را بدرود گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شاعر محلی سرای دشتستانی جهان را بدرود گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید