توفان های مشتری سبب پرتاب آمونیاک تا جو این سیاره شد

به گزارش وبلاگ فرافایلی، سیاره مشتری به علت وقوع توفان های سهمگین شهرت دارد و حالا تعیین شده برخی از این توفان ها تا بدان حد شدید است که موجب پرتاب آمونیاک به جو این سیاره شده است.

توفان های مشتری سبب پرتاب آمونیاک تا جو این سیاره شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ فرافایلی به نقل از دیجیتال ترندز، سیاره مشتری به علت وقوع توفان های سهمگین شهرت دارد و حالا تعیین شده برخی از این توفان ها تا بدان حد شدید است که موجب پرتاب آمونیاک به جو این سیاره شده است،گروهی از ستاره شناسان با استفاده از تداخل سنج نجومی آلما تلاش کرده اند نگاهی عمقی و دقیق به درون جو سیاره مشتری بیندازند و شرایط آن را بررسی کنند.

به گفته آنان زمانی که توفانی در سیاره مشتری رخ می دهد، تلاطم و تغییرات زیادی در جو آن هم به وجود می آید و همین مساله حتی بر روی رنگ ابرهای مشتری تاثیر می گذارد، گاهی اوقات این توفان ها موجب شکل گیری ابرهای سفید کوچکی به شکل ستون های دود می شود.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، تصاویر سه بعدی جدیدی که توسط آلما تهیه شده، نشان می دهد که قدرت تخریبی توفان های سیاره مشتری تابدان حد است که آمونیاک موجود در سطح مشتری را تا ارتفاع چند کیلومتری پرتاب کرده و به جو سیاره مشتری می رساند.

بخش اعظم جو سیاره مشتری از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده، اما مقادیر اندکی از متان، آب، سولفید هیدرژون و آمونیاک هم در آن وجود دارد که بخش اعظم آمونیاک کشف شده حاصل وقوع توفان های مشتری است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "توفان های مشتری سبب پرتاب آمونیاک تا جو این سیاره شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توفان های مشتری سبب پرتاب آمونیاک تا جو این سیاره شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید